werkgever ontwetend of oneerlijk ? of ligt het aan mij ?

desperate-girl
Topic Starter
Berichten: 5

werkgever ontwetend of oneerlijk ? of ligt het aan mij ?

#1 , 14 sep 2012 01:35

Hallo allemaal,

Aangezien dit mijn eerste bericht is en ik zeker vaker hier ga kijken om te leren en voor informatie te zoeken zal ik mijzelf even voorstellen,

Ik ben Sandy, 25 jaar oud en wonend in een geweldig huis. Wij hebben een dochtertje van 4 en een van 2. Mijn verloofde is werkzaam als manager en ik ben/was werkzaam als interieurverzorgster. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk thuis bij mijn kindjes te zijn, afwisselend met mijn moeder en schoonmoeder.

Ik kan echter niet teveel vertellen want ik heb namelijk een geschilletje met mijn werkgever of soon to be oud-werkgever. Net hoe je het bekijkt.

Op 1 februari ben ik bij een bedrijf gaan werken waar een vooropleiding en een vast contract aan vast zaten.
Het verhaal is dat ik nog in nederland woonde en dat ik een opleiding zou krijgen maar na de opleiding ik een vast contract zou krijgen.
Ik helemaal blij want in nederland is er weinig werk te vinden vanwege de crisis.
Met het aangaan van het werk werd mij verteld dat ik na de opleiding zodra ik een postadres had in belgie mijn contract zou krijgen.
Op goed vertrouwen daarin ben ik toen op zoek gegaan naar een woning
omdat ik dit al langer van plan was. Om in belgie te komen wonen met mijn gezinnetje.
Het wonen in belgie en de mensen in de buurt, i love it. Zoveel vriendelijker en leuker als in nederland.
Na de eerste maand kreeg ik te horen dat ze geen salaris konden betalen omdat de ibo niet geregeld kon worden vanwege het buitenlander zijn.
Hiervoor moest ik namelijk als werkzoekende ingeschreven staan bij de vdab. Ik dacht namelijk dat ibo een opleidingsbedrijf was die de opleiding zou verzorgen.
Niet dat het een uitkering was die doorliep tijdens die opleiding. Na lang overleg gevraagd of ik dan de opleiding kon doen zonder salaris want dit wilde ik zo graag doen. Leuk werk, leuke collega's en eindelijk een goede baan waar toekomst in zat. Als dit kon dan was het voor mij geen probleem.
Zodoende zou ik genoeg tijd hebben gehad om een goede woning te vinden en daarbij wel een inkomen hebben gehad al zou dit geen vetpot geweest zijn.
Nu heb ik het 3 maanden zonder inkomen of uitkering gedaan en dit is goed gegaan. Mijn verloofde verdiend gelukkig genoeg om dat te overbruggen en we hadden wat gespaard.
Ik heb toen maar voorgesteld dat ik die 3 maanden dan geen loon hoeft te krijgen maar dat zodra ik een adres had in belgie wel alles in orde gemaakt zou worden.
Zodra ik een adres zou hebben was dit geen probleem. Er is niet over inschrijven, sis-kaart of rijksregisternummer gezegd.
Maar goed, omdat die 3 maanden afliepen en ik nog geen woning had in belgie zijn we uiteindelijk in een duurdere klasse uitgekomen
omdat we ook rekening moesten houden met het werkadres van mijn verloofde en het oppasadres en school voor de kindjes. Ieder 3 kwartier reizen is aanvaardbaar.
Omdat we zoveel kosten hadden en ik die 3 maanden geen inkomen had kwam natuurlijk de 2 maanden waarborg tevoorschijn.
Mijn werkgever wilde deze voor schieten want dat was allemaal geen probleem. Erg lief en heeft ons echt uit de brand geholpen.
Wij dachten namelijk: dadelijk weer een rianter salaris en dan de aflossing erbij. Dat moet geen problemen opleveren.
2 weken nadat wij de sleutel hadden gekregen en ik dus een postadres had in belgie. Nog geen afspraak voor de ibo.
Na gebeld te hebben moest ik eerst ingeschreven staan en een rijksregisternummer hebben.
Na mijn navraag bij het gemeentekantoor kon dit nog wel enige tijd duren. inschrijven, wijkagent, uitnodiging gemeentekantoor enzovoorts.
Het kwam er dus op neer dat ik nog een maand zonder nummer niet kon gaan werken. tenminste niet met contract of salaris.
Ondertussen kreeg ik wel mijn werkrooster en werd ik wel elke dag verwacht. Het spaarpotje was nu zo goed als leeg na de 3 maanden, verhuizing, emigratie en inrichting van het nieuwe huis.
Nu woon ik hier al een half jaar, ik heb mezelf ziek gemeld want als ik gepakt wordt met werken, werk ik illegaal en dat zal mijn kansen op inschrijving en dergelijke alleen maar moeilijker maken. Zeker omdat ik ja dan nee hier wel of niet woon. Wel uitgeschreven in nederland. Inschrijving gedaan in belgie. Mijn zorgverzekering loopt nog in nederland maar dat kan ook niet lang meer.
Omdat ik toch inkomen moest hebben, zo'n situatie doet geen goed voor je relatie trouwens, heb ik gezegd dat ik het risico niet wil lopen en dat ik voor tijdelijk werk moet gaan kijken want heb toch kosten die betaald moeten worden. Omdat ik dat toen heb gezegd wordt het mij (ons) een beetje moeilijk gemaakt. Krijg elke week mijn rooster, meld me elke week ziek omdat ik niet mag werken zonder contract (navraag gedaan bij een advocaat arbeid) = illegale arbeid (geen nl identiteit en geen be identiteit, nog niet officieel althans) maar wel voor een uitzendbureau met adres belgie als postadres.

Daarnaast loopt de termijn af dat ik bij de gemeente mijn contract in moet leveren waarin mijn bewijs van inkomen staat voor ik mijn tijdelijke kaart krijg.

Het voorgeschoten bedrag moet ik terug betalen maar in dat contract staat verrekening met het loon dat ik na de eerste maand gewerkt te hebben in belgie met postadres niet gehad heb. Dat moet ik zo maar betalen, wat ik niet heb.
De opleiding had ik na 3 maanden succesvol afgerond dus bring on the contract. Nu wordt er gezegd dat ik zodra ik ingeschreven sta nog een keer de opleiding moet gaan doen maar dan via een ibo. dus nogmaals 3 maanden laag inkomen en in dat lokaal gaan zitten voor iets waar ik al voor geslaagd ben. Volgens de vdab kan dit niet en is de kans groot dat ik niet geaccepteerd wordt. Feitelijk moet ik dus gaan liegen over de opleiding.

Als ik dit van te voren had geweten had ik het anders aangepakt, misschien stom van mij maar goed daar is niets meer aan te veranderen. ook al is het stomheid of ontwetendheid dan moet er nog een oplossing komen..

Nu zijn mijn vragen:

1 - kan ik het achterstallig loon opeisen ? Sta ik hier sterk mee ? Ik heb zwart op wit wanneer ik begonnen ben, (contract auto,gsm,kleding enzovoorts), ik heb alleen geen officieel contract.
2 - Is dit de gebruikelijke wijze voor een ibo ? 3 maanden opleiding na inschrijving werkzoekende. hoelang moet je dan ingeschreven staan voor dit kan of kan je ingeschreven worden met direct al een werkgever, dus terwijl ik een baan had in nederland.
3 - mocht het nu uit de hand lopen, kan ik dat terugvallen op mijn getekende papieren, waarborglening want zonder inkomen kan ik dat niet terug betalen ?
4 - iemand een idee wat ik het beste kan doen nu ? Behalve alle communicatie per brief (wettelijk beter) of mag dit per email ook ? Iemand een naam van een goede advocaat omg. antwerpen op dit vlak, die ik had kwam uit brussel namelijk. Enkel voor advies. Wil geen juridische strijd hierover. Gewoon netjes maar wel correct oplossen.
5 - Mocht dit niet opgelost worden op de niet juridische wijze, is dan de enige logische stap de vrederechter of zal het een bloederige strijd worden :(

Ik heb hier echt hulp bij nodig, wij hebben hier hulp bij nodig. In ieder geval dat het allemaal anders is.
Dit had ik nooit durven dromen. Er worden dingen besproken maar dit blijkt allemaal lucht te zijn.

Help ons !

salut en bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2012 11:32

Na de eerste maand kreeg ik te horen dat ze geen salaris konden betalen omdat de ibo niet geregeld kon worden vanwege het buitenlander zijn.
een ibo moet getekend zijn door 3 partijen voordat u begint te werken , als zij u laten beginnen zonder dat het geregeld is ben je in dienst met een gewone arbeidsovereenkomst . als zij uw loon hiervoor inhouden kan je best klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten

best nog eens kort uw vragen stellen , zoveel tekst zorgt voor verwarring
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 15 sep 2012 09:14

U kan uw zaak best meteen aanhangig maken bij:
Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
en dit met een chronologische opgave van alle rechtsfeiten en -handelingen,inclusief eventuele bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

desperate-girl
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 15 sep 2012 11:54

hallo,

Bedankt voor de reactie's. Als ik dat aanhangig maak dan maken hun er werk van ?

Het is inderdaad een lap tekst maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk maken.
Om het te beschrijven is het al erg moeilijk namelijk.

Nog tips waar ik het beste op kan letten ?

Bedankt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”