fiscaliteit resterende verlofdagen in opzegperiode

backlit
Topic Starter
Berichten: 1

fiscaliteit resterende verlofdagen in opzegperiode

#1 , 13 sep 2012 21:46

Hallo,

Ik ben in mijn opzegperiode en twijfel om mijn resterende verlofdagen (wettelijke en arbeidsduurvermindering) op te nemen gedurende mijn opzeg.

Oorspronkelijk wil ik ze niet opnemen zodat ik ze uitbetaald ben, maar vandaag zei een collega me dat deze zwaar belast zullen worden omdat je bij ontslag al vakantigeld wordt uitgekeerd. Bovendien krijg ik blijkbaar toch nog mijn eindejaarspremie (naar het schijnt omdat het fiscaal jaar afloopt eind september ; mijn opzeg eindigt in oktober).

Kortom: ik zal blijkbaar een hoop geld krijgen (met dito belastingen erop) op het einde van de opzegperiode.
Zal de uitbetaling van mijn resterende verlofdagen (ingeval ik ze niet opnemen) hierdoor extra belast worden?
Indien ja, ben ik natuurlijk geneigd om wel al mijn verlof op te nemen (liever verlof en me voorbereiden op nieuwe job dan veel belastingen te moeten betalen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 14 sep 2012 12:34

Als je vergelijkt wat je uitbetaald wordt tijdens je verlofdag (=loon van een normale werkdag) en wat je extra krijgt om hem niet op te nemen, is het verschil klein. Komt erop neer dat je beter een rustdag neemt dan wat zakgeld krijgt. Ik meen ergens een absurd getal gehoord te hebben van +/-33% van wat je op een normale dag verdient.

Over het vakantiegeld: je bouwt dit jaar jouw vakantierechten op voor volgend jaar. Verander je van werkgever, dan moet je daar opnieuw jouw rechten opbouwen. Betekent dat je dus nu het geld krijgt dat normaal uitbetaald wordt wanneer je volgend jaar verlofdagen opneemt (je wordt nl betaald hoewel je niet werkt). Gevolg is dat je nu dus een som geld krijgt en volgend jaar officiëel minder vakantiedagen zal hebben. Deze vakantiedagen kan je wel "kopen" (onbetaald verlof) en jouw loon wordt die dag gegarandeerd door de uitbetaling van jouw vorige werknemer.

Mijn excuses als bovenstaande uitleg een beetje verward overkomt, als je wil kan ik proberen het iets duidelijker te formuleren.

dobbel
Berichten: 54

#3 , 24 sep 2012 16:57

in principe kan het ( belastbaar stuk) nooit meer belast worden dan 50%.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 sep 2012 02:56

in principe kan het ( belastbaar stuk) nooit meer belast worden dan 50%.
(federale belastingen + gemeentebelastingen) - forfaitaire , waarom kan dat niet meer dan 50% zijn ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”