formule Claeys niet meer geldig in Brussel ?

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

formule Claeys niet meer geldig in Brussel ?

#1 , 09 okt 2012 13:58

Ik ben een tijdje geleden ontslagen. Van de werkgever kreeg ik het minimum na 4 jaar dienst, namelijk 3 maanden.
Daar ik een rechtsbijstand heb heb ik die gecontacteerd.
Die zei me dat tegenwoordig in Brussel de rechtbanken slechts 1 maand per jaar dienst toekennen. Ik dacht dat dit was voor aanwervingen NA 1 januari 2012.
Na bemiddeling stelt ze me voor 4 maanden te aanvaarden, daar ik voor de rechtbank toch niet meer zou krijgen en de tegenpartij voor het minimum zou gaan daar ik in een knelpuntberoep zou werken. Ik ben echter 54 jaar, heb een humaniora diploma en werkte als computer operator. Nog niet veel vacatures gezien daarvoor.

De formule Claeys geeft in mijn geval echter 6,42 maanden.

Zou het kunnen dat de advocate, aangesteld door de verzekering, er zich met de minste kosten wil van af maken (in opdracht van de verzekering) ?
Is het zo dat in Brussel de formule Claeys niet meer wordt toegepast ?
Ik werkte wel in Brussel, maar het bedrijf is in Waals Brabant gevestigd. Voor welke rechtbank moet het dan voorkomen ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2012 14:17


De formule Claeys geeft in mijn geval echter 6,42 maanden.
is het geen oude versie die u gevonden heeft op het internet .
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 09 okt 2012 15:02

neen, het is de meest recente. Die van de site van Claeys en Engels zelf

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 11 okt 2012 08:09

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn. Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever.§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter. Indien de opzegging wordt gegeven door de werkgever, mag de opzeggingstermijn niet korter zijn dan de in § 2, eerste en tweede lid, vastgestelde termijnen.§ 4. De opzeggingstermijnen moeten berekend worden volgens de verworven anciënniteit op het ogenblik dat de opzegging ingaat.§ 5. Wanneer het jaarlijks loon 32 200 EUR overschrijdt op het ogenblik van de indiensttreding, mogen de door de werkgever in acht te nemen opzeggingstermijnen, in afwijking van § 3, ook vastgesteld worden bij overeenkomst, gesloten ten laatste op dat ogenblik De opzeggingstermijnen mogen in elk geval niet korter zijn dan de in § 2, eerste en tweede lid, vastgestelde termijnen.Bij ontstentenis van een overeenkomst blijven de bepalingen van § 3 van toepassing.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
het bedrag van 16.100 EUR wordt bij indexering gebracht op 31.467 EUR op 01-01-2012
het bedrag van 32.200 EUR wordt bij indexering gebracht op 62.934 EUR op 01-01-2012

De formule Claeys O = (0,89 x anciënniteit) + (0,08 x leeftijd) + (0,0524 x loon) - 2 
· O = opzeggingstermijn in aantal maanden
· Anciënniteit = anciënniteit uitgedrukt in jaren en in fractie van jaren (niet in maanden), waarbij 1 maand: 0,08 jaar, 2: 0,16 jaar, 3: 0,25 jaar, 4: 0,33 jaar, 5:0,42 jaar, 6:0,50 jaar, 7:0,58 jaar, 8:0,67 jaar, 9: 0,75 jaar, 10: 0,83 jaar, 11:0,91 jaar en 12 maand is natuurlijk 1 jaar.
De factor 'anciënniteit' weegt zwaar door. Een werknemer met 30 jaar anciënniteit, die 3 jaar uitbetaald krijgt, is geen uitzondering. Je kan globaal stellen dat 1 jaar anciënniteit ongeveer 1 maand opzeggingsvergoeding betekent.
· Leeftijd = leeftijd in jaren en fracties van jaren.
· Loon = loon in meervouden van 1000 euro. Het gaat hier over het volledige loon, alle voordelen (bedrijfswagen, maaltijdcheques, ...) inbegrepen.
Een voorbeeld 
Een kaderlid van 48 jaar wordt ontslagen. Hij bezit 14 jaar anciënniteit en een jaarloon van 130.391,99 euro.Voor de berekening van de formule wordt het loon uitgedrukt in duizenden euro. Dat geeft: 130,39199.
We gieten deze gegevens in de formule:
(0,89 x 14) + (0,08 x 48) + (0,0524 x 130,39199) - 2 = 12,46 + 3,84 + 6,8 - 2 = 21,132 = 21 maanden als opzeggingstermijn
(http://www.vacature.com/scripts/indexpa ... ingID=3227" onclick="window.open(this.href);return false;)

De formule Claeys heeft geen kracht van wet.

“Art.578.De arbeidsrechtbank neemt kennis:1° van geschillen inzake arbeidsovereenkomsten...Art.627.Tot kennisneming van de vordering is alleen bevoegd :...9° de rechter van de plaats waar de mijn, de fabriek, de werkplaats, het magazijn, het kantoor gelegen is en in het algemeen, van de plaats die bestemd is voor de exploitatie van de onderneming, de uitoefening van het beroep of de werkzaamheid van de vennootschap, van de vereniging of van de groepering, voor alle geschillen bedoeld in de artikelen 578...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Ik werkte wel in Brussel’

Was Brussel uw werkplaats dan is alleen de Brusselse rechter tot kennisneming van de vordering inzake uw arbeidsovereenkomst bevoegd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lammens
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 11 okt 2012 10:26

Bedankt voor deze deskundige uitleg. De formule Claeys heeft idd geen kracht van wet, maar wordt meestal toch toegepast in de rechtspraak.
Weet u misschien iets van de tendens dat de arbeidsrechtbanken in Brussel die niet meer uitspreken, en de werknemers veel minder toekennen ?
Zoals gezegd had ik met de formule Claeys recht op 6 maanden, maar nu wordt gesteld dat ik met 4 tevreden moet zijn, daar ik voor de arbeidsrechtbank in Brussel toch niet meer zou krijgen.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”