adv ontslag

billydc
Topic Starter
Berichten: 3

adv ontslag

#1 , 19 okt 2012 13:30

Ik heb vorige maand mijn ontslag ingediend. De week na deze indiening heb ik een verlofaanvraag ingevuld om mijn resterende ADV dagen en op te nemen vervangingsfeestdagen (vrij te kiezen) in mijn opzegperiode op te nemen. Dit is tot op heden door mijn werkgever geweigerd. Mag de werkgever dit weigeren ? Voor mij gaat het nog op redelijk wat dagen wat betekent dat ik indien de aanvraag werd goedgekeurd 2 november mijn laatste werkdag is en anders 15 november.
Wat kan er gebeuren als ik alsnog toch gewoon vanaf 2 november thuis blijf ?
De loonbetalingen worden geregeld door een sociaal secretariaat maar daar mogen wij van de werkgever geen contact mee opnemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 okt 2012 19:48

als je na 2 november thuis blijft, verbreek je de arbeidsovereenkomst (met de mogelijke nadelige gevolgen qua werkloosheid). Dan kan je werkgever van jou loon eisen van 3 november tot 15 november. Het lijkt me echter dat je zelf ontslag hebt genomen, dus dat zal dan wss geen probleem zijn.

Werkgever kan verlof weigeren volgens de regeling in het arbeidsreglement. Eenzijdig verlof weigeren om je te pesten kan niet, het moet voor de 'noodwendigiheid van het bedrijf" zijn, bvb om je opvolging te regelen/resterend werk te regelN. Werkgever moet je ADV dan wel uitbetalen.

Zeker trouwens dat je geen ADV opneemt van november/december?

billydc
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 22 okt 2012 15:48

neen zijn ADV dagen van vorig gewerkte maanden. Zeker niet van november/december.
Als ik de vervangingsfeestdagen niet opneem dan ben ik die kwijt want het merendeel van de collega's neemt die tussen kerst en nieuw. De betalingen lopen zowiezo stroef. Loon te laat betaald, aanmaningen leveranciers, .. Ik wil geen afstand doen van die dagen. Het zijn allemaal dagen die ik niet kan overdragen naar mijn nieuwe werkgever.
Ik heb toen ik mijn ontslag indiende een lijst gekregen met nog af te werken zaken. Deze zijn ondertussen allemaal al uitgevoerd. Ik kan me nu nog even bezig houden met rapportjes te maken maar daar ben ik eind deze week ook mee klaar. Ik heb geen zin om met mijn vingers nog 2 weken te zitten draaien. Ik kan mijn tijd nuttiger gebruiken. Er is eigenlijk geen reden voor de weigering van die vakantiedagen toch krijg ik geen goedkeuring.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 okt 2012 16:09

vervangingsfeestdagen van feestdagen die gepasseerd zijn én niet collectief vastliggen, zullen uitbetaald moeten worden.

Indien geen goedkeuring, kan je eenzijdig die nemen. Maar dan loop je wel een risico.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2012 16:43

neen zijn ADV dagen van vorig gewerkte maanden.
betaald of onbetaald als je ze neemt ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

billydc
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 22 okt 2012 17:09

betaald als ik ze neem. CAO 38 uren week praktijk wordt er 40 uren gewerkt dus 1 ADV per gepresteerde maand

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”