Conform de wet?

ria
Topic Starter
Berichten: 34

Conform de wet?

#1 , 24 sep 2012 14:33

Mijn zoon is lasser en momenteel werkloos. Hij vindt tussen de werkaanbiedingen een gepaste job in eigen streek, maar kan er niet aan de slag, omdat hij vlaming is:
1 TIG LASSERS DRINGEND!!! (SPAWACZE TIG) (M/V) (TIELT)
Voor een klant van ons zijn wij op zoek naar ervaren tig lassers die ook plan kunnen lezen.

Een volledig overzicht van onze vacatures vindt u op [website]

Verwacht:
Je spreekt vloiend Pools of Russisch en minimum Nederlands of Engels.
Vereiste studies:
» Geen specifieke studievereisten
Talenkennis: NEDERLANDS (helemaal niet), ENGELS (helemaal niet)
Werkervaring: minstens 2 jaar ervaring
Dient in het bezit te zijn van rijbewijs type(s): B


Biedt:
Interim met optie 'vast werk'
Tijdregeling: Voltijds
Na interim periode vast contract, mooie werkuren, leuke sfeer Erk. nr. VG.234/BUO, W.INT.041 B-AB06.032


Plaats tewerkstelling:
8700 TIELT

Kan dat zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 24 sep 2012 14:38

Ik zie in uw voorbeeld nergens dat vlamingen zouden uitgesloten worden.

ria
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 24 sep 2012 15:15

Nee? Waar onderwijst men pools of russisch in ons technisch onderwijs? Mijn zoon is als vlaming geboren, in 't vlaams opgevoed en in vlaamse scholen onderwijs gevolgd. Hij wilt in vlaanderen soliciteren, maar kan daar niet, omdat hij geen pools of russisch spreekt, maar zijn eigen taal. Als jij vindt dat de vlamingen niet uitgesloten worden, dan mag jij me eens vertellen hoeveel vlaamse lassers er vloeiend pools of russich spreken!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 sep 2012 15:46

Niemand verhindert je om in je vrije tijd pools/russisch te leren, dus is het geen enkele vorm van discriminatie. Tuurlijk zijn er weinig lassers die vloeiend pools of russisch spreken, net zoals er weinig vertegenwoordigers vloeiend pools/russisch spreken. Maar ook zoiets is geen discriminatie. Uw zoon kan nog altijd solliciteren in Vlaanderen, niemand die dat verhindert. Als een werkgever eist dat iemand een bepaalde taal kan spreken, is dat zijn goed recht. Net zoals iemand kan eisen dat hij overweg kan met AUTOCAD/CAM, hoewel dit ook in maar weinig Vlaamse scholen gegeven wordt.

Het is bovendien niet omdat een job niet geschikt is voor iemand die nét van een Vlaamse school afkomt, dat die discriminatoir zou zijn.

ria
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 25 sep 2012 12:22

Niemand verhindert je om in je vrije tijd pools/russisch te leren, dus is het geen enkele vorm van discriminatie. Tuurlijk zijn er weinig lassers die vloeiend pools of russisch spreken, net zoals er weinig vertegenwoordigers vloeiend pools/russisch spreken. Maar ook zoiets is geen discriminatie. Uw zoon kan nog altijd solliciteren in Vlaanderen, niemand die dat verhindert. Als een werkgever eist dat iemand een bepaalde taal kan spreken, is dat zijn goed recht. Net zoals iemand kan eisen dat hij overweg kan met AUTOCAD/CAM, hoewel dit ook in maar weinig Vlaamse scholen gegeven wordt.

Het is bovendien niet omdat een job niet geschikt is voor iemand die nét van een Vlaamse school afkomt, dat die discriminatoir zou zijn.
Ja man, wat een zever. Hier raak je ook niet veel wijzer als er geantwoord wordt door gasten uit de interimbranche zelf!

En zelf zal je wel geen VTI of KA gedaan hebben of je zou weten dat Autocad/cam wel degelijk in het lessenpakket zit.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 sep 2012 12:44

Ik kan u garanderen dat slechts weinig studenten uit technische scholen deftig overweg kunnen met het volledige pakket van autocad/cam. Nu, ik kon evengoed AS/400 of een ander software/besturingssysteem geven. Dit was enkel ter illustratie.

En gelieve me niet te beledigen door me als iemand uit de interimbranche te omschrijven. Het is trouwens niet omdat je niet het gewenste antwoord krijgt, dat je mensen moet beginnen uitschelden.

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 28 sep 2012 08:26

De wens dat de sollicitant vloeiend pools en/of russisch spreekt, stamt waarschijnlijk uit het feit dat de andere collega's ook maar een weinig, gebrekkig of zelfs geen nederlands praten. Indien de sollicitant niet kan communiceren met zijn teamleider (of hoe die titel in de branche ook mogen zijn) en zijn collega's, dan kan hij er ook niet veel gaan aanvangen.

Beeld u ondertussen ook eens in hoe uw zoon zich zou voelen moest hij er wel aangenomen worden en hij enkel met de bewakingsmedewerker, de secretaresse en enkele hogere bazen kan praten. Zij gaan hem niet uitleggen welke stukken hij aaneen moet lassen...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”