werkloosheidsuitkering na NL-werk en zwangerschapsrust

zommip
Topic Starter
Berichten: 2

werkloosheidsuitkering na NL-werk en zwangerschapsrust

#1 , 16 sep 2012 13:39

Hallo,

Ik heb enkele vragen omtrent wat ik kan verwachten volgend jaar in mijn werksituatie. Even een "korte" situatie schets om de complexiteit van de situatie helemaal te kunnen aantonen.

Momenteel ben ik meer dan een jaar tewerkgesteld in Nederland als bediende. Normaal gezien had ik in juni een vast contract moeten krijgen, maar dat werd een verlenging van bepaalde duur contract tot 31-12-2012. Hun aangehaalde reden was dat ik me nog niet voldoende bewezen had in de functie waarvoor ze mij oorspronkelijk hebben aangenomen. De echte reden is: door vertrek van collega op andere functie moest ik zijn taken overnemen om het bedrijf draaiende te houden (erg klein bedrijf met 4 werknemers) en bleef er geen ruimte over voor "mijn functie" naar behoren uit te voeren, daarnaast waren er incompetente manager en baas die het naar behoren uitvoeren van mijn functie in de weg stonden plus financiële bedrijfsonzekerheid door te weinig winst de laatste 2 jaren waardoor de kans bestond dat er gewoon geen geld zou zijn voor mijn functie.
Intussen meldde ik een maand later (juli) dat ik zwanger was en de baby verwacht wordt in januari. Alhoewel ik eerst van slag was dat de kans wel eens zou bestaan dat ze mijn contract niet gaan omzetten naar vast contract, is het voor mij duidelijk dat ik niet bij mijn huidige werkgever wil blijven werken o.w.v. hoog oplopende frustraties naar jobinhoud en incompetentie bazen.

Ik ben dan onmiddellijk gaan informeren hoe het hele zwangerschaps- en moederschapsgebeuren zou verlopen o.w.v. de onduidelijkheid of dit dan een NL of een BE zaak was.
Aangezien ik volgens NL 4 weken voor uitgerekende bevallingsdatum in verplichte moederschapsrust moet, is dit in december dus wanneer ik nog onder NL werkcontract sta. Dit betekent dat mijn volledige moederschapsrust betaald wordt vanuit NL uitkeringsinstelling en niet vanuit BE.


Nu is mijn vraag tweeledig:
1. Stel mijn contract wordt niet verlengd en ik heb geen job maar na moederschapsrust, dan val ik terug op BE opvangnet dus dat wordt dan BE dopgeld. Waarop wordt dan mijn BE dopgeld berekend? Op mijn NL brutoloon? En heb ik daar onmiddellijk na einde moederschapsrust recht op en voor hoelang? Excuses, ik heb niet meer te maken gehad met dopgeld sinds afstuderen dus ik weet echt niet wat ik kan verwachten.

2. Stel dat er onderhandelingen komen over een nieuw contract bij mijn huidige werkgever. Ook aangezien ik niet fulltime zou gaan werken maar 3/5 of 4/5. En stel dat het gewijzigde loonaanbod niet voldoende voor mij zou blijken (ik vermoed dat ze mijn loon willen herbekijken niet alleen omwille van verandering in werkregime (geen fulltime) maar ook omwille van verandering die zij willen doorvoeren in mijn job-inhoud en omwille van financiële situatie bedrijf), kan ik dan dat contract dan weigeren zonder werkloosheids-consequenties in Belgie? Ik bedoel concreet, stel dat ik een nieuw maar veranderd contractaanbod weiger van de werkgever, heb ik dan nog steeds recht op dopgeld in Belgie na moederschapsrust?

Ik wist wel dat zwangerschappen en gezin starten voor twijfels en onzekerheid zouden zorgen wat betreft carrière-planning, maar dat het pad zo bezaaid zou zijn met onduidelijkheden en tegemoetkomingen had ik niet kunnen denken. Ik hoop dat iemand meer licht kan werpen op deze zaak voor mij.
Alvast erg bedankt voor eventuele feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dobbel
Berichten: 54

#2 , 25 sep 2012 09:42

1) best dat u zich na u zwangerschapsrust zo snel mogelijk inschrijft bij de vdab. Om u dagen te laten mee tellen voor de werkloosheidsreglementering in België zou u ten minste 1 dag nog moeten werken in België ( met interim mag ook). Als u geen 4 weken ononderbroken heeft gewerkt in Belgie zal u werkloosheid worden berekend op het referteloon dat momenteel in aanmerking wordt genomen ( ongeveer € 1470). U moet er wel voor zorgen dat u zoveel mogelijk gegevens heeft van u tewerkstelling in Nederland -> opzegbrief, loonbrieven, arbeidsovereenkomst en eventueel het E301 formulier dat u kan aanvragen in Nederland.

2) Ze gaan u niet sanctioneren omdat u werk weigert in Nederland. Hier bestaat geen controle op.

zommip
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 25 sep 2012 15:07

Hei Dobbel, bedankt voor je reactie!
Kan je nog even uitleggen waarom ik tenminste nog 1 dag gewerkt moet hebben in Belgie? Tot mei 2011 heb ik wel in Belgie gewerkt (gedurende 5 jaren). Als ik die (minstens) 1 dag niet gewerkt heb in België, heb ik geen recht op normale berekening uitkering?

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”