Ontslagen na 3 maanden ziekte

E_Roijaards
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslagen na 3 maanden ziekte

#1 , 14 nov 2012 15:38

Ik ben sinds 17/10/2011 aan de slag bij de vrijzinnige humanistische organisatie. Op 7/8/2012 ben ik wegens een depressie thuis geschreven. Ik sukkelde al langer met angst- en depressieve klachten. Door bijkomende familiale problemen kon ik het allemaal niet meer bolwerken. Mijn psychiater en therapeut stelden een opname voor om tot rust te komen en met mezelf aan de slag te gaan. Ik stelde mijn werkgever hiervan op de hoogte.

Na drie maanden opname krijg ik plots mijn ontslagbrief. Ziekte wordt niet aangehaald, wel 'de noodwendigheden van de onderneming'. Ik citeer: "Gezien ons specifiek statuut is het ons niet mogelijk u tijdens de periode van afwezigheid te vervangen. U zult wel willen begrijpen dat de organisatie van de dienst waartoe u behoort hierdoor ernstig in het gedrang komt (het aantal werknemers is kwantitatief te laag om het voorhanden zijnde werk zoals in casu voor een langere termijn uit te voeren). Een opzegvergoeding corresponderend met het lopend loon van 3 maanden zal u samen met uw eindafrekening en uw sociale documenten eerstdaags worden overgemaakt."

Die ontslagvergoeding van 3 maanden is dat correct qua uitbetaling? En mogen ze mij al na 3 maanden afwezigheid ontslaan? De sociale dienst waar ik verblijf zei me dat ontslag pas na 6 maanden ziekte gerechtvaardigd is. Voor 6 maanden zouden ze mij veel meer moeten uitbetalen of moeten ze één of andere boete betalen. Klopt dit?

Kan iemand mij hierover adviseren?

Mvg,
Elisabeth

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
E_Roijaards
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 14 nov 2012 17:28

Mijn werkgever heeft vandaag blijkbaar mijn ontslagbrief integraal doorgestuurd per mail naar alle medewerkers persoonlijk binnen de organisatie en die erbij betrokken zijn.

Kan dit volgens de wet op de privacy. Ik begrijp dat men doorgeeft wie er in en uit dienst treedt, maar kan het ontslag met alle details zomaar naar iedereen verstuurd worden. Ik stel mij vragen bij de deontologie.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 15 nov 2012 10:17

Bent u arbeider of bediende?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2012 14:39

Bent u arbeider of bediende?
bediende
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 nov 2012 20:57

Ik ben sinds 17/10/2011 aan de slag bij de vrijzinnige humanistische organisatie. Op 7/8/2012 ben ik wegens een depressie thuis geschreven. Ik sukkelde al langer met angst- en depressieve klachten. Door bijkomende familiale problemen kon ik het allemaal niet meer bolwerken. Mijn psychiater en therapeut stelden een opname voor om tot rust te komen en met mezelf aan de slag te gaan. Ik stelde mijn werkgever hiervan op de hoogte.

Na drie maanden opname krijg ik plots mijn ontslagbrief. Ziekte wordt niet aangehaald, wel 'de noodwendigheden van de onderneming'. Ik citeer: "Gezien ons specifiek statuut is het ons niet mogelijk u tijdens de periode van afwezigheid te vervangen. U zult wel willen begrijpen dat de organisatie van de dienst waartoe u behoort hierdoor ernstig in het gedrang komt (het aantal werknemers is kwantitatief te laag om het voorhanden zijnde werk zoals in casu voor een langere termijn uit te voeren). Een opzegvergoeding corresponderend met het lopend loon van 3 maanden zal u samen met uw eindafrekening en uw sociale documenten eerstdaags worden overgemaakt."

Die ontslagvergoeding van 3 maanden is dat correct qua uitbetaling? En mogen ze mij al na 3 maanden afwezigheid ontslaan? De sociale dienst waar ik verblijf zei me dat ontslag pas na 6 maanden ziekte gerechtvaardigd is. Voor 6 maanden zouden ze mij veel meer moeten uitbetalen of moeten ze één of andere boete betalen. Klopt dit?

Kan iemand mij hierover adviseren?

Mvg,
Elisabeth
is een wettelijk correct ontslag. U kan wel degelijk ontslagen worden tijdens de eerste 6 maand van arbeidsongeschiktheid, maar niet wegens de ziekte. Wel wegens omstandigheden die door de ziekte komen, zoals bvb een verstoring van de organisatie van de dienst door de arbeidsongeschiktheid.

VDG2
Berichten: 785

#6 , 15 nov 2012 21:00

Jpv, zou je voor de volledigheid (en uit interesse) de grondslag van uw uitleg kunnen vermelden aub.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 15 nov 2012 23:22

En wat hebben ze dan juist kenbaar gemaakt?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 nov 2012 07:28

Jpv, zou je voor de volledigheid (en uit interesse) de grondslag van uw uitleg kunnen vermelden aub.
zie pm voor een volledige uitleg.

als anderen willen zoeken:
- Cass. 18 februari 2008, S.07.0010.F, J.T.T. 2008, afl. 1002, 117, concl. J. GENICOT, noot P. JOASSART
- Arbh. Brussel 1 maart 2010, J.T.T. 2010, afl. 1072, 282
- Arbh. Brussel 2 november 2009, J.T.T. 2010, afl. 1059, 78
- Arbh. Brussel 21 november 2009, J.T.T. 2010, afl. 1059, 73

E_Roijaards
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 16 nov 2012 14:59

Ik heb ondertussen ook contact gehad met een advocate arbeidsrecht. Zij liet me weten dat er niks tegen te beginnen is.

Het doorsturen van mijn ontslagbrief aan de hele organisatie zou ook een slimme zet zijn van de werkgever. Zij kunnen dan het argument gebruiken dat er stilzwijgende instemming is van het ganse personeel met mijn ontslag.

Een andere vraag die ik me nog stel. Een andere collega was thuis met burn-out, vier of zelf vijf maanden. Zij werd niet ontslagen.

Ik geloof dat iedereen wel eens op wraak zint na een ontslag. Maar wat als je op de hoogte bent van heel wat vuile zaakjes binnen de organisatie. Kan je voor smaad aangeklaagd worden als je deze naar buiten brengt of bijvoorbeeld de ganse organisatie hiervan op de hoogte stelt?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 nov 2012 15:28

Wraak is nooit een goeie motivatie. U kan altijd alle illegale praktijken melden aan de politie of andere onderzoeksdiensten. Verder moet je oppassen dat je geen schadevergoeding moet betalen omdat je bepaalde zaken naar buiten brengt waartoe je niet bevoegd bent/was of waarvan je het bewijs niet kan leveren.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 16 nov 2012 18:04

M.i. is de enige 'sanktie' die de werkgever krijgt als hij iemand ontslaat binnen de 6 maanden na de aanvang van de ziekte, is dat het gewaarborgd loon niet dan van de periode van contractbreukvergoeding mag afgetrokken
worden
Wacht de werkgever 6 maanden om iemand (bediende ) te ontslaan, dan mogen de 30 dagen gewaarborgd loon in mindering van de contractbreukvergoeding worden gebracht.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 16 nov 2012 21:01

klopt, enkel bij bedienden wel.

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 16 nov 2012 21:25

smaad .... kan niet is geen 'gesteld lichaam'
inbreuk privacy??
mogelijk laster en eerroof
Maar dat hangt af van de inhoud van de ontslagbrief.
Mogelijk kan uw advocaat het ook eens om die reden bekijken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”