ouderschapsverlof / collectieve sluiting

witte01
Topic Starter
Berichten: 1

ouderschapsverlof / collectieve sluiting

#1 , 24 okt 2012 17:05

beste,

Ik heb momenteel zwangerschapsverlof en ga mijn resterende verlof partime verder opnemen, en zou vanaf januari ouderschapsverlof partime opnemen.
Ik heb een functie in het middenkader en ook een bedrijfswagen, kan men vragen dat ik deze inlever tijdens het ouderschapsverlof ?
Zijn ze verplicht mij deze terug te geven na deze periode (als ik terug voltijds ga werken) ?

Ik heb in de nabije toekomst een afspraak op de firma nog voordat mijn zwangerschapsverlof is afgelopen, is het ok als ik de aanvraag voor het ouderschapsverlof
pas nadien opstuur of is het veiliger deze alvast op te sturen ? (is het niet zo dat als ik een slecht gesprek heb mijn aanvraag voor ouderschapsverlof nog kan
indienen omdat mijn zwangerschapsverlof toch nog niet is afgelopen en ik dan toch beschermd blijf ?)

Door de huidige economische situatie is er een mogelijk dat de firma volgend jaar stopt met de activiteiten in Belgie.
Ik heb 10 jaar dienst en wil weten als ze volgend jaar zouden sluiten ik dan ook maar een ontslagpremie krijg als partimer of als men naar de volledige periode kijkt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 okt 2012 08:32

Uw overeenkomst betreffende de bedrijfswagen maakt deel uit van uw arbeidsovereenkomst of van een aanvullende overeenkomst. Onderzoek zorgvuldig de tekst van die overeenkomst.

“Art.4.Het recht op ouderschapsverlof wordt toegekend :- bij de geboorte van een kind, uiterlijk tot het kind vier jaar wordt...Art.6.Om recht te hebben op ouderschapsverlof moet de werknemer gedurende de 15 maanden die voorafgaan aan de schriftelijke kennisgeving zoals gebeurd overeenkomstig artikel 9 verderop, 12 maanden door een arbeidsovereenkomst verbonden zijn geweest met de werkgever die hem tewerkstelt...Art.7.§ 1. In geval van uitoefening van het recht op ouderschapsverlof wordt de uitvoering van de arbeidsovereenkomst volledig geschorst voor een periode van 3 maanden.
§ 2. De werkgever en de werknemer kunnen evenwel overeenkomen dat het recht op ouderschapsverlof wordt uitgeoefend in gedeelten of met een vermindering van de arbeidsprestaties. Zo kan het gaan om een halvering van de arbeidsprestaties gedurende 6 maanden...Art.9.§ 1. De werknemer die gebruik wenst te maken van het recht op ouderschapsverlof, brengt 3 maanden op voorhand zijn werkgever hiervan schriftelijk op de hoogte...§ 2. De kennisgeving gebeurt door middel van een aangetekend schrijven of de overhandiging van het in § 1 van dit artikel vermelde geschrift waarvan het duplicaat voor ontvangst wordt ondertekend door de werkgever. § 3. Het in § 1 van dit artikel vermelde geschrift bevat, naast het voorstel van de werknemer met betrekking tot de wijze van uitoefening van het recht, ook de begin- en einddatum van het ouderschapsverlof.”(29 APRIL 1997. - Nationale Arbeidsraad. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 64 tot instelling van een recht op ouderschapsverlof).

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen...82..., gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het LOPEND loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”