Ziek van justitie!

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

Re: Ziek van justitie!

#31 , 07 nov 2012 11:01

Het Hof oordeelt dat het ontslag gerechtvaardigd is door zich te baseren op een verslag van een preventieadviseur die pas het volgend jaar wordt opgesteld!
Het recht op schadevergoeding wegens misbruik van ontslagrecht ontstaat en wordt bepaald op het ogenblik van de kennisgeving van de wil van één van de partijen om de overeenkomst te beëindigen en kan niet beïnvloed worden door een latere gebeurtenis (Cass. 1 maart 1982, JTT 1983, 22).


Het verslag van de preventieadviseur wordt wel degelijk betwist:
immers, appelant kon bij de beslissing te dagvaarden, juni 2009 nog niet voorzien dat hij gedurende zijn vooropzeg dermate het slachtoffer zou worden van afzondering, laster en pesterijen.
Indien dit niet gebeurt was, had hij nooit de hulp van de preventieadviseur dienen in te roepen en had de rechtspraak zich ten gronde kunnen buigen over het onrechtmatig en willekeurig ontslag!
Dat er zich wel degelijk ernstige problemen voordeden tov appelant bevestigen de medische verslagen! Het is onbegrijpelijk waarom het Hof deze bewijzen zomaar negeert!

JP, bewijs van betwisting via PM

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 07 nov 2012 15:18

Zou het niet beter zijn deze zaak via PM verder te bespreken? Gezien de andere lezers geen idee hebben wat er in het arrest /de betwisting enz... staat, valt er zo goed als niet te volgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#33 , 07 nov 2012 17:59

Zou het niet beter zijn deze zaak via PM verder te bespreken? Gezien de andere lezers geen idee hebben wat er in het arrest /de betwisting enz... staat, valt er zo goed als niet te volgen...
Hey Tom. Gedeeltelijk heb je daarin gelijk. Maar wat is het nut van een forum dan?
Sommige mensen steken misschien het een en ander op van een besproken item, of kunnen er hun eigen standpunten aan toevoegen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#34 , 07 nov 2012 21:28

Tom, liever niet via PM gezien men wel degelijk kan volgen op basis van de argumentatie die Wazda21 hier geeft. Zijn argumentatie is niet beperkter dan argumenten in vele andere topics. Ik heb trowuens het arrest ook niet opgeslagen, dus ik heb momenteel dezelfde bronnen als jij, enkel m'n geheugen nog erbij
Het verslag van de preventieadviseur wordt wel degelijk betwist:
...
wazda21, jij geeft in je tekst of pm NERGENS een betwisting van het verslag van de preventieadviseur, wel een betwisting van de conclusies die de tegenpartij uit dat verslag afleidt. dat is niet hetzelfde.

En ja, de preventieadviseur zijn ontslag dateert mss van later (ik heb je arrest niet bijgehouden zoals gezegd), maar bespreekt wel degelijk ook de periode van het ontslag én ervoor.

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#35 , 07 nov 2012 21:41

wazda21, jij geeft in je tekst of pm NERGENS een betwisting van het verslag van de preventieadviseur, wel een betwisting van de conclusies die de tegenpartij uit dat verslag afleidt. dat is niet hetzelfde.
JP, omdat ik dat verslag van de preventieadviseur ook niet heb ontvangen en bijgevolg nooit heb kunnen inkijken!
Daarmee zoveel erger dat dit als enig bewijsmateriaal wordt aangevoerd!!!

OK, ik kan het Hof vragen dat ze mij bewijzen dat ik dit verslag wel heb ontvangen! Indien aangetekend verstuurd moet hier toch bewijs van aftekening/ontvangst van zijn!

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#36 , 07 nov 2012 22:52

enkel m'n geheugen nog erbij
JP in PM een stuk die ik aanbracht bij de syntheseconclussie "Chronologie der Feiten"

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#37 , 08 nov 2012 00:05

JP, nu u bijna alle elementen kent zal ik volgende stelling inroepen:

Het Hof dwaalt in zijn rechtspraak immers volledig af van de uiteindelijke ten laste legging en doet bij zijn tussenarrest uitspraak op de vraag van een proces dat niet gesteld is, namelijk is er sprake van bewezen pesterijen of niet. Hierbij gaat het Hof ontegensprekelijk in de fout en kan een beschadiging van de rechten van de eiser worden vastgesteld. Het Hof dient onpartijdig te oordelen en aldus de bewijzen die de eiser voorlegt in te roepen in de plaats van zich te baseren op een door eiser ongeldig verklaard en reeds afgesloten klacht daar eiser niet meer bij deze werkgever in dienst is. Het betwisten van een advies van een preventieadviseur heeft bijgevolg geen enkele zin, daar eiser niet meer bij deze werkgever in dienst is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#38 , 08 nov 2012 09:37

Wazda,

in je chronologie vergeet je de datum van de klacht én het gesprek met de preventieadviseur te vermelden. Jij doet die af als "ongeldig" of "reeds afgesloten", maar jij bepaalt niet of dat verslag al dan niet geldig is. Het is niet omdat een klacht afgesloten is, dat elementen uit die klacht (bvb het verslag) niet meer gebruikt kunnen worden. Het verslag heb je ook nooit betwist, dus kan je het onmogelijk plots ongeldig vinden. Het is ook niet omdat je daar niet meer werkt, dat een stuk niet gebruikt kan worden. Het verslag wordt niet noodzakelijk beïnvloed door het feit of je daar al dan niet werkt, tenzij je dit om een of andere reden zou betwist hebben (quod non).

En als het verslag gebruikt werd in de rechtzaak, dan moet het bij de stukken gevoegd zijn (zie het dossier op de rechtbank) en heb je er dus officieel kennis van genomen. Indien dit niet in de stukken zit, kan de rechter het ook niet gebruiken. In dat geval is cassatie mogelijk wegens procedurefout, lijkt me (al ken ik iets te weinig van cassatie, maar dit lijkt me zeker een reden om het proces te herdoen).

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#39 , 08 nov 2012 10:13

JP, stel dat een later opgesteld advies van een adviseur als bewijs wordt aangenomen en het ontslag aldus rechtvaardigt.
Wat doe je dan met volgende, maar liefst 5! inbreuken op de wetgeving???


Punten waar duidelijk bewezen wetsovertreding onbestraft blijven en aldus naar toekomst toe getolereerd kunnen worden (ook door andere werkgevers):

Strafbaar feit 1:
Overtreding CAO32 bis
De CAO nr. 32bis werd algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit. Bij niet-naleving van de bepalingen van de CAO nr. 32bis stelt de werkgever zich bloot aan strafrechtelijke of administratieve sancties.


Strafbaar feit 2:
Eénzijdige wijziging van een essentieel deel van de arbeidsovereenkomst
Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van art. 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de,partijen tot wet; tenzij anders is bedongen, kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden,niet eenzijdig wijzigen of herroepen (Art. 1134 B.W.).
(HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 3E KAMER, 1993-12-20, RC93CK3_1)

Strafbaar feit 3:
Het niet uitbetalen van rechtmatig verworven loon
Het niet of niet tijdig betalen van loon maakt een misdrijf uit overeenkomstig de strafbepalingen van de Wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités en de Wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers, zodat de werknemer, in voorkomend geval, krachtens artikel 3 van de Wet van 17 april 1878 houdende Voorafgaande Titel van het Wetboek van Strafvordering, beschikt over een rechtsvordering tot herstel van de schade ingevolge dat misdrijf.

Overwegende dat, krachtens artikel 46, eerste en tweede lid, van het,koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene,uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de,werknemers, wanneer het contract van de bediende een einde neemt, de werkgever,hem, bij zijn vertrek, een percentage betaalt van de bij hem tijdens het lopende,vakantiedienstjaar verdiende brutowedde en, wanneer de bediende de op het vorig,dienstjaar betrekking hebbende vakantie nog niet genoten heeft, een percentage van,de bij hem tijdens dat vorig vakantiedienstjaar verdiende brutowedde, eventueel,verhoogd met een fictieve wedde voor met effectief gewerkte dagen gelijkgestelde,dagen van arbeidsonderbreking.


Strafbaar feit 4:
Ontslag als represaille
Krachtens artikel 63 van de arbeidsovereenkomstenwet heeft de op willekeurige wijze ontslagen werkman namelijk recht op een vergoeding die overeenstemt met het loon van 6 maanden (tenzij een andere vergoeding bij CAO werd vastgesteld). Het ontslag als represaille tegen een door de werkman aangenomen gerechtvaardigde houding kan als willekeurig worden beschouwd ( Wetgevingsstuk nr. 3-1847/1 - Artikel 9 zie Van Eeckhoutte, W., Sociaal Compendium — Arbeidsrecht, band II, blz. 1536, nr. 5476).
Aan bedienden, die zich niet op artikel 63 van de arbeidsovereenkomstenwet kunnen beroepen, wordt een gelijkaardig bescherming geboden door de leer van het rechtsmisbruik. In geval van rechtsmisbruik heeft de ontslagen bediende recht op een schadevergoeding, die door de rechter vaak ex aequo et bono wordt begroot (zie Van Eeckhoutte, W., l.c., blz. 1547, nr. 5490).

Strafbaar feit 5:
Laster en eerroof
Het strafwetboek stelt in de artikelen 443 en volgende een reeks misdrijven strafbaar die een inbreuk vormen op het privé-leven, de reputatie of de eer van een persoon. Het betreft de misdrijven laster, eerroof, belediging, lasterlijke aangifte, kwaadwillige ruchtbaarmaking.
Laster: iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt.
Eerroof: iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#40 , 08 nov 2012 11:32

wazda21, je beschuldigt je ex-werkgever hier letterlijk van een aantal zaken. Ik vermoed dat deze zaken ook door de rechter bekeken zijn, en dat deze geoordeeld heeft dat je beschuldigingen niet terecht zijn. Je probeert hier nu op dit forum je gelijk te halen. Maar wat brengt het op? Zelfs als wij je hier zeggen dat je 100% gelijk hebt: wij zijn geen rechterlijke macht. Tijdens een rechtzaak zal altijd één partij (of in het slechtste geval beide partijen) zich verongelijkt voelen. Daar valt niets, maar dan ook niets aan te doen. Jij / je advocaat hebben de rechter niet kunnen overtuigen van jullie gelijk. Je ex-werkgever wel. Dat is de kern van de zaak. Zo zit rechtspraak ook in elkaar. Hij zegt: "De inbreuken op de wetgeving zijn niet bestraft." Maar dit is niet zo. De rechter heeft gewoon geoordeeld dat wat jij "inbreuken op de wetgeving" vindt, geen inreuken waren. Met andere woorden: dat de feiten die jij probeert aan te halen als "strafbaar", helemaal niet zo moeten geïnterpreteerd worden...

De rechter heeft beide kanten van het verhaal gehoord. Wij horen maar één kant. Ik denk dus dat een rechter beter geplaatst is om te oordelen, dan wij hier. En als ik JPV zo hoor, staat in het arrest van de rechter ook niets dat niet correct zou zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#41 , 08 nov 2012 12:22

Je probeert hier nu op dit forum je gelijk te halen. Maar wat brengt het op? Zelfs als wij je hier zeggen dat je 100% gelijk hebt: wij zijn geen rechterlijke macht.
Tom, dit betreft een tussenarrest en is nog niet volledig afgesloten.
Alle argumenten, voor of tegen, kunnen nog worden voorgelegd voor het Hof van Cassatie en indien nodig voor het Europees Hof van de Rechten van de Mens.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#42 , 08 nov 2012 15:21

Tom, dit betreft een tussenarrest en is nog niet volledig afgesloten.
Alle argumenten, voor of tegen, kunnen nog worden voorgelegd voor het Hof van Cassatie en indien nodig voor het Europees Hof van de Rechten van de Mens.
Succes in dat geval. Maar als het arrest volgens JPV goed opgebouwd is... Misschien kan je je hoop nog stellen op een procedurefout als idd een verslag ontbreekt in het dossier, maar het wel door de rechter aangehaald werd. Afin, als ik het zo hoor, heeft de rechtbank geen fout gemaakt. In dat geval zal je weinig succes hebben als je ermee verder gaat. Maar niemand belet je om dit te doen, uiteraard. De wonderen zij de wereld nog niet uit...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#43 , 08 nov 2012 17:17

Je probeert hier nu op dit forum je gelijk te halen. Maar wat brengt het op? Zelfs als wij je hier zeggen dat je 100% gelijk hebt: wij zijn geen rechterlijke macht.
Tom, dit betreft een tussenarrest en is nog niet volledig afgesloten.
Alle argumenten, voor of tegen, kunnen nog worden voorgelegd voor het Hof van Cassatie en indien nodig voor het Europees Hof van de Rechten van de Mens.
euh néé, je kan niet alle argumenten opnieuw voorleggen voor het Hof van Cassatie/EHVRM.

En je mag nu zoveel in herhaling vallen, je situaties is NIET een bewezen vorm van ontslag als represaille. Jij argumenteert dit, maar de rechter volgt je daar niet in.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”