opzegtermijn/willekeurig ontslag

evelyn2403
Topic Starter
Berichten: 7

opzegtermijn/willekeurig ontslag

#1 , 29 sep 2012 17:10

Hallo,

Ik had graag jullie raad op 4 punten bij mijn ontslag:

Op 27 augustus 2012 werd ik ontslagen.
Mijn contract van onbepaalde duur ging in op 23 januari 2012.
Ik werkte echter nog met interimcontracten tot en met 09 maart 2012.

Mijn werkgever verklaart nu dat hij slechts 7 dagen opzegtermijn moet uitbetalen omdat ik op datum van ontslag nog geen 6 maanden in dienst was.
Als ik de einddatum van de interimcontracten neem, dan was ik inderdaad nog geen 6 maanden in dienst.
Als ik de startdatum neem van mijn contract van onbepaalde duur, dan was ik langer dan 6 maanden in dienst.

De vakbond wist mij te vertellen dat de werkgever gelijk heeft omdat ik volgens Dimona inderdaad pas op 12 maart 2012 in vaste loondienst ging. Indien ik verdere stappen zou ondernemen zou ik een sanctie krijgen van de RVA.
Na dit nam ik contact op met de RVA en die zegt dat de datum die op het contract van onbepaalde duur staat als uitgangspunt dient en dat ik dus inderdaad recht heb op een hogere uitkering (42 dagen) niettegenstaande dat ik na die datum met nog enkele interimcontracten werkte.

Kunt u mij vertellen of de werkgever recht in zijn schoenen staat of dient hij toch een langere opzegtermijn uit te betalen? Van welke datum mag ik nu uitgaan dat mijn contract van onbepaalde duur is ingegaan?

Ik heb ook nooit het arbeidsreglement ontvangen. Mij werd telkens beloofd dat dit zou bezorgd worden, maar dit werd niet nageleefd. Kan de werkgever hiervoor gesanctioneerd worden?

Bij de ontslagpremie heeft mijn werkgever geld teveel gestort, die mij inderdaad niet ten goede komt.
Mijn werkgever weigert echter mijn C4 te geven zolang ik dit bedrag niet terug stort. Kan dit zomaar?

Kan ik het ontslag ook aanvechten omwille van volgende reden “Willekeurig ontslag van arbeiders”? In de aangetekende ontslagbrief staat er geen reden vermeld. Gezien ik mijn C4 nog niet gekregen heb, weet ik ook niet wat hierop vermeld staat. Mondeling luidde het dat samenwerken met mijn leidinggevende niet meer mogelijk was naar aanleiding van verschillende discussies. Er waren inderdaad discussies maar die maakten de samenwerking in mijn ogen niet onmogelijk. Er zijn nooit functioneringsgesprekken of eventuele gesprekken gevoerd die de relatie zouden kunnen verbeteren. Ik werd er ook niet gewezen op het feit dat de arbeidsrelatie in die mate verstoord was, mijn ontslag sloeg dan ook in als een bom.

Nog even beknopt had ik graag antwoord op volgende vragen:
- Op welke opzegtermijn heb ik recht? Meer of minder dan 7 dagen?
- Kan de werkgever gesanctioneerd worden voor het niet verschaffen van het arbeidsreglement?
- Mag de werkgever weigeren om mijn C4 te geven? Binnen welke termijn dient de C4 bezorgd te worden aan de werknemer?
- Kan ik het ontslag aanvechten omwille van “willekeurig ontslag”?

Dank u!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 sep 2012 13:17

Hallo,

Ik had graag jullie raad op 4 punten bij mijn ontslag:

Op 27 augustus 2012 werd ik ontslagen.
Mijn contract van onbepaalde duur ging in op 23 januari 2012.
Ik werkte echter nog met interimcontracten tot en met 09 maart 2012.
je kan onmogelijk voor hetzelfde werk 2 contracten hebben. Het is dus het ene of het andere. kan je de papieren hiervoor inscannen?
Heb je een idee waarom je, ondanks dat je een contract van onbepaalde duur had, toch via interim contracten bleef krijgen?
Ben je arbeider/bediende (wss het eerste)?

Mijn werkgever verklaart nu dat hij slechts 7 dagen opzegtermijn moet uitbetalen omdat ik op datum van ontslag nog geen 6 maanden in dienst was.
Als ik de einddatum van de interimcontracten neem, dan was ik inderdaad nog geen 6 maanden in dienst.
Als ik de startdatum neem van mijn contract van onbepaalde duur, dan was ik langer dan 6 maanden in dienst.

De vakbond wist mij te vertellen dat de werkgever gelijk heeft omdat ik volgens Dimona inderdaad pas op 12 maart 2012 in vaste loondienst ging. Indien ik verdere stappen zou ondernemen zou ik een sanctie krijgen van de RVA.
je kan nooit een sanctie krijgen van de RVA omdat je eventueel een proces begint. dat kan niet. Ik vermoed dat je dit verkeerd begrepen hebt.
Na dit nam ik contact op met de RVA en die zegt dat de datum die op het contract van onbepaalde duur staat als uitgangspunt dient en dat ik dus inderdaad recht heb op een hogere uitkering (42 dagen) niettegenstaande dat ik na die datum met nog enkele interimcontracten werkte.

Kunt u mij vertellen of de werkgever recht in zijn schoenen staat of dient hij toch een langere opzegtermijn uit te betalen? Van welke datum mag ik nu uitgaan dat mijn contract van onbepaalde duur is ingegaan?
hangt sterk af van het contract, daarvoor zouden we echt de papieren moeten kunnen zien. Wat je in je beginpost vertelt kan in de praktijk echt niet, 1 van de 2 contracten zal dus ongeldig zijn.
Ik heb ook nooit het arbeidsreglement ontvangen. Mij werd telkens beloofd dat dit zou bezorgd worden, maar dit werd niet nageleefd. Kan de werkgever hiervoor gesanctioneerd worden?
indien jij nooit afgetekend hebt dat je die ontvangen hebt: ja.
Bij de ontslagpremie heeft mijn werkgever geld teveel gestort, die mij inderdaad niet ten goede komt.
Mijn werkgever weigert echter mijn C4 te geven zolang ik dit bedrag niet terug stort. Kan dit zomaar?
nee, C4 MOET afgeleverd worden door de werkgever. Je kan hiervoor de medewerking van de RVA vragen.
Kan ik het ontslag ook aanvechten omwille van volgende reden “Willekeurig ontslag van arbeiders”? In de aangetekende ontslagbrief staat er geen reden vermeld. Gezien ik mijn C4 nog niet gekregen heb, weet ik ook niet wat hierop vermeld staat. Mondeling luidde het dat samenwerken met mijn leidinggevende niet meer mogelijk was naar aanleiding van verschillende discussies. Er waren inderdaad discussies maar die maakten de samenwerking in mijn ogen niet onmogelijk. Er zijn nooit functioneringsgesprekken of eventuele gesprekken gevoerd die de relatie zouden kunnen verbeteren. Ik werd er ook niet gewezen op het feit dat de arbeidsrelatie in die mate verstoord was, mijn ontslag sloeg dan ook in als een bom.
je kan idd je ontslag aanvechten, dat kan je altijd. Maar je werkgever zal dan gewoon de reden geven en onmogelijke samenwerking kan een wettelijke reden zijn. Zou ik dus niet verder op ingaan.

evelyn2403
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 30 sep 2012 15:07

Ik moest verder werken onder interimcontracten omdat ik nog geen 6 maanden werkte en de werkgever anders een vergoeding moest betalen aan het interimbureau. Die periode werkt verlengd omdat ik een paar keer technisch werkloos was.

Ik ben inderdaad arbeider.

Het contract kan ik pas morgen scannen en doorsturen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 sep 2012 16:53

Jij hebt niks te maken met de contractuele problemen tussen je baas en het interimbureau. Jij kan/kon dus toepassing eisen van de arbeidsovereenkomst van je werkgever. Je hebt een arbeidsovereenkomst vanaf 23 januari, je proefperiode van max 6 maand kan dus niet langer (behalve vakantie, ...) 23 juli zijn.

Juridisch sta je imho sterk om meer te eisen. Heb je trouwens arbeidsovereenkomsten getekend in januari, februari of maart met het interimkantoor?

evelyn2403
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 30 sep 2012 17:45

Ik heb inderdaad de contracten met het interimbureau getekend tot en met 09/03.
Ik had dus 2 overlappende contracten.

In het contract van onbepaalde duur was geen proefperiode opgenomen. Mijn interimcontracten dienden als proefperiode.
Die proefperiode was voorzien tot 23/01 maar werd verlengd tot 09/03 doordat ik een paar keer technisch werkloos was.
Ondertussen was het contract van onbepaalde duur al getekend en ingegaan op 23/01.

Moet ik vakantie en technisch werkloosheid ook aftrekken tijdens de periode dat ik onder contract van onbepaalde duur stond? Want dan kom ik misschien net niet aan 6 maanden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 sep 2012 19:23

oops, ik dacht even dat je bediende was en mss nog in je proefperiode zat :). Vergeet dat van proefperiode.

Jij hebt een contract van onbepaalde duur en hebt een ancienniteit van meer dan 6 maand. Je werkgever moet dus 42 kalenderdagen betalen, ga hiervoor toch nog eens terug naar de vakbond. Eis de toepassing van je contract bij je werkgever.

Voor ancienniteit is er geen verlenging via vakantie/technische werkloosheid. Vraag mss een brief aan de RVA om die 42 extra te motiveren!

evelyn2403
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 30 sep 2012 22:55

Hartelijk dank voor de uitleg !!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 okt 2012 05:02


De vakbond wist mij te vertellen dat de werkgever gelijk heeft omdat ik volgens Dimona inderdaad pas op 12 maart 2012 in vaste loondienst ging. Indien ik verdere stappen zou ondernemen zou ik een sanctie krijgen van de RVA.
je kan nooit een sanctie krijgen van de RVA omdat je eventueel een proces begint. dat kan niet. Ik vermoed dat je dit verkeerd begrepen hebt.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
waarschijnlijk verkeerd verstaan geen sanctie wel een voorwaarde

wet 28/12/1944
art 7 [§ 12. De werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende de periode gedekt door een vergoeding of een schadevergoeding, met uitzondering van de vergoeding wegens morele schade, waarop hij aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Nochtans, wanneer hij de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft, niet of slechts gedeeltelijk ontvangen heeft, kan hij voor de overeenstemmende periode voorlopig werkloosheidsuitkeringen genieten, indien hij, naast de gewone voorwaarden voor het verkrijgen van laatstgenoemde uitkeringen, de volgende voorwaarden vervult :
1° zich ertoe verbinden van zijn werkgever de betaling te eisen, indien nodig langs gerechtelijke weg, van de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

evelyn2403
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 12 okt 2012 17:22

Besten

Ondertussen kan ik melden dat het proces in gang gezet is om mijn 42 dagen te krijgen.
Blijkbaar is er een nieuwe wetgeving waarbij de interimperiode ook geldt als ancieniteit. Zo kom ik dus zeker aan mijn 6 maanden.

Mijn C4 heb ik echter nog altijd niet gekregen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2012 00:05

Besten

Ondertussen kan ik melden dat het proces in gang gezet is om mijn 42 dagen te krijgen.
Blijkbaar is er een nieuwe wetgeving waarbij de interimperiode ook geldt als ancieniteit. Zo kom ik dus zeker aan mijn 6 maanden.

Mijn C4 heb ik echter nog altijd niet gekregen.
geef die gegevens dan maar van die nieuwe wetgeving ,

onmiddellijk klacht indienen bij de rva voor die C4
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 13 okt 2012 06:42

die nieuwe wetgeving klopt hoor, was ik over het hoofd gezien. Ancienniteit vooor AO begonnen na 2012 wordt verlengd met de interimcontracten die ervoor liepen, voor zover er geen 7 dagen tussen zitten met inactiviteit.

evelyn2403
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 29 okt 2012 18:22

De C4 heb ik ontvangen dankzij de RVA, maar daar staat nu op: ontslag owv economische redenen terwijl hij nog 3 nieuwe mensen op interimbasis heeft aanvaard na mijn ontslag.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 29 okt 2012 19:41

je kan dit aanvechten voor willekeurig ontslag, maar de kans op slagen daarvoor is klein

evelyn2403
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 29 okt 2012 20:23

Hoe komt dit eigenlijk dat die slaagkansen zo klein zijn?
Hier kan men toch duidelijk spreken van willekeurig ontslag?
De echte reden is 'onmogelijkheid' tot samenwerking en op mijn C4 staat economische redenen.
Waarom hebben ze dan eigenlijk het 'willekeurig ontslag' tot stand gebracht?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 29 okt 2012 20:41

de werkgever zegt dat het economische redenen is. Nergens brengt hij de onmogelijkheid tot samenwerking aan. Dat laatste is jouw versie.

Om in de huidige economische tijden te bewijzen dat het ontslag wegens economische redenen is, moet de werkgever meestal niet al te veel moeite doen. Meestal kan een werkgever wel een reden vinden waarom hij jou moest/wou ontslaan, maar toch daarna nog anderen aannam.

Als de werkgever natuurlijk schriftelijk met andere redenen afkomt, maak je wel een kans. Maar zelfs dan is er nog geen zekerheid.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”