Einde arbeidsovereenkomst met wederzijds akkoord

depreter
Topic Starter
Berichten: 2

Einde arbeidsovereenkomst met wederzijds akkoord

#1 , 21 nov 2012 10:56

Beste,

ben in een bedrijf tewerkgesteld waar het niet zo goed maar gaat. Het loon wordt al een paar maanden veel te laat uitbetaald, om een voorbeeld te geven, het loon van september is eind oktober gestort en het loon van oktober hebben we nog steeds niet. Voor deze maanden was het altijd rond de 15 de wat eigenlijk nog altijd veel te laat is. Aangezien ik een bediendecontract heb krijg ik sowieso geen voorschot. We hebben samen met alle collega's de baas hierover aangesproken maar dat is in het verkeerde keelgat geschoten en ben ik degene waarop de baas zich van begin tot einde werkdag op afreageert.
Dat allemaal is sinds een goede maand bezig en voorbije maandag is de bom ontploft bij mij en heb ik hem vermeld dat ik een einde wil aan de overeenkomst. Ben dan ook effectief vertrokken en een paar uur later teruggegaan met mijn ontslagbrief. Hij ging direct akkoord met ontslag met wederzijds akkoord maar er stond een regel in de brief waar hij niet mee akkoord ging dus moest die verwijderen en dan maar teruggaan. Tegen dat ik terug ging had hij zelf een brief opgesteld en wou de mijne niet meer tekenen. Omdat er nogal veel artikels instaan die ik niet begrijp heb ik deze laten nalezen en blijkt er in te staan dat ik afstand doe van mijn eindejaarspremie en al mijn achterstallig loon. Ik ga nog maar eens tot daar en leg hem uit dat ik deze niet onderteken. "Ok, ik zal een nieuwe opstellen en bel u wel wanneer deze klaar, ga maar terug naar huis." Heb dan deze morgen gebeld en de brief was nog niet klaar...
De vakbond weet niet hoe ze dit moeten aanpakken en wordt constant heen en weer gestuurd van dienst naar dienst wat enorm frustrerend is. Wettelijk gezien denk ik dat ik onwettig afwezig ben. Had dus ook voorgesteld van gewoon mijn opzeg te doen maar hij zei dat we een mondeling akkoord hadden en daar niet meer kunnen van afwijken. Geen idee wat ik nu moet doen, mag niet meer gaan werken en toch is er nog geen verbreking van het contract.

Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2012 13:02

Dit lijkt me niet echt "wederzijds akkoord", aangezien jullie helemaal niet akkoord zijn over hoe het ontslag moet geregeld worden.

Let op dat je geen onwettige afwezigheid aangewreven wordt (zoals je zelf al aangeeft). Zorg dat je op papier hebt dat je niet meer MAG komen werken. Dit wijst op een verbreking van het contract door je werkgever.

Tot nu toe sta jij vrij zwak: je hebt zelf het werk verlaten, en bent nu thuis zonder schriftelijke toestemming van je werkgever. Op papier ben je onwettig afwezig. Dat jullie een mondeling akkoord hebben is ook dikke zever: een akkoord is er pas als beide partijen tevreden zijn met de voorwaarden, en dit is zeker niet het geval nu.

Ga terug naar het werk, en als je niet mag beginnen, vraag je aan je werkgever een ondertekend papier waarop hij verklaart dat je niet welkom bent op de werkplaats. Eens je dit in handen hebt, kan men je al geen onwettige afwezigheid aanwrijven. Ga er maar vanuit dat uw werkgever je op een voor hem zo goedkoop mogelijke en snelste manier op straat wil zetten. Zorg dat zoveel mogelijk op papier staat en niet "mondeling overeengekomen" wordt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2012 18:05

je had beter gisteren uw vraag onmiddellijk gesteld , dan kon u zich met een doktersbriefje nog wat proberen redden , met de nadruk op proberen

werk verlaten zonder ondertekend document en uw wil tonen de arbeidsovereenkomst te willen beeindigen (.........) zorg dat je zo snel mogelijk ander werk hebt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

depreter
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 21 nov 2012 19:55

Ik heb gisteren dan ook voorgesteld om gewoon mijn opzeg te doen maar dit was niet gewenst.
Hij heeft uitdrukkelijk gezegd dat ik niet meer moest komen werken toen ik vermelde van gewoon mijn opzeg te doen en vrees dat hij in geen geval een papier gaat onderteken op dat gebied. Ik heb natuurlijk wel bewijs dat ik mijn ontslag wou geven aangezien ik mijn brief nog heb met zijn aanpassingen op met de hand geschreven. Dit alleen zal misschien niet veel voorstellen maar het is toch iets.
Denk het ergste wat mij nu kan overkomen is dat hij een schadevergoeding eist maar heb geen idee van de termijnen die daarop zitten.
Maar indien dit het geval is kan ik dat dan eventueel niet aanvechten? Heb (in mijn ogen natuurlijk) denk ik wel genoeg gegronde redenen hiervoor. Denk ik.

Doktersbriefje zou 9 kansen van de 10 niet geldig verklaard worden omdat ik effectief daar geweest ben met de reden voor ontslag. Heb ik mij natuurlijk ook maar laten vertellen. Hoe dan ook is het daar inderdaad spijtig genoeg te laat voor.
Hij heeft trouwens ook nog steeds niets laten weten wanneer ik de nieuwe brief mag gaan onderteken. Vrees dat hij het op de lange baan gaat schuiven.
Zal morgen eens naar een andere vakbond gaan in de hoop dat zij me niet van dienst naar dienst gaan sturen.
Maar kan ik ergens anders beginnen werken indien ik niets onderteken?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”