Ontslagen en nieuwe baan in buitenland, vakantiedagen?

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

Ontslagen en nieuwe baan in buitenland, vakantiedagen?

#1 , 09 nov 2012 23:33

Ik heb recent mijn ontslag brief gekregen. Nu ben ik hard opzoek naar een nieuwe baan. De kans is groot dat ik voor een nieuwe baan naar het buitenland moet verhuizen.

Ik ben ontslagen per oktober met uiteindelijk 4 maanden opzeg, dus tot en met januari. Normaal krijg je een attest en neem je de vakantie dagen mee naar een nieuwe werkgever.
Hoe gaat dat in het geval van een internationale verhuis? Krijg ik de dagen dan uitbetaald? Als dat zo is zijn ze dat verplicht? Of kan ik ze beter allemaal in januari opnemen?

Dank voor jullie hulp, dit forum is echt fantastisch!

p.s. Ik heb dus eind september de brief gehad maar verder nog een c4 formulier ontvangen. wanneer krijg ik die?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2012 19:40

je C4 krijg je eens je je opzeg gedaan hebt.

Hoe het met je verlof zit in het buitenland, hangt af van je land van bestemming. In de EU heb je overal sowieso recht op 4 weken wettelijk verlof, in andere landen is dat soms maar 12 dagen, soms meer dan in België... en soms heb je er het eerste dag geen recht op :).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2012 20:31

en soms heb je er het eerste dag geen recht op :).
het eerste dag ............ben geen taalkundige maar hier klopt iets niet -> lopende jaar



wel rekening mee houden , als je in januari verlof neemt schorst de opzeggingstermijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 10 nov 2012 20:58

je C4 krijg je eens je je opzeg gedaan hebt.

Hoe het met je verlof zit in het buitenland, hangt af van je land van bestemming. In de EU heb je overal sowieso recht op 4 weken wettelijk verlof, in andere landen is dat soms maar 12 dagen, soms meer dan in België... en soms heb je er het eerste dag geen recht op :).
Ik ga naar een ander EU land (het VK) Ik snap dat ik daar ook recht heb op vakantie dagen MAAR: Ze hebben daar een ander systeem. Ik heb hier dit jaar (2012) gewerkt voor mijn vakantie dagen voor volgend jaar (2013). Normaal zouden die bij/door een nieuwe Belgische werkgever uitgekeerd worden. Nu zal dat niet gebeuren. Kan ik ze uitbetaald krijgen??
wel rekening mee houden , als je in januari verlof neemt schorst de opzeggingstermijn
Dat is idd iets op rekening mee te houden. Geldt dat ook voor de vakantie dagen dit jaar? Ook voor mijn vaderschapsverlof dagen? (Zoon pas geboren)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 nov 2012 22:52

je vakantiegeld wordt (indien bediende) bij uitdiensttreding uitbetaald door je huidige werkgever.

Indien arbeider zal een vakantiekas die uitbetaling doen tussen april en juni, volgend op het jaar waarin je je prestaties leverde.

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 11 nov 2012 16:57

je vakantiegeld wordt (indien bediende) bij uitdiensttreding uitbetaald door je huidige werkgever.

Indien arbeider zal een vakantiekas die uitbetaling doen tussen april en juni, volgend op het jaar waarin je je prestaties leverde.
Vakantie geld is toch niet het zelfde als vakantie dagen? Ik krijg dubbel vakantie geld, wat ik heb begrepen is dat ik die nu krijg wanneer ik uit dienst ga, in februari dus.

Wat ik vraag is kunnen mijn vakantie dagen, die ik anders volgend jaar opgenomen zou hebben bij een nieuwe werkgever, uitbetaald worden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 nov 2012 22:36

Sketcher, ik denk dat je het niet verstaat...

Wettelijke (betaalde) vakantie bestaat uit 2 zaken:
- het materiele recht om 4 weken niet naar je werk te komen (staat op zich geen waarde tegenover, behalve een emotionele waarde)
- het financiele recht om die 4 weken vergoed te zien in enkel vakantiegeld (loon) én dubbel vakantiegeld te krijgen.

Je kan dus voor het eerste géén compensatie krijgen als je die om een reden afhankelijk van je eigen wil niet opneemt. Het feit dat je naar het buitenland gaat is je eigen wil, kan niemand iets aan doen. Je werkgever moet natuurlijk wél bij uitdiensttreding zowel enkel als dubbel vakantiegeld uitbetalen.

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 12 nov 2012 08:14

Dank voor uw antwoord. Dit was mij inderdaad niet duidelijk. Mij was verteld dat het salaris voor de vakantie dagen in een pot gestort werden en dat die mij uitgekeerd kon worden bij een nieuwe werkgever in België of aan mij bij vertrek naar buitenland.

Ik zal eens kijken of ik ze nog op kan nemen dan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”