Na 1 week ontslagen als tijdelijke leerkracht

eric27
Topic Starter
Berichten: 3

Na 1 week ontslagen als tijdelijke leerkracht

#1 , 14 sep 2012 15:26

Na een sollicitatie kreeg ik, half augustus, van een school een aantal uren toegewezen : 12u voor een gans schooljaar. Deze uren waren vrijgekomen door het vertrek van een andere leerkracht wiens uren dan weer ingenomen werden door een andere leerkracht van de school. Het zijn de uren van die 2de leerkracht die mij toegewezen werden. Voor mij waren die 12 uur voldoende en ik heb niet verder gesolliciteerd.

Ik ben op 3 september gestart met het geven van de lessen waarvoor ik aangenomen was.

Na één week lesgegeven te hebben, werd ik door een directielid van mijn school op zondag per mail op de hoogte gesteld dat er vanaf maandag geen uren meer waren voor mij om administratieve redenen. Blijkbaar heeft de leerkracht die uren van de vertrekkende leerkracht overgenomen heeft, zich bedacht en wenst hij de uren terug die ik ondertussen had overgenomen. Voor de uren die hij overgenomen en niet langer wenst te geven, is nu een vacature geplaatst (waarvoor ik niet in aanmerking kom omdat het een ander vak is).
Voor mij is dit een ramp: van vandaag op morgen val ik zonder inkomen, zonder enige opzeg, niets.

Mijn vragen:
1. Kan een school zo maar iemand per mail op staande voet ontslaan (ik was aangenomen om gedurende een gans jaar die uren te geven), zonder voor opzeg of grondige motivatie?
2. Wat moet ik doen om mijn rechten te vrijwaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 14 sep 2012 17:25

1. Ja. U wordt uit dienst gemeld wegens ontstentenis van betrekking. U bent als tijdelijke leerkracht in dienst gemeld; nergens staat er dat u een jaar in dienst zal blijven. Mijn kortste aanstelling duurde exact twee lesuren.
2. U kan naar de vakbond stappen. Zij zullen echter hetzelfde zeggen. Zonder inkomen? Zorg in elk geval dat u met uw werkloosheid in orde bent.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eric27
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 14 sep 2012 17:55

In het onderwijs heb je dus nog minder rechten dan eender welke jobstudent ... lijkt me straf en zeker niet bemoedigend om in het onderwijs te blijven

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 14 sep 2012 18:17

Hebt u geen contract getekend?
bent u bij een vakbond?

eric27
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 14 sep 2012 18:21

In het onderwijs teken je geen contract ...
En de situatie is eigenlijk nog triester: ik heb tot vorig jaar (bijna 20 jaar muziekles gegeven), vorig jaar loopbaan onderbreking genomen en een jaar les gevolgd aan de hogeschool voor een bijkomende lesbevoegdheid Nederlands.
Voor dit nieuwe vak had ik die uren. De school waar ik muziek gaf (en waar ik vast benoemd was voor een aantal uren) heeft begin september gevraagd of ze mijn uren muziek mochten toewijzen aan iemand anders. Aangezien ik een andere job had, heb ik ja gezegd. Ik kan dus zelfs niet gaan stempelen.
Na een jaar loonverlies, komt dit er nog eens bij ...

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 14 sep 2012 20:41

Om correct advies te krijgen zult u toch iets meer info moeten geven want het onderwijs is vrij complex. Het is mijn ervaring dat algemene juristen er vaak niet zo in thuis zijn en dat je voor de beste hulp naar de onderwijsspecifieke vakbonden moet.

Als u als tijdelijke aangesteld werd voor die 12 uur, is het best mogelijk dat u na een tijdje terug opzijgeschoven wordt ten voordele van een benoemde leerkracht of een leerkracht met TADD (tijdelijke aanstelling van doorlopende duur; voor de leken: een tussenstadium tussen tijdelijk een benoemde). Alleen lijkt de zin "de leerkracht heeft zich bedacht" nogal raar omdat wijzigingen, verlofstelsels e.d. vaak op papier worden gezet voor een bepaalde periode en niet zomaar teruggedraaid kunnen worden. Dit is toch verder onderzoek waard. Maar hou er rekening mee dat een tijdelijke niets waard is in het onderwijs en vaak rondgesold wordt.

I.v.m. uw oude job: hebt u ergens een verlofstelsel opgenomen (bv. een TAO) om i.p.v. die oude job je nieuwe job te gaan aannemen? In dat geval: onderzoek of u DAT niet kunt terugdraaien. Het is natuurlijk niet zo eerlijk omdat u dan uw vervanger in uw oude job hetzelfde aandoet als u nu overkomt, maar het onderwijs zit zo in elkaar dat eigenlijk mensen elkaar constant moeten verdringen. Sowieso hebt u toch nog die benoeming? U hebt dus ERGENS recht op die uren.

En ja ... de manier waarop het onderwijs omgaat met personeel is inderdaad NIET bemoedigend om mensen in het onderwijs te houden.

Groeten,

Lenny (zelf 11 jaar als leerkracht gewerkt en momenteel ook in een netelige situatie typisch voor het onderwijs)
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 14 sep 2012 20:58

TAO (verlof wegens tijdelijk andere opdracht) wordt vrijwel nooit meer toegestaan. Ik neem dus aan dat dit niet de toestand is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#8 , 17 sep 2012 10:38

TAO (verlof wegens tijdelijk andere opdracht) wordt vrijwel nooit meer toegestaan. Ik neem dus aan dat dit niet de toestand is.
Integendeel ... gebeurt vrij frequent in mijn omgeving.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

dobbel
Berichten: 54

#9 , 25 sep 2012 11:02

ik raad u toch aan om zo snel mogelijk werkloosheidsuitkeringen te vragen. Als u 1 jaar niets heeft gedaan maar al de jaren daarvoor wel zal u toch minstens de helft van het aantal te bewijzen dagen kunnen aantonen. Als u minstens de helft van u dagen kan bewijzen wordt er naar u beroepsverleden bekeken ( 10 jaar voor de periode dat u u dagen moet bewijzen). als u dan de helft van u dagen bewijst is dit voldoende om toelaatbaar te zijn voor de werkloosheid ( in de veronderstelling dat u steeds voltijds gewerkt heeft). Best dat u zich zo snel mogelijk aanbiedt bij u uitbetalingsinstelling.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”