Ontslag wegens medische overmacht

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

Ontslag wegens medische overmacht

#1 , 05 nov 2012 22:35

Beste,

Sinds enkele maanden heb ik nogal wat rugklachten waardoor ik in mijn huidige job als huishoudhulp niet meer dan 20u/week kan werken. Zelfs deze 20u word te zwaar waardoor ik erg vaak afwezig ben op het werk.
Sinds vorige maand weet ik nu ook de rede van de rugklachten en het gaat om artrose en zal dus niet meer beter worden.

Nu vertelde de werkgever mij dat ze mij zou kunnen ontslaan wegens medische overmacht zodat ik rustig opzoek kan gaan naar een job die minder belastend is zonder dat ik mijn rechten zou verliezen.
Daarvoor zou ik volgens de werkgever een attest moeten vragen aan de huisarts waarin deze schrijft dat ik definitief ongeschikt ben voor de job.
Zodra de werkgever dat attest dan heeft zou hij mij kunnen ontslaan wegens medische overmacht.

Ik ben momenteel nog aan het werk en nu vroeg ik mij af of ik kan ontslaan worden wegens medische overlast zonder dat ik in ziekteverlof ben en gewoon het attest van de huisarts te overhandigen aan de werkgever.(hier wist het kantoor ook geen antwoord op)?

En wat gebeurt er precies na het ontslag?
Krijg ik dan ziekteuitkering of werkloosheidsuitkering?
Krijg ik nog een medische controle van RVA of mutualiteit?

Ik heb al zicht op een andere minder belastende job maar daar kan ik pas starten midden februari 2013. Ik zou dus zeker willen weten dat ik vanaf nu tot midden februari 2013 zou kunnen rekenen op een uitkering.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 nov 2012 08:47

ontslag wegens medische overmacht kan idd zonder dat je in ziekteverlof bent.

Bij een ontslag om medische overmacht (eigenlijk is het geen ontslag, maar gewoon een beëindiging van de arbeidsovereenkomst) krijg je géén opzeg of verbrekingsvergoeding (omdat er niemand schuld treft of écht de bedoeling heeft aan het stopzetten van de AO). Verder heb je wel recht op werkloosheidsuitkeringen, indien je ziek bent op ziekteuitkeringen.

Indien de werkgever je AO beëindigt wegens medische overmacht nadat hij je naar de arbeidsgeneesheer heeft gestuurd, zal de RVA geen probleem maken van die beëindiging.

Of je recht hebt op wlh hangt natuurlijk vanaf van je werkverleden. Informeer hiervoor op voorhand eerst eens bij je vakbond.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”