Ziek van justitie!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Ziek van justitie!

#16 , 04 nov 2012 20:26

enkele van de feiten die beschreven staan in het verslag van de preventieadviseur. Ik publiceer geen details uit het arrest, gezien dit privé is.
JPV, de klacht 'pesterijen'die ik neerlegde bij Sociale Inspectie en waar adviseur verslag van maakt is reeds lang door mijzelf ingetrokken daar ik niet meer in dat bedrijf werk.
Rechter kan zich hiervoor niet baseren op deze feiten.
waarom zou een rechter zich niet kunnen baseren op documenten die horen bij een ingetrokken klacht? Die documenten worden daardoor niet waardeloos.
Het hof spreekt zich niet uit over de bewezen feiten, namelijk een tegen alle rechtspraak ingaande éénzijdige wijziging van een contract en het protest dat hier wordt bij betekend.
de rechter hoeft zich ook niet uit te spreken over de eenzijdige wijziging van de AO, gezien die wijziging geannuleerd is. Rechter hoeft zich enkel uit te spreken over misbruik van ontslagrecht.

Hoe bewijst u dat iemand de sfeer verpest?
...
Bron. Arbeidshof Luik, 20 mei 2009.2. De uitspraak is contra de werkgever.
het voorbeeld die je aanhaalt is essentieel verschillend van jouw situatie. In jouw situatie is de essentiële verklaring geen collega/collega's, maar een (onafhankelijke) preventieadviseur.

Er is in jouw situatie een objectief bewijs van een wederzijds probleem tussen jou en de werkgever. Of jij nu de perfecte werknemer was of niet, doet daar zelfs niet toe, er is gewoon objectief vastgesteld dat jullie moeilijk met elkaar kunnen samenwerken. Dit laatste is een reden om iemand te ontslaan die géén misbruik van ontslagrecht inhoudt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#17 , 04 nov 2012 22:03

JPV:

CAO nr. 32bis bepaalt wel dat een ontslag naar aanleiding van een overdracht een dringende (ernstige fout die elke verdere samenwerking onmogelijk maakt), of technische of economische reden moet hebben. Indien dit niet het geval is kan een arbeider een willekeurig ontslag inroepen (6maanden brutoloon forfaitair) of een bediende misbruik van ontslagrecht (vergoeding werkelijke schade).
Een ontslag dat is ingegeven door een klacht van de werknemer voldoet niet aan de wettelijke vereiste van rechtvaardiging. Er is zelfs rechtspraak die het "afstraffen" van een werknemer omdat hij zijn rechten opeist, als ontslag om dringende reden ten laste van de werkgever beschouwt.

(info ontvangen prof. Arbeidsrecht)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 04 nov 2012 22:31

- Je ontslag is niet als direct gevolg van een overdracht (weliswaar indirect, omdat je nieuwe werkgever niet overeenkwam met jou).
- Het ontslag is niet ingegeven door de klacht van de werknemer, die klacht kwam NA het ontslag

Reclame

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#19 , 04 nov 2012 23:24

JP zie nieuwe PM, wellicht begrijpt u de situatie dan beter.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 05 nov 2012 07:26

Die PM verandert niks aan de situatie. Het feit dat de chronologie van de gevoerde handelingen/brieven wijst op een ontslag wegens misbruik van ontslagrecht is niet voldoende.

Gezien u het verslag van de preventieadviseur niet betwist hebt, zijn er, itt tot wat je aanvoert, wel degelijk zaken waardoor de werkgever een ontslag kan objectiveren. Het is mss in de realiteit niet de echte reden van ontslag, maar de werkgever kan alvast die redenen aanvoeren en dan zit jij in de problemen.

Immers, bij een ontslag van een arbeider, moet de werkgever aantonen dat de redenen die de werknemer aanvoert als reden van ontslag, niet kloppen. De bewijslast ligt dus bij de werknemer. In dat geval zou je het imho wél gehaald hebben. Maar als bediende kan je enkel misbruik van ontslagrecht inroepen (willekeurig ontslag bestaat daar niet), zoals je gedaan hebt. Dan moet je echter bewijzen dat de redenen die de werkgever aanroept om je te ontslaan niet kloppen. De bewijslast ligt dus bij jou. En alhoewel je advocaat een goeie logica opbouwt, bewijst deze niet dat de reden van de werkgever niet kloppen.

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#21 , 05 nov 2012 15:37

JPV, in ieder geval een dikke merci voor al je reacties!

Ik stel vast dat gerechtelijke dwaling hier een understatement is. Je stelt je de vraag of hier geen sprake is van corruptie.

Het ziet er naar uit dat de Arbeidsrechtbank en het Arbeidshof niet meer bedoeld is om de werknemer (die onder het gezag gebukt gaat) te beschermen, maar dat diezelfde werknemer beter geen zelfrespect meer heeft en zich laat behandelen als een knikkende slaaf en daarna nog een geestelijke marteling verdient.

Slechts weinige advokaten mogen pleiten in Cassatie en tegen de tijd dat die dure vogels het hele dossier hebben doorgenomen lig je weer al aan een dikke rekening.
Daarom hou ik het na 3 jaar vechten als een leeuw om m'n rechten te verdedigen voor bekeken.

Ik wou vanaf de vaststelling van de éénzijdige wijziging contractbreuk inroepen. Ik mocht niet van de vakbond daar dit geen contractbreuk was in hun opinie.

Bedankt LBC! Na 23 jaar zeg ik mijn lidmaatschap stop!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 05 nov 2012 20:43

JPV, in ieder geval een dikke merci voor al je reacties!

Ik stel vast dat gerechtelijke dwaling hier een understatement is. Je stelt je de vraag of hier geen sprake is van corruptie.
van overdrijven gesproken: er is hier totaal geen gerechtelijke dwaling of zelfs maar een fout van de arbeidsrechtbank... ik kan de logica van de rechter best wel volgen.
Ik wou vanaf de vaststelling van de éénzijdige wijziging contractbreuk inroepen. Ik mocht niet van de vakbond daar dit geen contractbreuk was in hun opinie.

Bedankt LBC! Na 23 jaar zeg ik mijn lidmaatschap stop!
je kan geen contractbreuk inroepen vanaf de vaststelling van de eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst. Dat kan je pas NADAT je de eenzijdige wijziging vastgesteld hebt én de werkgever de tijd gegeven hebt om zijn wijziging eventueel nog terug in te trekken.

LBC heeft dus, in de veronderstelling dat je direct de contractbreuk wou inroepen, gelijk.

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#23 , 06 nov 2012 00:25

JPV, ik apprecieer uw kennis en motivering enorm, hier is veel uit te leren. Maar u bent groen (ACV-LBC)? Correct?
Als ik echt doorzet kan ik alles counteren! Maar ik geef me over,... en heb geen goesting meer op te komen voor m'n recht.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 06 nov 2012 07:17

niet correct, gelieve me niet te beledigen. Ik heb liever de kleur van het vuur ;). Ik zie trouwens echt niet hoe je 'alles kan counteren'. Je haalt grote woorden aan en ik begrijp dat het niet leuk is om te verliezen, maar besef dat het niet is omdat je geen gelijk haalt, dat de juridische wereld corrupt is of gedwaald heeft.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#25 , 07 nov 2012 00:56

Waar JPV meermaals aanhaalt dat dat u zaken had moeten bewijzen en andere zaken had moeten aanvechten.

Stel ik me de vraag wie u hier verdedigde? Was dit een advocaat van het LBC?
Zoja, dan dient u, mijn inziens, de vraag te stellen of: deze raadsman de zaken die JPV aanhaalt had moeten bewijzen en aanvechten?
Het antwoord op deze vraag maakt het verschil tussen: verliezen <-> 'gerold' worden
Handige documenten voor Personenrecht

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#26 , 07 nov 2012 01:47

Hey Luc,

Raadsman (was een vrouw) aangesteld door idd ACV/LBC maar deze had het te druk om mijn dossier grondig op te volgen (voor te bereiden)
Keek ons dossier vlug nog even in net voor onze komst en wist meestal geen antwoord op onze juridische vragen
Indien ik verder gepleit had met mijn eigen advocaat (prof arbeidsrecht) maar duur, dan was deze zaak al lang over&out.

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#27 , 07 nov 2012 01:52

Hey JP,

Gelukkig ben je niet van die groene,... nu voel ik mij al meer op m'n gemak hier :wink:

lucgescheiden
Berichten: 2810

#28 , 07 nov 2012 01:54

En wat kan deze 'eigen' advocaat heden nog uitrichten?
Handige documenten voor Personenrecht

wazda21
Topic Starter
Berichten: 26

#29 , 07 nov 2012 02:12

En wat kan deze 'eigen' advocaat heden nog uitrichten?
Nu? Niks, enkel cassatie en €€€€€ betaln, tenzij het mogelijk is een herziening van een tussentijds arrest aan te vechen.
JP, kan dat?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#30 , 07 nov 2012 08:58

Hey Luc,

Raadsman (was een vrouw) aangesteld door idd ACV/LBC maar deze had het te druk om mijn dossier grondig op te volgen (voor te bereiden)
Keek ons dossier vlug nog even in net voor onze komst en wist meestal geen antwoord op onze juridische vragen
Indien ik verder gepleit had met mijn eigen advocaat (prof arbeidsrecht) maar duur, dan was deze zaak al lang over&out.
"Eigen advocaat" ging imho hetzelfde resultaat behaald hebben. Je advocaat kon ervoor gekozen hebben om het verslag van de preventieadviseur te betwisten, maar had je argumenten om dat te betwisten? Ik zou niet zien welke... En andere tactieken in de rechtzaak zelf zie ik niet (je had natuurlijk een andere strategie VOOR de rechtzaak kunnen voeren, maar dat heeft dan niet noodzakelijk met de advocaat te maken).

Ik ken de advocate in kwestie (niet persoonlijk, laat dat duidelijk zijn, ze is gewoon actief in dezelfde provincie) en die heeft geen slechte reputatie.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”