dreigend ontslag

haas
Topic Starter
Berichten: 112

dreigend ontslag

#1 , 28 okt 2012 19:47

werk als contractueel halftijds en halftijds loopbaanonderbreking(55+) in scholengroep sinds 10jaar als onderhoudsman.
eerstdaags moet ik op gesprek en heb via vernomen dat men mij gaat vragen één maand op ziekteverlof en dan ontslag
-kan of mag dit?
-bij info aan riziv verneem ik dat tussenkomst ziekenfonds berekend wordt op halftijds
-bij rva berekening op full time loon
-heb ik recht op enige vergoeding
Kan dit zo maar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 okt 2012 08:47

niemand kan je verplichten op ziekteverlof te gaan...

info ivm RIZIV/RVA klopt. Bij ontslag heb je wss recht op een vergoeding, maar gezien deeltijdse loopbaanderbreking zal dit maar een deeltijdse verbreking zijn indien je AO verbroken zou worden. Teken sowieso niks.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 29 okt 2012 09:08

en dan nog iets, gesteld dat de werkgever je zou vragen op ziekteverlof te gaan. (Een onderwsijsinstelling die zo'n onwettige dingen vraagt aan een personeelslid??)
hoe weet je werkgever voor 100% dat je arts je op jouw vraag zomaar een maand op ziekteverlof zou zetten?
je antwoord aan je werkgever zou kunnen zijn: jammer maar mijn dokter vind me niet ziek genoeg voor een maand rust...

Reclame

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#4 , 29 okt 2012 21:06

maandag as weet ik het.
ziek kan men natuurlijk niet verplichten.(wel adviseren)
mischien om sommige voordelen(opzeg termijn/vergoeding e.a) te omzeilen?
ivm rva klopt het dat men na één jaar op 40%(samenwonend) terugvalt.
Ben 60jaar ancienit..10j vroeger zelfstandige(25jaar)
allesinds dank

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 okt 2012 22:10

als je te weinig werkverleden als loontrekkende hebt, kan je idd laag terugvallen (gaat nog lager dan 40% als samenwonende hoor, zie een website van je vakbond).

na 1 maand ziekte zie ik niet in waarom men je plots zou kunnen ontslaan zonder opzegvergoeding/termijn. Daarvoor moet je gewoon definitief medisch ongeschikt verklaard worden door de arbeidsgeneesheer (iets waar je dan zelfs nog beroep tegen kan aantekenen.

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#6 , 30 okt 2012 22:12

Allesinds dank voor vlugge reactie
ik ga ook eens vragen brugpensioen als dat nog gaat.Mischien is dat voordeliger?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 31 okt 2012 08:09

dat kan idd voordeliger zijn, maar dan moet de werkgever de opleg willen betalen.

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#8 , 01 nov 2012 21:04

Stel dat het allemaal zo een vaart loopt en uiteindelijk toch ontslagen word.
Kan ik dan niet beter huwen of samenwoningscontract afsluiten?Of mag de partner ook geen inkomen hebben?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 01 nov 2012 21:35

voor wat? bedoel je het onderscheid in de werkloosheiduitkering tussen gezinshoofd, alleenstaande en samenwonende?

Daar maakt huwen/samenwoningscontract geen bal uit, gezien men gewoon naar de feitelijke situatie kijkt.

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#10 , 05 nov 2012 13:08

Terug van gesprek.Komt erop neer dat ik tijdskrediet(50%) heb en éénn week werk en de ander thuis ben niet past in hun strategie.Als ik een week ziek ben dan is er 3weken niemand. Eerst vroegen ze om naar hun mening vrijwillig op zieken kas te gaan,wat ik 100% belachelijk vond en zeker niet correct.
Ofwel willen ze mij half dagen doen werken.KAN dat,ik ben zo aangepast aan die vrije tijd(verlof ,afspraken enz..)

Ofwel zullen ze mij ontslaan

Hawkee
Berichten: 160

#11 , 05 nov 2012 13:38

als je uw werk kunt behouden door halve dagen te werken zou ik dat doen, toch beter dan geen werk te hebben.
en halve dagen werken is even aanpassen maar dat zal ook wel lukken :)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 05 nov 2012 13:59

imho kan een eenzijdige wijziging van de voorwaarden qua uurregeling niet. Zou er trouwens een reden zijn waarom men nu plots wel een wijziging wil doorvoeren die men vroeger niet kon?

ontslag wegens wijziging van de aanpassing van het tijdskrediet lijkt me ook niet mogelijk (toch inet zonder schadevergoeding)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”