opzegtermijn - Wet vs Contract

Labbinaal
Topic Starter
Berichten: 2

opzegtermijn - Wet vs Contract

#1 , 18 okt 2012 13:44

hallo,

ik heb de volgende vraag.

Ik ben reeds te weten gekomen dat ik wettelijk een opzegtermijn moet doen van 1,5 maand.
Ik werk meer dan 5 jaar als bediende bij mijn huidige werkgever.

Maar ik mijn contract staat het volgende artikel:
"
Indien de werknemer de overeenkomst wil opzeggen beloopt de opzegtermijn twee weken. Indien de werkgever de overeenkomst wil opzeggen beloopt de opzegtermijn zes weken.
"

Wat is er dan geldig?
De wettelijke vastgelegde periode of hetgeen dat in het contract opgenomen is?

Alvast bedankt voor je hulp!

S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 okt 2012 07:41

VOOR 2008 bepaalde cassatie dat een voordeligere opzegtermijn nooit kon afgesloten worden voor het ontslag. Toen is er een vonnis geweest dat sindsdien altijd gevolgd werd waarin een voordeligere opzegtermijn ten voordele van de werknemer wél kan. Dit zou dus willen zeggen dat jij jezelf kan beroepen op die 2 weken, maar je werkgever niet op die 6 weken.

Ben je zeker dat de bepaling in het contract voor jou geldt en bvb niet in het hoofdstuk van "arbeider" staat? En zeker dat de arbeidsovereenkomst volgens Belgisch recht is?

Labbinaal
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 okt 2012 13:05

Alvast bedankt voor je antwoord!

In mijn contract wordt de term "werknemer' gebruikt. Arbeider of bediende staat nergens vermeldt. Dit staat wel op mijn loonfiche.

De opzegtermijn is een apart artikel in mijn contract.

Om uw vraag over het belgisch recht te beantwoorden; volgend artikel is opgenomen in mijn contract:

Art.13
Partijen komen overeen dat belgisch recht op de overeenkomst van toepassing is.

Blijft het dan van kracht dat ik beroep kan doen op de opzeg van 2 weken die contractueel is vastgelegd?

MVG

Stijn

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 okt 2012 13:16

in principe wel. Check even af met een vakbond/advocaat om je arbeidsovereenkomst volledig door te nemen, want die 2 weken is NIET gebruikelijk.

(ik veronderstel dat je bediende bent)?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2012 14:34

Alvast bedankt voor je antwoord!

In mijn contract wordt de term "werknemer' gebruikt. Arbeider of bediende staat nergens vermeldt. Dit staat wel op mijn loonfiche.

De opzegtermijn is een apart artikel in mijn contract.

Om uw vraag over het belgisch recht te beantwoorden; volgend artikel is opgenomen in mijn contract:

Art.13
Partijen komen overeen dat belgisch recht op de overeenkomst van toepassing is.

Blijft het dan van kracht dat ik beroep kan doen op de opzeg van 2 weken die contractueel is vastgelegd?

MVG

Stijn
laat je werkgever tekenen voor akkoord bij afgifte van je ontslagbrief
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”