firma verhuist, contract bepaalde duur

narya
Topic Starter
Berichten: 2

firma verhuist, contract bepaalde duur

#1 , 04 apr 2007 13:37

Ik heb onlangs een contract van een jaar getekend bij mijn huidige werkgever.
2 maanden later werd aangekondigd dat de firma zijn hoofdzetel zou verhuizen. Concreet zou dit op een 80km extra verplaatsing enkel betekenen voor mij.
In mijn contract staat aangegeven dat ik op huidig adres tewerkgesteld ben.
We hebben van de werkgever tot 2 mei gekregen om onze keuze mede te delen (mee verhuizen of niet).
Ik ben niet van plan om de verhuis mee te doen dus ik teken het addendum aan het contract niet. Maar ik vraag me nu af wat de gevolgen daarvan zijn.
Ben ik verplicht bij de firma te blijven tot het eind van mijn contract bepaalde duur (eind februari 2008) of kan ik op 2 mei al vertrekken of moet ik blijven tot de dag van de verhuis ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 04 apr 2007 15:41

Beste,

Het is misschien beter dat U de voorwaarden, leest of opvraagt, bij de werkgever zelf.

Het is niet echt mogelijk om hier een sluitend antwoord op te geven, zonder het contract en de algemene voorwaarden, te hebben ingekeken.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 05 apr 2007 13:58

Art.20. De werkgever is verplicht:1?. de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen...(AO wet 3 juli 1978).

Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet.Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen (Cass. 23 juni 1997)

De partij die eenzijdig een belangrijke wijziging in de overeengekomen arbeidsplaats aanbrengt,be?indigt de overeenkomst onrechtmatig,tenzij uit de overeenkomst of uit de aard van de dienstbetrekking of van de uitgeoefende functie kan worden afgeleid dat de partijen de arbeidsplaats niet als een essentieel bestanddeel van de overeenkomst hebben beschouwd.Hiertoe dient de rechter niet vast te stellen dat de partij die de overeenkomst wijzigt ook de wil had ze te be?indigen.(Cass. 27 juni 1988,R.W. 1988-89,846-847).

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 apr 2007 21:26

?16...De rechtspraak oordeelde dat volgende wijzigingen niet essentieel zijn...de verplaatsing van Turnhout naar Antwerpen(42 Km)...De verplaatsing van de arbeidsplaats met 100 Km(van Brussel naar Brugge) is daarentegen wel duidelijk een ernstige wijziging.Toch is niet zozeer de afstand van belang,als wel de meertijd en de meerkosten van de verplaatsing...?(CUYPERS,D.,?De eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden?, Ori?ntatie 1990,p.107-108).

?Art.10.Indien de arbeidsovereenkomst wordt verbroken omdat de overgang...een aanmerkelijke wijziging van de arbeidsvoorwaarden ten nadele van de werknemer ten gevolgde heeft,wordt de arbeidsovereenkomst geacht te zijn verbroken door toedoen van de werkgever.?(C.A.O. nr.32bis).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

narya
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 06 apr 2007 09:30

Bedankt voor de antwoorden.

Blijkbaar redeneert de werkgever anders.
Als ik beslis van het addendum niet te tekenen verbreek ik volgens hem de overeenkomst en tonen ze hun "goodwill" door mij te laten gaan zonder dat ik hen de wettelijke schadevergoeding zou moeten uitbetalen.
Enigste manier waarop ik dit zou kunnen vermijden volgens de werkgever is door de tijd van het contract uit te doen (en dus het addendum te tekenen).

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 06 apr 2007 09:46

Alles wat U wil weten aangaande overeenkomsten.

http://www.storme.be/PECLnl.html

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”