vermoedelijk ontslag na aanvraag ouderschapsverlof/tijdskred

funnycath
Topic Starter
Berichten: 7

vermoedelijk ontslag na aanvraag ouderschapsverlof/tijdskred

#1 , 04 okt 2012 17:53

Allen,

ik heb een twee weken geleden een aanvraag aangetekend voor 1/5 ouderschapsverlof met aansluitend 1/2 tijdskrediet gedaan.

Morgen, denk ik, dat ze mij willen ontslaan. Daar ik kader ben, werd er bij mijn aanvraag gezegd dat ze 1/2 TK niet willen toestaan (zou niet organisatorisch passen binnen de dienst), over 1/5 kan er gesproken worden. Ik mocht een nieuwe brief afgeven (niet aangetekend) met aanvraag van 1/5 ouderschapsverlof en 1/5 TK. Dit laatste is ook goed voor mij, dus waarom niet.

Nu heb ik gezien in de agenda van chef, dat vooraleer mijn chef met mij wilt spreken hieromtrent, hij een vergadering heeft staan met onze verantwoordelijke HR, als ook zijn baas. Titel van vergadering is overleg gesprek met mij, dus. Ja, ik voel het al aankomen. Plus dat ze hun agenda in de namiddag volledig hebben geblokkeerd ifv mijn gesprek.

Wat zijn mijn rechten, daar mijn ouderschapsverlof en/of TK nog niet werden goedgekeurd per brief?

Daarnaast, heb ik het vermoeden dat, mochten ze mij toch niet ontslaan, hoop doet leven :? , ze mij een andere functie willen geven, waarin ik wel eventueel mijn thematisch verlof en TK zou mogen opnemen. Kan dit zomaar?

Kan er iemand mij helpen, morgen heb ik al dit gesprek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 okt 2012 21:57

2 situaties:

A) u hebt de aanvraag ouderschapsverlof en tijdskrediet aangetekend gedaan of hebt ergens een bewijs van die aanvraag (en die aanvraag was recent). In dat geval bent u op uw gemak: ze kunnen u dan enkel ontslaan in geval dat ze een andere reden kunnen bewijzen.

B) u hebt de aanvraag ouderschapsverlof en tijdskrediet NIET aangetekend gedaan én hebt géén bewijs van die aanvraag: in dat geval ben je niet beschermd tegen ontslag en riskeer je dus morgen ontslagen worden. Je kan dit nog opvangen door een gerechtsdeurwaarder morgen je aanvraag nog te laten afleveren. vanaf dan ben je beschermd tegen ontslag. Iets minder zeker, maar ook nog juridisch bruikbaar, is het op mail zetten van je originele aanvraag en een nieuwe aanvraag. Doe die mail dan in CC (of BCC) naar je privé-email adres (of bvb naar je vrouw). In die 2 situaties ben je ook beschermd tegen ontslag.

funnycath
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 05 okt 2012 07:14

Ik heb de aanvraag aangetekend opgestuurd en heb bewijs liggen. Dus dat stelt me gerust. Enkel ben ik iets minder gerust, daar ik de dag erna, niet aangetekend, mijn vraag tot ouderschapsverlof/TK gewoon heb afgegeven, mijn aanvraag voor ouderschapsverlof bleef dezelfde enkel het soort TK heb ik aangepast. Deze is ook niet voor ontvangst getekend. Hierin stond ook niet dat ik mijn eerste aanvraag annulleerde. Ik heb op de brief enkel 1/2 TK vervangen door 1/5. Is deze dan geldig (de niet voor ontvangst getekend) of de eerste aangetekende?

De mail, is een goeie tip en zal dit doen. Ik laat jullie iets weten, misschien is al die bezorgdheid zelf niet nodig. Maar alleszinds een goeie les voor in de toekomst. Bedankt JPV!

Mvg.

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 05 okt 2012 08:05

Kan natuurlijk ook zijn dat ze het willen hebben over de invulling van jouw functie. Als je als kaderlid ineens maar 3 dagen i/d week gaat werken, kan het zijn dat ze je liever terug een "trapje lager" zetten en iemand anders op jouw post zetten die wel voltijds kan werken...

Laat je iets weten over hoe het afloopt?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 okt 2012 11:55

Wat Xastheron voorstelt mag natuurlijk ook niet. Zelfs een kaderlid heeft recht op tijdskrediet (weliswaar rekening houdende met de beperkingen die voor die functie gelden) zonder dat zijn functie daarom verlaagd mag worden.

funnycath
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 05 okt 2012 17:52

Hier ben ik weer. Het volgende werd mij verteld:
Ze zitten met een knoop in hun maag dat ik tijdskrediet aanvraag. Ze gaan ervanuit dat ik mij geen 120% ga kunnen inzetten voor de job, wanneer ik minder uren ga werken. Ik ben in die functie gestart met een promotiecontract, en ze gaan deze nu niet willen bevestigen omdat ik niet voltijds blijf werken. Toch werd mij duidelijk gezegd dat het weigeren van het promotiecontract niets te maken heeft met mijn kunnen, want daar scoor ik heel goed op, dit laatste wouden ze toch benadrukken.
Bon, wat houdt dit nu voor mij in:
- Blijf ik daar niet voltijds werken, mag ik terug gaan naar mijn vorige job, want ja, ik ben dan niet bevestigd.
- Of ik mag een heroriënteringsprogramma aanvragen
- of ze willen mij wel ontslaan, met onderling akkoord ( yeah right :lol: ), ze zouden op de C4 als reden reorganisatie
schrijven. Dat laatste is dan zeer hilarisch, want ze hebben juist maandag iemand nieuw aangeworven in dezelfde functie.

Aanstaande maandag moet ik hen een antwoord geven. Alleszinds de oude functie, zie ik niet zitten, dit is geen uitdaging meer, waarom gaat aders iemand over naar andere functie???. Voltijds werken is ook geen optie, heeft niets te maken met niet willen werken, maar ik ben begonnen aan een opleiding die, na afgerond, mij betere werkperspectieven biedt.

Ik heb hen duidelijk gevraagd of het is omdat ik tijdskrediet neem dat ze me niet willen bevestigen en ik dus niet meer op de dienst kan werken. En hierop werd, "ja, inderdaad" gezegd.

Een ontslag zit er dus aan te komen, maar ben niet te spreken over het onderling akkoord, en dan nog als reden reorganisatie. Tja, de nieuwe voltijdse collega, zal dan mijn job kunnen invullen, zeker?.

Met heroriëntering ben ik ook niets, wie gaat er mij binnen het bedrijf, een kaderfunctie geven en deeltijds laten werken??? Zelf wil ik binnen dit bedrijf geen stap terug zetten.

Iemand een idee, wat ik best doe, en kan ik hier tegen ingaan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 okt 2012 20:51

Wat je het bést kan doen is:
- morgen even stoom aflaten en gaan winkelen.
- in een electrozaak een goeie dictafoon kopen of een telfoon met goeie dictafoonfunctie (test die even thuis)
- maandag mét die dictafoon/telefoon naar je werk gaan, de vraag opnieuw stellen of men je wil uit je huidige functie zetten omdat je tijdskrediet aanvraagt en of je na je tijdskrediet terug naar een vergelijkbare functie mag
- wachten tot ze je eventueel ontslaan/definitief degraderen en je ontslagbescherming activeren :)

Je bent hen niet verplicht van een antwoord te geven, zij moeten een antwoord geven op je aanvraag tijdskrediet. Voor jou blijft voorlopig verder alles zoals ze is.

(opgepast met degraderen: moet wel een pestdegradatie zijn, gezien een tijdelijke degradatie tijdens het nemen van je tijdskrediet wel degelijk kan)

funnycath
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 06 okt 2012 16:52

Wat ik nu niet snap, waarom weigeren ze mijn aanvraag gewoon niet, ipv mij alternatieven aan te bieden die waarschijnlijk leiden tot ontslag.

Ofwel heb ik iets gemist, maar als ze het gewoon weigeren. Blijft mijn bescherming nog drie maanden lopen, dus laten ze mij nog drie maanden voltijds werken, en zeggen dan bye bye. Of wachten ze dat ik zelf ontslag neem. Nu proberen ze zich in alle soorten bochten te buigen, om mijn functie af te nemen omdat ik tijdskrediet wil nemen.

Is dat opnemen wel legaal, en kan dat wel gebruikt worden?

Als ik maandag gewoon zeg dat ik op geen enkel voorstel inga, en dat ik een antwoord verwacht ivm mijn aanvraag. Dan ttaan we niet veel verder vrees ik, enkel dat ik een weigering krijg, niet meer, niet minder. Dus hoe dan ook ben ik gej :evil: st. Moet ik op zoek naar ander werk, eerst anciënniteit opbouwen en dan weer een aanvraag doen, om weer waarschijnlijk met mijn hoofd tegen de lamp te lopen.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 06 okt 2012 17:57

Opnemen is perfect legaal. Maar oefen eerst een beetje thuis zodat je goed weet waar je de dictafoon stopt (om te kijken of men het toestelletje ( lichtje!) niet kan zien) en dat er niet teveel ruis optreedt.
Opletten met iets op tafel te leggen .... onvoorstelbaar hoeveel contactgeluiden er worden doorgegeven die het gesprek storen en onbruikbaar maken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 okt 2012 21:53

Wat ik nu niet snap, waarom weigeren ze mijn aanvraag gewoon niet, ipv mij alternatieven aan te bieden die waarschijnlijk leiden tot ontslag.

Ofwel heb ik iets gemist, maar als ze het gewoon weigeren. Blijft mijn bescherming nog drie maanden lopen, dus laten ze mij nog drie maanden voltijds werken, en zeggen dan bye bye. Of wachten ze dat ik zelf ontslag neem. Nu proberen ze zich in alle soorten bochten te buigen, om mijn functie af te nemen omdat ik tijdskrediet wil nemen.
weigeren kunnen ze (in de meeste gevallen) niet, uitstellen wel.

En opnemen is perfect legaal.

funnycath
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 08 okt 2012 18:05

Voilà, bond 007 :P gespeeld. Maar ze waren voorzichtiger in hun woorden. Heb het er niet echt uitgekregen.

En ik heb de bal terug in hun kamp gelegd. Zij moeten mij een antwoord geven. Eén ding staat vast. Ik mag niet op dienst blijven. Ze gaan nu mijn zaak met HR-verantwoordelijke bespreken.

Ze stonden wel perplex, ze wisten niet goed hoe reageren, toen ik zei, dat ik niet op hun aanbod ging antwoorden.

Allé, morgen weet ik hopelijk meer.


funnycath
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 09 okt 2012 17:43

Hier ben ik weer. Wat ik had verwacht is ook gebeurd.
Namelijk dat ik terug in mijn vorige functie wordt gezet vanaf morgen. MAAR, er is geen plaats meer op die dienst, dus gaan ze mij waarschijnlijk op een andere dienst zetten, die ook onder mijn vorige chef valt, maar dat qua functie lager is dan vanwaar ik kwam. Problematisch dus. Ze gaan wel niets aan mijn loon veranderen, maar toch. Ik zit nu in schaal 3, vroeger zat ik in schaal 2, en ze gaan mij dus naar schaal 1 willen degraderen.

Enig advies, kan ik dan die pestdegradatie inzetten, of heeft het geen zin, en moet ik het gewoon aanvaarden, of iets anders zoeken?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 09 okt 2012 19:50

Is er effectief geen plaats meer op die dienst of is dit een uitvlucht?

funnycath
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 09 okt 2012 19:58

Neen, er is geen plaats, er is wel een interim die nu iemand vervangt die in zwangerschapsverlof is

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”