starten bij nieuwe werkgever tijdens opzegperiode

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

starten bij nieuwe werkgever tijdens opzegperiode

#1 , 20 nov 2012 08:54

Ik werk momenteel sedert 8 jaar als bediende en ben nu sinds enkele weken thuis met burn out. Ik weet dat ik niet meer naar mijn huidige job kan/wil terugkeren en ben aan het uitkijken naar een andere, deeltijdse, baan. Als ik mijn ontslag geef heb ik een wettelijke opzeg van 3 maanden en ik vrees dat mijn werkgever me aan die 3 maanden zal houden. Mijn arts wil niet dat ik terug daar ga werken en wil desnoods een verlenging schrijven tot het einde van mijn opzeg. Ik heb nu een sollicitatie gedaan voor een 3/5 baan maar probleem is dat ze dringend iemand nodig hebben en dus geen 3 maanden kunnen wachten. Kan ik starten bij die nieuwe werkgever terwijl mijn opzeg nog loopt? Ik ben dan gewettigd afwezig bij mijn huidige werkgever omdat ik een medisch attest heb, ik vermoed dat ik voor de mutualiteit ook in orde ben omdat ik me op mijn eerste werkdag bij mijn nieuwe werkgever zou laten uitschrijven. Ik zou dan tijdelijk 2 banen hebben waarbij ik voor 1 gewettigd afwezig ben. Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 nov 2012 11:21

Nee, dat kan niet. Je werkgever bij de ene job zou immers kunnen zeggen dat je wél arbeidsgeschikt bent en (bvb) een controlearts op je afsturen. Als die oordeelt dat je arbeidsgeschikt bent, moet je 2 jobs doen, wat onmogelijk zal zijn in de meeste gevallen.

je kan wel, via de arbeidsgeneesheer van de werkgever, je arbeidsovereenkomst om medische redenen stopzetten. Ga hiervoor eens naar je vakbond.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 20 nov 2012 11:33

je kan natuurlijk met je nieuwe werkgever overeenkomen dat je op vrijwillige basis komt werken tot je een contract kan/mag tekenen met hem (over 3 maanden). Je maakt nu met je nieuwe werkgever een overeenkomst "vrijwilligerswerk". Je bent dan ook verzekerd

Reclame

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 20 nov 2012 12:44

ik heb een ex-collega die dat ook zo gedaan heeft. Zij had geïnformeerd bij de vakbond en daar zouden ze gezegd hebben dat als je arts verklaart dat je niet in staat bent om in die firma te werken of dat werk te doen dat een controlearts dan normaal die mening moet delen. Hij kent je immers minder goed dan je eigen arts.
Dat vrijwilligers werk is een goede tip maar vind het wel lastig om mijn nieuwe werkgever daarmee lastig te vallen. Ik weet ook niet of dat mag van de mutualiteit aangezien ik dan wel op ziekenkas blijf.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2012 13:36

Dat vrijwilligers werk is een goede tip
is een tip waar je best geen rekening mee houd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 nov 2012 14:40

je kan natuurlijk met je nieuwe werkgever overeenkomen dat je op vrijwillige basis komt werken tot je een contract kan/mag tekenen met hem (over 3 maanden). Je maakt nu met je nieuwe werkgever een overeenkomst "vrijwilligerswerk". Je bent dan ook verzekerd
kan niet

eylis
Berichten: 8836

#7 , 20 nov 2012 14:51

even een toelichting...als de persoon op ziekteverlof staat wegens burn-out of psychische problemen, kan vrijwilligerswerk in een totaal andere omgeving wel toegestaan worden omdat dit (als de arts dat ook een goed idee vindt) in het kader van het herstel een belangrijke rol kan spelen;
Vandaar mijn voorstel tot vrijwilligerswerk :-)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 nov 2012 16:51

even een toelichting...als de persoon op ziekteverlof staat wegens burn-out of psychische problemen, kan vrijwilligerswerk in een totaal andere omgeving wel toegestaan worden omdat dit (als de arts dat ook een goed idee vindt) in het kader van het herstel een belangrijke rol kan spelen;
Vandaar mijn voorstel tot vrijwilligerswerk :-)
het is niet omdat het enige logica bevat, dat het juridisch haalbaar is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 nov 2012 19:41

even een toelichting...als de persoon op ziekteverlof staat wegens burn-out of psychische problemen, kan vrijwilligerswerk in een totaal andere omgeving wel toegestaan worden omdat dit (als de arts dat ook een goed idee vindt) in het kader van het herstel een belangrijke rol kan spelen;
Vandaar mijn voorstel tot vrijwilligerswerk :-)
in een totaal andere omgeving, maar dan wel een niet-commerciële omgeving, hé. Anders kan dit niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 nov 2012 09:40

even een toelichting...als de persoon op ziekteverlof staat wegens burn-out of psychische problemen, kan vrijwilligerswerk in een totaal andere omgeving wel toegestaan worden omdat dit (als de arts dat ook een goed idee vindt) in het kader van het herstel een belangrijke rol kan spelen;
Vandaar mijn voorstel tot vrijwilligerswerk :-)
Het zal voor de topic starter bijzonder moeilijk zijn om te bewijzen dat het "vrijwilligerswerk" louter om "therapeutische redenen" is. Zeker als de topic starter daarna vast in dienst gaat bij die organisatie. Als het dan ook nog eens een commercieel bedrijf is in min of meer dezelfde sector als de vorige werkgever, kan de topic starter het helemaal vergeten.

Beter tip: de TS kan best met de huidige werkgever een ontslag in onderling overleg overeenkomen. Wat heeft de werkgever er immers aan de TS aan de wettelijke opzeg te houden, als de TS héél deze opzegperiode ziek thuis zit? Dan zou de werkgever 3 maand betalen voor niets? (Als de TS zelf ontslag neemt schorst ziekte de opzegperiode immers niet). Het is voor zowel de werkgever als de TS dus interessanter om de huidige arbeidsovereenkomst te beëindigen zonder opzegtermijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”