IBO

IBO

Kaat39
Topic Starter
Berichten: 5

IBO

#1 , 05 nov 2012 20:45

Beste,
Mijn zoon kreeg een opleiding als vrachtwagenbestuurder en hij mocht na zijn stageperiode(school) van 6 maand(kosteloos) bij de werkgever blijven maar onder een IBO contract. Daar de papierwinkel op zich liet wachten kreeg hij voor anderhalve maand een studentencontract.
Het IBOcontract ging in van 27/8/12-25/11/12. Tijdens het contract was er geen echte begeleiding,hij kon wel altijd telefonisch terecht bij de werkgever.

Zoals in veel sectoren moest er zo nu en dan eens meer gepresteerd worden en beging hij een paar overtredingen (hier en daar teveel rijtijden in opdracht van de werkgever)Nu werd hij vorige week beboet op deze inbreuk(alles zou behandeld worden door de advokaat van de firma) en nu wil de werkgever onmiddellijk het contract verbreken.
Uitleg teveel schadegevallen!!

Er volgt nog een onderhoud met de IBOconsulent en de werkgever maar het gevolg is dat er een einde komt aan het contract.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de ibo opleiding toch niet zo winstgevend was voor de werkgever dan dat hij gedacht heeft en dat alle goedkope manieren om iemand tewerkstellen zijn uitgeput. Vandaar het verbreken van het contract...Anders drie maanden vast contract en de volle pot moeten betalen +alle voordelen.

Wat kan men zoon nu ondernemen??
1)Toestemmen met eindiging van het contract en tekenen? Niet slim volgens mij naar sancties toe van de RVA?Hij kan zo goed als onmiddellijk bij een andere firma in dienst.

2)Na alle kleine lettertjes te hebben gelezen hebben we nu ook gezien dat deze IBO opleiding helemaal niet kon aangezien mijn zoon al in dienst was.Dit ter sprake brengen zou waarschijnlijk als gevolg hebben dat de werkgever alles moet betalen +de drie maanden vast contract. met als gevolg dat de boete ook van de hand zal gedaan worden en dan moet worden betaald door men zoon.

Welke is nu de juiste manier van handelen??Ik ben ten einde raad ACV zegt dat men niet kan tussenkomen!!

Ik had zijn eerste werkervaring helemaal anders voorgesteld...
Alvast bedankt voor jullie antwoord.Fijne avond.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding