Ontslag voor opleiding te volgen. Recht op uitkering?

BernardBalcaen
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag voor opleiding te volgen. Recht op uitkering?

#1 , 20 sep 2012 17:21

Beste mensen,

Sinds 1 december 2011 werk ik als bewakingsagent bij een ziekenhuis. Dit is een job gecreëerd door de regering om jongeren meer werkgelegenheid aan te bieden. Dit houdt echter wel in dat ik deze job maximum tot de leeftijd van 30 jaar mag uitoefenen!
Daar ik toch een beetje aan mijn toekomst wil denken en de job als bewaking toch niet mijn ding is zocht ik naar een opleiding.
Ik kwam er al snel uit dat ik graag de opleiding opvoeder zou volgen (knelpuntberoep).

Nu is mijn vraag als ik in onderling overleg of zelf ontslag neem heb ik dan recht op een uitkering?
Ik heb mijn vakbond gecontacteerd en zij zeiden mij dat ik wel een uitkering zal krijgen maar dat de RVA moeilijk kan doen!
Indien ik dit zou doen wil ik toch graag 100% zeker zijn dat ik een uitkering krijg daar het een opleiding is van 2,5 jaar.

Alvast bedankt voor de hulp,

B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 sep 2012 18:23

En wat zegt vdab?

BernardBalcaen
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 sep 2012 18:36

Dat ik mij moet richten tot de vakbond hieromtrent

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 sep 2012 07:56

VDAB is slim :).

Je kan idd een uitkering krijgen, maar de RVA zal je idd in principe schorsen voor een bepaalde periode (daarna krijg je uitkeringen). Als je bvb slechts 1 maand vreoger moet stoppen om zo'n opleiding te kunnen volgen, is er voor de RVA weinig probleem, maar als je nu maar bvb 26 bent, zal een schorsing van gemiddeld 3 maand volgen.

Tope
Berichten: 916

#5 , 21 sep 2012 08:15

Misschien is de loopbegeleiding van de VDAB iets voor jou:

Wil je jezelf ontplooien en doen waar je goed in bent? Ben je toe aan een nieuwe stap, maar weet je niet hoe je dit kan aanpakken? Of zit je met andere loopbaanvragen? Dan is loopbaanbegeleiding wellicht iets voor jou. Via gesprekken, opdrachten en testen maak je een balans op van je loopbaan en krijg je meer inzicht in wat je kan en wil.
Iedereen die werkt, komt in aanmerking. Hou er wel rekening mee dat je slechts een keer om de zes jaar recht hebt op zo'n begeleiding.

Uit: http://vdab.be/loopbaanbegeleiding/#" onclick="window.open(this.href);return false;

BernardBalcaen
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 21 sep 2012 18:44

Tnx JPV, maar wat bedoel je precies met "slechts één maand vroeger stoppen"?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 sep 2012 20:44

ik bedoel indien je een contract hebt tot bvb 31/12/2012, maar op 1/12/2012 al kan beginnen met die opleiding.

dobbel
Berichten: 54

#8 , 24 sep 2012 16:54

U kan ook proberen van 20 dagen te werken na u zelf ontslag dan vervalt de reden van u vorige ontslag ( via interim).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”