Bonus bij zelf ontslag nemen

Kaat85
Topic Starter
Berichten: 2

Bonus bij zelf ontslag nemen

#1 , 20 sep 2012 21:40

Beste raadgevers,

Ik zit in een moeilijke situatie. Momenteel werk ik bij bedrijf X waar ik deels op commissie werk en anderzijds op het einde van het jaar een bonus kan verdienen. Voor het krijgen van die bonus dien ik wel een volledig jaar in dienst te zijn. (dus tot 31 december 2012).

Nu heb ik een aanbieding gekregen van een ander bedrijf dat ik niet kan afslaan. Het probleem is nu dat ik vrees mijn bonus kwijt te zijn indien ik mijn ontslag nu zelf geef. Met andere woorden, ik dien er zeker van te zijn dat ik tot 31 december in dienst ben bij mijn huidige werkgever, maar ook geen dag langer.

Hoe pak ik dit het best aan? Schrijf ik zelf een opzegbrief en geef ik die nu af? Waarin ik schrijf dat de opzegtermijn begint vanaf 1 oktober en eindigt op 31 december? (ik ben bediende en heb een bruto jaarloon van € 48.000, ben nu 3 jaar in dienst). Normaal gezien zou mijn opzegtermijn maximum 4,5 maand zijn. Kan mijn werkgever, na het ontvangen van mijn opzegbrief, mij onmiddellijk aan de deur zetten om te vermijden dat ze de bonus moeten uitbetalen of niet? En indien ze dit doen, moeten ze dan een opzegvergoeding betalen of mijn bonus? heb ik dan ergens een poot om op te staan...?? Hoe zit het trouwens ook met de eindejaarspremie?

Ik wil op 1 januari beginnen bij mijn nieuwe werkgever en ondertussen toch mijn bonus niet mislopen...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 sep 2012 07:55

Wat staat er expliciet ivm die bonus bij ontslag door de werkgever?

Er zijn een aantal mogelijkheden indien je zelf ontslag geeft met een voorstel van 3 maand:
- werkgever gaat akkoord: geen probleem
- werkgever ontslaat je met een verbrekingsvergeoding: dan hangt het af van de bepalingen in verband met de bonus (je bent dan immers niet in dienst tot eind december, maar bvb maar tot ergens in oktober), maar standaard heb je wel recht op de bonus en er moet al véél gebeuren om er geen recht op te hebben.
- werkgever gaat niet akkoord met de opzegtermijn en verlangt een kortere opzeg: werkgever zal héél goed moeten argumenteren waarom hij die opzegtermijn onterecht vindt. Rechter zal bij discussie voor de rechtbank de termijn bepalen "in wederzijds belang": jij kan duidelijk aantonen waarom je 3 maand opzeg nam, hij kan, behalve voor het ontlopen van zijn verplichting normaal gezien geen reden vinden om minder dan 3 maand te nemen.

Dus al ij al: weinig zorgen maken :)

Kaat85
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 sep 2012 08:03

Bedankt voor het advies!

Op de targetletter ( heeft niets te maken met de arbeidsovereenkomst) die we krijgen in het begin van het jaar staat er dat we een volledig boekjaar in dienst moeten zijn om recht te hebben op de bonus, vandaar mijn idee om nog 3 maanden in dienst te blijven. Er staat ook duidelijk bonus bij en niet commissie... Dat maakt wel een verschil toch?

Mijn grootste zorg is dat mijn werkgever nu zegt dat ik onmiddellijk moet vertrekken, en dan zal het moeilijker gaan vrees ik...

Dus als ik in mijn ontslag brief duidelijk schrijf dat ik tot 31 december wens te blijven werken bij hem, zal de rechter hem verplichten de bonus uit te betalen om IK wel wou blijven?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 sep 2012 18:11

idd

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”