Mogelijkheden na 60 maanden volledige loopbaanonderbreking

joelle1978
Topic Starter
Berichten: 16

Mogelijkheden na 60 maanden volledige loopbaanonderbreking

#1 , 24 sep 2012 15:03

Wie kan me wat info geven of me verder helpen ivm mijn mogelijkheden na 60 maanden loopbaanonderbreking ?

Ik werk in het onderwijs (adm. bediende), vastbenoemd en ben al een tijdje in volledige loopbaanonderbreking.
In totaal heb je recht op 60 maanden, dit jaar is m'n laatste jaar ingegaan. (van 01/09/2012 tot 31/08/2013)

Mijn vraag is eigenlijk wat kan/moet ik doen vanaf 01/09/2013?
Ik ben ondertussen verhuisd en ben niet van plan om nog naar m'n oude werk terug te keren.

Wat moet ik dan doen? Ontslag nemen? Ontslagen worden? In overleg de samenwerking stop zetten?
En heb ik dan recht op uitkeringen? Ontslagpremie?

Wie kan me verder helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 sep 2012 16:33

Heb je VAP, VVP, ... al opgenomen?
Heb je kinderen < 8 of 12 jaar?
Heb je ouders waarvoor je kan zorgen?

joelle1978
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 24 sep 2012 17:10

Het is eigenlijk gewoon de bedoeling om te stoppen maar vraag me af of ik dan recht heb op een uitkering of als ik me laat ontslaan of ik dan recht heb op ontslagpremie.

Ik wil niets meer aanvragen, verlof voor persoonlijke aangelegenheden dan krijg je ook geen uitkering maar kan je ander werk zoeken maar dat is niet mijn bedoeling.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 24 sep 2012 18:19

Kan u als ambtenaar uitkering krijgen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 sep 2012 19:38

Het is eigenlijk gewoon de bedoeling om te stoppen maar vraag me af of ik dan recht heb op een uitkering of als ik me laat ontslaan of ik dan recht heb op ontslagpremie.

Ik wil niets meer aanvragen, verlof voor persoonlijke aangelegenheden dan krijg je ook geen uitkering maar kan je ander werk zoeken maar dat is niet mijn bedoeling.
als statutair hebt u geen recht op werkloosheidsuitkeringen, u betaalt er immers niet aan mee. Ook ontslaguitkering (of zelfs verbrekingsvergoeding) kan u niet krijgen als u zelf ontslag neemt.

Als je de bedoeling niet hebt om ander werk te zoeken, is werkloosheidsuitkering sowieso niet mogelijk.

U kan natuurlijk zélf ontslag nemen, maar dan hebt u nergens recht op.

joelle1978
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 25 sep 2012 14:19

En als ze mij ontslaan? Heb ik dan recht op ontslagpremie?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 sep 2012 17:02

U bent statutair. De kans dat ze u ontslaan als u niet aan het werk bent, is ongeveer evenredig met de kans dat ik de Lotto win.

Een ontslagpremie is trouwens enkel voor arbeiders (in contractuele loondienst, niet statutair), een verbrekingsvergoeding zal u niet krijgen (tenzij men een onrechtmatig ontslag zou doen en u voor de rechtbank hen zou aanvechten) en werkloosheidsuitkeringen hebt u geen recht op.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 26 sep 2012 08:21

“Art.3§ 1. De in artikel 2 genoemde werknemers hebben recht op een tijdskrediet voor een maximumperiode van een jaar over de gehele loopbaan, op te nemen per minimumperiode van 3 maanden :1° hetzij door hun arbeidsprestaties volledig te schorsen ongeacht de arbeidsregeling waarin zij in de onderneming tewerkgesteld zijn op het ogenblik van de schriftelijke kennisgeving als verricht overeenkomstig artikel 12...§ 2. Het paritair comité of de onderneming kunnen bij collectieve arbeidsovereenkomst afwijken van § 1 en de duur van uitoefening van het recht op tijdskrediet verlengen zonder dat het over de gehele loopbaan meer dan 5 jaar mag bedragen...Art.13.§ 1. Bij uitoefening van het recht op tijdskrediet als bedoeld in artikel 3 :1° worden ofwel de arbeidsprestaties onderbroken en wordt de uitvoering van de arbeidsovereenkomst volledig geschorst gedurende ten hoogste een jaar...”(19 DECEMBER 2001. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77bis van 19 december 2001, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, tot vervanging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77 van 14 februari 2001 tot invoering van een stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking)

‘In totaal heb je recht op 60 maanden, dit jaar is m'n laatste jaar ingegaan. (van 01/09/2012 tot 31/08/2013)’

Voornoemd art.13 houdt in dat de uitvoering van uw arbeidsovereenkomst niet meer volledig geschorst is vanaf het verstrijken van uw 60 maanden loopbaanonderbreking. Vanaf 1 september 2013 geldt opnieuw : “Art.17.De werknemer is verplicht :1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”