moeilijk aan werk geraken door vorig werk

Hawkee
Topic Starter
Berichten: 160

moeilijk aan werk geraken door vorig werk

#1 , 03 nov 2012 08:36

mijn vriendin heeft voor bijna 2 jr voor bedrijf X gewerkt, na een wisseling van gerantes, heeft de nieuwe gerante van X, bepaalde vooroordelen over verschillende mensen in de maatschappij (lees: kleed je u niet zoals zij het wilt dan zijde niet goed, en ben je geen bazenp**per dan ben je ook niet goed), heeft ze dus besloten om mijn vriendin geen contract te geven van onbepaalde duur.
aangezien het op bedrijf X toch niet meer zo goed ging(qua sfeer e.d.) vonden we dat natuurlijk niet zo erg.
wij kennen iemand die in bedrijf Y werkt en kon ons vertellen dat ze bij Y nog mensen zoeken(toch een stuk of 10), dus direct een cv ingevuld en opgestuurd met een bijna direct contact erover.
het antwoord was neen.
na meermaals geprobeerd te hebben bij Y en ondertussen bij nog andere bedrijven gesolliciteerd te hebben, zijn we te weten gekomen dat de gerante van bedrijf X dus slechte commentaar geeft over mijn vriendin.
dit weten we door iemand bij bedrijf Y, aangezien bedrijf Y belt naar een vorig werk (wat hun goed recht is natuurlijk)
mijn vriendin heeft een dik stapel sollicitaties naar bedrijven waar ze een nee voor gekregen heeft (en we wel zeker zijn dat die ook gebeld hebben naar bedrijf X), waaronder verschillende van bedrijf Y(die nu nog steeds zoeken achter mensen maar, mijn vriendin niet willen aanvaarden door de gerante van bedrijf x).
mijn vriendin heeft altijd schoon haar uren gewerkt, ingesprongen op het werk als ze thuis was of iemand ziek was, nooit te laat en 1 keer thuis gebleven wegens werkongeval (dit kunnen we allemaal aantonen).

wat kunnen wij hieraan doen? als elk werk eerst belt naar bedrijf X en die blijft die commentaar geven, is het natuurlijk moeilijk om zo nieuw werk te krijgen.
kunnen we klacht neerleggen naar bedrijf X of naar de gerante van X? is dat laster en eerroof? en broodroof?
Laatst gewijzigd door Hawkee op 03 nov 2012 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 03 nov 2012 20:30

mijn vriendin heeft voor bijna 2 jr voor bedrijf X gewerkt, na een wisseling van gerantes, heeft de nieuwe gerante van X, bepaalde vooroordelen over verschillende mensen in de maatschappij (lees: kleed je u niet zoals zij het wilt dan zijde niet goed, en ben je geen bazenp**per dan ben je ook niet goed), heeft ze dus besloten om mijn vriendin geen contract te geven van onbepaalde duur.
Gaat dit, wat betreft kledingvoorschriften, over wel of geen hoofddoek of een uniform dat dient gedragen te worden door de werknemers ? I.v.m. dt eerste zijn andere forums waar je eens flink je hart kan opluchten. Het bellen naar vorige werknemers is eerder geen gewoonte dan wel een. Ik heb het nog nooit meegemaakt en kan het aantal jobs niet op 4 handen tellen. Voor de rest kan je daar weinig aan doen. Als puntje bij paaltje komt zullen alle betrokkenen immers ontkennen. En waar ben je zonder bewijzen ?
Bedoel je dat er gebeld word voor er een sol. gesprek heeft plaatsgevonden ? Dan is het je vriendin haar eigen schuld. Je meld sowieso geen specifieke bedrijven bij naam. En als je via een in te vullen formulier moet werken doe dat dan zo vaag mogelijk, teneinde die achterbakse telefoontjes te vermijden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Hawkee
Topic Starter
Berichten: 160

#3 , 03 nov 2012 21:03

Gaat dit, wat betreft kledingvoorschriften, over wel of geen hoofddoek of een uniform dat dient gedragen te worden door de werknemers ? I.v.m. dt eerste zijn andere forums waar je eens flink je hart kan opluchten.
neen, het gaat totaal niet over wel of niet een hoofddoek dragen,we zijn geen moslims, we doen zelf niet aan gelovige toestanden e.d. :| wel op het feit dat de kleren die in prive gedragen worden door haar niet goedgekeurd worden (draagt gewoon donkere jeans met zwarte blouse, zwarte tshirt e.d.). de kleren tijdens het werk stond nooit ter discussie aangezien het een standaard plunje is :)
Het bellen naar vorige werknemers is eerder geen gewoonte dan wel een. Ik heb het nog nooit meegemaakt en kan het aantal jobs niet op 4 handen tellen. Voor de rest kan je daar weinig aan doen. Als puntje bij paaltje komt zullen alle betrokkenen immers ontkennen. En waar ben je zonder bewijzen ?
zonder bewijzen sta je idd nergens maar dit kan wel geregeld worden natuurlijk :mrgreen:
Bedoel je dat er gebeld word voor er een sol. gesprek heeft plaatsgevonden ? Dan is het je vriendin haar eigen schuld. Je meld sowieso geen specifieke bedrijven bij naam. En als je via een in te vullen formulier moet werken doe dat dan zo vaag mogelijk, teneinde die achterbakse telefoontjes te vermijden.
neen achter het sollicitatiegesprek

Reclame

wazda21
Berichten: 26

#4 , 03 nov 2012 21:14

zonder bewijzen sta je idd nergens maar dit kan wel geregeld worden natuurlijk :mrgreen:
Klopt, laat iemand die zich uitgeeft als zaakvoerder van een fictieve firma bellen voor referentie's over uw vriendin en neem dit gesprek op!

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 04 nov 2012 01:26

neen achter het sollicitatiegesprek
Ik zou zeggen aan je vriendin probeer zo overtuigend mogelijk over te komen, dan zal die aspirant werknemer er misschien van afzien om telefoontjes te plegen. Ik vind het alleszins achterbaks. Maar als een werknemer vraagt of hij mag bellen, zeg dan nooit nee.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”