Belasting op loon tijdens vrijstelling van prestaties

Deggy
Topic Starter
Berichten: 2

Belasting op loon tijdens vrijstelling van prestaties

#1 , 02 nov 2012 12:29

Als ik goed ben ingelicht wordt een opzegvergoeding die in één keer wordt uitbetaald belast aan een fiscaal gunstig tarief.
Maar hoe zit het als de werkgever je je opzegtermijn laat uitdoen, maar met vrijstelling van prestaties. Dus je opzegvergoeding in maandelijkse schijven uitbetaalt.
En hoe zit het met de belasting op vakantiegeld, dertiende maand en variabel loon die voor het laatste jaar op het einde van de opzegtermijn wordt uitbetaald?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 nov 2012 22:59

opzegvergoeding wordt niet noodzakelijk betaald aan een fiscaal gunstig tarief hoor.

Sowieso is (bijna) elke belasting op het moment zelf slechts een voorafbetaling, de uiteindelijk belasting is via je belastingsbrief.

Ik stel voor dat je 2.11 en 2.9 van dit hier eens leest: http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl/do ... 051211.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Deggy
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 nov 2012 07:04

Beste,

Ik had het inderdaad over de eindbelasting, omdat de bedrijfsvoorheffing uiteindelijk weinig rol speelt.

Volgens mijn info worden opzegvergoedingen belast aan de bijzondere gemiddelde aanslagvoet van het vorige jaar.

Maar hoe zit het als die opzegvergoeding in maandelijkse schijven wordt betaald, en dit gedurende de verschuldigde opzegtermijn, maar met vrijstelling van prestaties? Dus het loon met alles wat erbij hoort wordt verder betaald als zou men nog werken.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 nov 2012 14:09

opzegvergoedingen worden idd belast aan de bijzondere gemiddelde aanslagvoet van vorig jaar.

Als iemand ontslagen wordt en een akkoord bereikt wordt om geen prestaties te leveren tijdens de opzegtermijn, is er geen sprake van een opzegvergoeding, maar van een gewoon loon zonder prestaties. Zal dus gewoon onder code 1250 staan op de fiche van het jaar waarin eht loon gestort werd

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2012 15:44

Als ik goed ben ingelicht wordt een opzegvergoeding die in één keer wordt uitbetaald belast aan een fiscaal gunstig tarief.
dan is het een verbrekingsvergoeding en is de arbeidsovereenkomst onmiddellijk beeindigd


http://www.jobat.be/nl/artikels/ontslag ... per-maand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”