periode vrijgesteld van prestaties nieuwe job

wyvst
Topic Starter
Berichten: 6

periode vrijgesteld van prestaties nieuwe job

#1 , 04 okt 2012 12:57

Beste
Ik ben vanaf 30 januari 2013 ontslagen in mijn bedrijf maar ben vrijgesteld van prestaties vanaf 1 november 2012.
Ons ontslag valt binnen een collectief ontslag dus vanaf 31 januari 2013 krijgen we onze formule claeys ea premies uitbetaald.
Mijn HR manager vertelde me dat ik geen nieuwe job mag beginnen tijdens mijn drie maanden 'vrijgesteld van prestaties'. Ik moet dan vroeger vrijwillig ontslag indienen (met nog steeds recht op het ontslagpakket).
Maar andere HR mensen vertellen me dat je gerust 2 jobs tegelijk mag uitoefenen en dus voor 2 werkgevers tegelijk mag werken. Ik moet zelf geen ontslag nemen vóór 31 janarie 2013. Klopt dit? Kan ik mijn ontslagpakket niet verliezen in 2013 indien ik reeds een contract teken in december 2012 met een andere werkgever?
Het enige wat volgens mijn HR-vrienden gaat gebeuren is dat ik mer belastingen ga moeten betalen tijdens de maanden dat ik 2 lonen heb.
Alvast bedankt voor je raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 okt 2012 22:23

Ga je akkoord met de vrijstelling van prestaties?

wyvst
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 05 okt 2012 18:01

Ja, ik heb een brief ondertekend waarin staat dat ik ontslagen wordt op 30 januari en dat ik vrijgesteld ben van prestaties van 31 oktober to 30 januari.
Voor de rest staat er niets anders vermeldt in de brief.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 okt 2012 20:41

Je mag zoals de HR-collega's zeggen een andere job uitoefenen. Waar je wél mee moet oppassen is dat je géén concurrentie met je werkgever mag veroorzaken.

wyvst
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 05 okt 2012 23:24

Oei, dat wordt moeilijk. Ik zou bij een zelfde type van bedrijf gaan werken en dezelfde job gaan doen. Dat zal ik maar beter niet doen dan zeker...jammer. Had gerekend op een maand of 2 extra loon. Ik vind het wel erg dat ze je "standaard" drie maanden kunnen afpakken als je onmiddellijk terug werk zou vinden... Maar in ieder geval bedankt voor je advies.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 okt 2012 08:15

vanaf eind januari mag je dat wel weer :)

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 06 okt 2012 08:30

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik ben vanaf 30 januari 2013 ontslagen in mijn bedrijf maar ben vrijgesteld van prestaties vanaf 1 november 2012‘

Er is dus geen verbreking doch wel ontslag met inachtneming van een opzeggingstermijn,ook al bent u gedurende een deel van die termijn vrijgesteld van prestaties. Uw werkgever kan bedingen dat u gedurende die vrijstelling geen nieuwe job mag beginnen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 okt 2012 16:03

vanaf eind januari mag je dat wel weer :)
als de opzeggingstermijn niet geschorst wordt

als men nog verlof neemt of arbeidsongeschikt(ziek) is dient men de werkgever hiervan op de hoogte te brengen , dit om problemen met de rva te vermijden .
staat er effectief 31/1/2013 als einde opzeggingstermijn in , moet men dan een verbrekingsvergoeding eisen voor het resterende gedeelte van de opzeggingstermijn

dit is dan het nadeel voor de werkgever bij deze werkwijze van beeindiging van de arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 okt 2012 21:54

er is geen opzeggingstermijn, er is een verbreking. Ontslag is pas 30 januari, ervoor is er een gewone vrijstelling van prestaties (zonder opzegtermijn).

wyvst
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 17 okt 2012 10:23

Nogmaals bedankt voor uw reacties op mijn bericht en de bijkomende informatie.
Wat betreft "Uw werkgever kan bedingen dat u gedurende die vrijstelling geen nieuwe job mag beginnen." Dit staat nergens zwart of wit neergeschreven.
HR heeft me dit enkel mondeling meegedeeld. Dient dit niet schriftelijk bevestigd te worden?

wat betreft de concurrentie clausule: telt dit nog steeds in het kader van een collectief ontslag?

Nogmaals bedankt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 17 okt 2012 10:26

Hebt u ergens op papier dat u vrijgesteld bent van prestaties?

collectief ontslag sluit geen concurrentieclausule uit.

wyvst
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 17 okt 2012 10:35

ja, ik heb een brief ondertekend waarin ik vrijgesteld ben van prestaties van 1 november tem 30 januari.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 17 okt 2012 10:39

Dan verhindert er niks u om een andere job uit te oefenen, zolang u uw werkgever geen concurrentie aandoet.

wyvst
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 17 okt 2012 11:16

ok, bedankt voor uw bericht.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”