Ontslag gekregen om daarna te mogen freelancen voor hen

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

Ontslag gekregen om daarna te mogen freelancen voor hen

#1 , 13 sep 2012 11:46

Als eerste hartelijke dank voor dit forum waar ik al veel informatie op gevonden heb eb alvast mijn hartelijke dank aan iedereen die dit leest en mij verder helpt.

Ik ben een Nederlandse product ontwerper heb de afgelopen 4 jaar en 7 maanden in België gewerkt en gewoond. Ik heb een statuut als bediende en heb een contract voor onbepaalde duur.

Niet dat het ter zaken doet maar binnen 2 weken verwacht ik mijn eerste kindje :wink: Mijn vrouw is na haar zwangerschap verlof ook zonder werk (bedrijfs stopzetting)

Vanwege financieel problemen bij mijn werkgever willen ze mij nu ontslaan. Er is mij uitdrukkelijk te verstaan gegeven dat het ontslag niets met mijn functioneren te maken heeft.

Dinsdag deden ze me het 'fantastische ' aanbod zelf op te stappen en mij vervolgens in te huren als freelancer aangezien er genoeg werk is.
Ik neem aan dat dit voor mij de minst gunstige oplossing is.

Gisteren spraken ze over ontslag per einde van de maand, met 3 maanden opzegtermijn. Over een ontslagvergoeding is niet gesproken. Daarna zouden ze me wederom weer willen inhuren als freelancer of in dienst houden met korte contracten.

Een collega met een jaar contract aflopend in November heeft nog wel 6mnd verlenging gekregen en vooralsnog mag een collega die een half jaar na mij begonnen is blijven.

Wat kan ik nu verwachten?????? en wat moet ik doen? Er is aangeboden het ontslag een beetje uit te stellen om mijn de gelegenheid te geven iets anders te zoeken.

Wat kan ik als ontslag vergoeding verwachten? Ik heb een bruto salaris van 3214 met 13de maand en dubbel vakantie geld en ben in dienst v.a 11 Februari 2008

Toen ik eens keek (oh ironie er was mij in Augustus een andere baan aangeboden) was mijn opzegtermijn veel langer, klopt die 3 maanden wel?
Wat gebeurd er als ik in januari zonder baan zit, as ik nog geen andere baan heb dan neem ik aan dat ik een werkloosheids-uitkering krijg (60% van huidig salaris?) Als ik besluit te freelancen dan geef ik dat recht op voor altijd op, of niet?

Ik heb overigens nog geen ontslagbrief gehad.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen wat met de baby op komst weet ik mij even geen raad.

Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2012 12:12

Als ik besluit te freelancen dan geef ik dat recht op voor altijd op, of niet?
zelf geen ontslag geven , als je als werkloze zelfstandig wordt moet je dit aan de rva meedelen zo behoud je uw rechten

heb je de formule claeys al eens toegepast ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 13 sep 2012 12:35

Als ik besluit te freelancen dan geef ik dat recht op voor altijd op, of niet?
zelf geen ontslag geven , als je als werkloze zelfstandig wordt moet je dit aan de rva meedelen zo behoud je uw rechten

heb je de formule claeys al eens toegepast ?
Dank u, nee ik ga zeker niet zelf ontslag nemen, maar dat stelde ze wel voor.

Dus als ik eenmaal ontslagen ben kan ik mijzelf registreren als freelancer, zonder dat ik mijn uitkering verlies. (tenzij ik geld verdien natuurlijk)
Nu: stel dat ik ontslagen ben in januari en voor hen ga werken, ik verdien daarmee wat maar na 2 maanden geven ze mij geen werk meer, kan ik dan nog terugvallen om een werkeloosheids-uitkering of heb ik dat recht dan verspeelt?

Volgens formule Claes heb ik recht op 5 maanden wat kennelijk neerkomt op een opzeggingsvergoeding van 18641,20 €. Maar hoe realistisch is deze formule in de praktijk
Laatst gewijzigd door Sketcher op 13 sep 2012 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2012 13:25

Het voorstel van uw werkgever zou ik niet vertrouwen. Als je zelf uw ontslag indient, is dit een stuk goedkoper voor uw werkgever (opzegtermijn zal een stuk korter zijn) en niets verplicht hen achteraf om u opnieuw in te huren. Het lijkt me een maneuver om u op zo goedkoop mogelijke manier "kwijt" te zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 13 sep 2012 13:29

Het voorstel van uw werkgever zou ik niet vertrouwen. Als je zelf uw ontslag indient, is dit een stuk goedkoper voor uw werkgever (opzegtermijn zal een stuk korter zijn) en niets verplicht hen achteraf om u opnieuw in te huren. Het lijkt me een maneuver om u op zo goedkoop mogelijke manier "kwijt" te zijn.
Dank, dat lijkt mij ook en nogal een doorzichtige poging. Ik laat mij in elk geval ontslaan maar blijf dus wel met de volgende vragen zitten:
Dus als ik eenmaal ontslagen ben kan ik mijzelf registreren als freelancer, zonder dat ik mijn uitkering verlies. (tenzij ik geld verdien natuurlijk)
Nu: stel dat ik ontslagen ben in januari en voor hen ga werken, ik verdien daarmee wat maar na 2 maanden geven ze mij geen werk meer, kan ik dan nog terugvallen om een werkeloosheids-uitkering of heb ik dat recht dan verspeelt?

Volgens formule Claes heb ik recht op 5 maanden wat kennelijk neerkomt op een opzeggingsvergoeding van 18641,20 €. Maar hoe realistisch is deze formule in de praktijk?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 sep 2012 13:36

Formule Claeys is effectief realistisch, zowel bij gebruik als opzegtermijn (5 maand) als als verbrekingsvergoeding (dat bedrag). je zal natuurlijk maar 1 van de 2 krijgen.

Wat betreft freelance zit het wat moeilijker:
- u kan freelancen als werknemer (interimkracht): dan hebt u recht op werkloosheidsuitkeringen voor elke dag dat u niet onder contract ligt. U bent dan NIET zelfstandig.
- u kan freelancen als zelfstandige. Iemand die werkloos is, kan de eerste 3 maanden van de zelfstandigheid géén werkloosheidsuitkeringen krijgen, daarna enkel als de zelfstandige activiteit van gering belang is (meestal wordt dit geïnterpreteerd als max 1 dag per week, vast op die bepaalde dag in de week te presteren en nooit op een ander moment (toch niet overdag). maw: dit lijkt me moeilijk van toepassing bij jou. Je kan eventueel wél al nu je zelfstandigheid beginnen, dan ben je al eits langer zelfstandig vooraleer je uitkeringen zou krijgen.

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 13 sep 2012 20:01

Formule Claeys is effectief realistisch, zowel bij gebruik als opzegtermijn (5 maand) als als verbrekingsvergoeding (dat bedrag). je zal natuurlijk maar 1 van de 2 krijgen.
Ok, ze gaan nu uit van 3mnd opzeg termijn, als ik daarmee akkoord zou gaan krijg ik dus geen ontslag vergoeding? Als ik de ontslag vergoeding wil moet ik dan gelijk opstappen? Hoe werkt dat?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 sep 2012 21:52

je kan niet zelf kiezen tussen verbrekignsvergoeding of opzegtermijn. Dat is voor je werkgever te beslissen (met de termijn/bedrag te onderhandelen met jou of indien dit niet lukt door de rechtbank te bepalen).

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 18 sep 2012 16:31

Dank, inmiddels is mijn zoontje geboren dus er zijn even geen nieuwe ontwikkelingen geweest.

Ze willen eind deze maand de ontslag brief sturen en stellen dus 3 maanden voor, als ik de brief eenmaal heb moet ik daar dan officieel bezwaar tegen maken om dit te veranderen in de door de Claeys voorgestelde 5 maanden?

Heb ik in die tijd ook recht op 2 middagen per week om te solliciteren?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 18 sep 2012 20:51

idd, best officieel bezwaar maken, anders kan uw protest als 'laattijdig' beschouwd worden en kan men stellen dat u berust in de zaak.

Als ze je een opzegtermijn geven heb je idd recht op 2 halve dagen sollicitatieverlof indien u nog geen ander werk hebt.

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 02 okt 2012 16:37

Ik heb inmiddels de brief gekregen per aangetekende post.

Er staat in,
"
Tot onze spijt moeten wij u kennisgeven van onze beslissing de arbeidsovereenkomst te
beëindigen mits het presteren van een opzegtermijn van 4 maanden. Deze opzegtermijn neemt
aanvang op 1 oktober.
"

De reden is, zo is mij enkel mondeling verteld zou van economische aard zijn en niets met mijn functioneren te maken hebben. Iets dat ik enkel kan beamen. Hier staat echter niets van in de brief. Ook zou ik volgend de formule Claeys `recht hebben op 5 maanden´

Wat moet ik in mijn bezwaar schrijven en binnen welke tijd moet ik dat uiterlijk bewaar aantekenen?

Dank voor jullie hulp!!!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 02 okt 2012 20:31

ivm reden ontslag: wcht even tot je de C4 krijgt. Werkgever moet reden ontslag niet motiveren in ontslagbrief.

brief aangetekend beantwoorden dat je volgens de formule claeys 5 maand recht hebt. Vraag hen een reactie binnen een redelijke termijn (pakweg 3 weken). Indien geen reactie ga je na die 4 maand nog altijd verder werken, je ziet dan of je nog bij hen welkom bent :). .

Wat is de postdatum van de aangetekende zending?

Sketcher
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 03 okt 2012 08:39

ivm reden ontslag: wcht even tot je de C4 krijgt. Werkgever moet reden ontslag niet motiveren in ontslagbrief.

brief aangetekend beantwoorden dat je volgens de formule claeys 5 maand recht hebt. Vraag hen een reactie binnen een redelijke termijn (pakweg 3 weken). Indien geen reactie ga je na die 4 maand nog altijd verder werken, je ziet dan of je nog bij hen welkom bent :). .

Wat is de postdatum van de aangetekende zending?
Heel erg bedankt, Ikheb ergens gelezen dat je moet vragen om van de beslising aftezien. Is dat juridisch nog ergens goed voor?

De post datum was de 25ste dacht ik

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 okt 2012 10:14

zeker antwoorden en zeggen dat je met hun voorstel (hun brief is geen beslissing) niet akkoord bent. Juridisch MOET je dit doen.

Ivm postdatum: dan waren ze op tijd :)

eylis
Berichten: 8840

#15 , 03 okt 2012 10:25

bedenking: er wordt medegedeeld dat dit ontslag wegens economische oorzaken is. Kan je dat vragen dat ze dit ook op je C4 vermelden?
en dat free-lancen moet dat dan op factuur als zelfstandige of via inerimcontracten?
Als ze je per interimcontracten weer aan de slag laten gaan op zéér regelmatige basis, zijn ze vanaf -zeg maar - 3 maanden ernstig aan het frauderen (mét bewijs)
immers: een interimcontract mag sléchts:
- als er tijdelijk méér werk is, of een extra project
- als men tijdelijk een vaste merknemer moet vervangen (ziekte of zwangerschap)

een interim mag niét:
- een vaste "lege stoel" voor lange tijd invullen (dus maanden aan een stuk)
- contract na contract via interim hetzelfde werk blijven doen: dan moet hij/zij een vast contract krijgen.
Dus een werknemer ontslaan en dan weer contine laten invullen door een interimmer is ontduiking van de arbeidswetgeving.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”