hoe lang schorsing rva als je zelf ontslag neemt

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

hoe lang schorsing rva als je zelf ontslag neemt

#1 , 12 sep 2012 14:51

ik weet me echt geen raad meer,ik kan niet meer,word er volledig depressief van. Ik zou zo graag mijn ontslag geven op mijn werk, ik weet dat het verstandiger is om eerst ander werk te zoeken. Maar momenteel zit ik al volledig in discussie met mijn werkgever en ik heb schrik dat het niet lang meer gaat duren vooraleer ze me gaan ontslaan met een slechte C4. Ik loop op de toppen van mijn tenen door privéproblemen en ben nu ook in behandeling bij een pyschiater. Ik vraag me gewoon af wat me te wachten staat als ik zelf mijn ontslag neem. Hoe lang word ik geschorst van de rva en kan het een mildere schorsing worden als ik mijn situatie uitleg? Het is niet de bedoeling om op dop te blijven staan,ik wil graag terug aan het werk maar in de sociale sector,mét een bijkomende opleiding (1 dag per week). Of wacht ik tot wanneer mijn werkgever iets vindt (of zoekt) om me te ontslagen met een slechte C4 (waardoor ik ook niet ga kunnen stempelen)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 12 sep 2012 15:49

elsje, vraag aan je psychiater (dat is een dokter) of het niet aangewezen is om te rusten. Wellicht vind hij dat ook. Bekijk dit ziekteverlof als een periode om echt te rusten, niet na te denken, jezelf te verzorgen, verplicht jezelf enkele activiteiten te doen die compleet verschillen van je dagelijkse routine en vooral dingen die graag doet.
Als je wat tot rust gekomen bent neem je contact op met de RVA, zij hebben ook consulenten die zich bezighouden met carrierewendingen en ik heb zo het vermoeden dat de job die je graag wil doen, misschien zelfs een knelpuntberoep is. dus ze zien je daar zeker graag komen en zullen je uitleggen wat de mogelijkheden zijn en dan kan je samen een werk/studieparcours uitstippelen.
Maar eerst tot rust komen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 sep 2012 19:29

RVA heeft geen zo'n consulenten hoor, VDAB wel.

Elsjepelsje: als je psychiater denkt dat het beter is om te stoppen met werk, kan hij je eventueel via overmacht (medische redenen) laten stoppen met dat werk, zonder dat je niet meer kan stempelen. Daarvoor moet je wel zelf géén ontslag nemen, maar wel aan je werkgever een attest geven van een arts die bevestigt dat je definitief ongeschikt bent voor je werk. Dan ga je daarna naar de arbeidsgeneesheer van je werk die dit al dan niet zal bevestigen. Indien bevestigd, zal je werkgever je dan om medische redenen (moeten) ontslaan. Daarna kan je stempelen.

Reclame

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

#4 , 12 sep 2012 19:41

Ik ben idd naar de VDAB geweest,die mensen waren wel allemaal lief maar ze kunnen me niet helpen met mijn ontslag of dergelijke...:-(. De psychiater wilt me wel enkele weken thuis laten maar of ze me gaat willen een attest geven??? Tis ook beetje raar hé....overstappen vd zorgsector naar de sociale sector...Waar ik met wil zeggen,ik vrees als de psychiater gaat schrijven dat ik t werk niet meer kan doen omwille van medische redenen dat ik dan achteraf nie ga moeten afkomen dat ik in de sociale sector wél wil werken. Maar dat is wél wat ik wil doen! En het is ook een knelpuntberoep...Dikke merci om te reageren alletwee!:-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 sep 2012 20:02

dat het beroep gelijkaaedig is, is geen probleem

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

#6 , 13 sep 2012 21:23

zou ik het bespreken dan met mijn psychiater? maar wat als ze zegt dat ik daarvoor nog niet genoeg in ziekteverlof geweest ben? Dan zet ze me misschien héél lang thuis en moet ik rondkomen met 840 euro per maand (60% brutoloon) ,terwijl ik er alleen voor sta met mijn zoontje én een huur van 570 euro moet betalen...Dus ik kan niet lang thuis zijn in ziekteverlof...ben arbeider dus nà 2 weken val ik op ziekenkas.....tis zo n verdomde vicieuze cirkel waar ik in zit...pffffff......

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 sep 2012 21:45

spreek eerst eens pet je psychiater. Indien financiële problemen: ga naar het OCMW.

MissChilli
Berichten: 63

#8 , 14 sep 2012 16:57

Elsje, ik heb in jouw situatie gezeten en mocht ik het ooit nog meemaken is mijn keuze zeer simpel.
Dan stuur ik mijn spreekwoordelijke kat naar't werk zodat ze me moeten ontslaan. Ok, dan heb ik maar geen stempelgeld, mijn gezondheid is onbetaalbaar en gaat wel voor.
Ik viel op 60% van mijn zeer laag loon dat al lager is dan wat je krijgt van stempelgeld. Ocmw wou niet bijpassen want ik weigerde voor hen te werken als huishoudhulp. Ja in België kunnen ocmw's u verplichten voor hen te werken ook al sta je op ziekenkas.
Of het wettelijk is ga ik me niet over uitspreken, ze hebben u in ieder geval in hun web en als je het niet doet krijg je niks dus veel keuze heb je niet. Nu ja, het ene ocmw is het andere niet gelukkig :)
Het is idd een vicieuze cirkel want zo'n briefje telt pas als je voor lange tijd op ziekenkas staat.
Onmogelijk! Je kan geen jaar van de ziekenkas leven dus ik was ook verplicht terug te gaan werken. Veel keuze is er niet hé? Ga je je kinderen afstaan aan de staat als je geen eten meer kan kopen? Nee, dan ga je werken ook al wordt je nog zieker van de stress.
In mijn geval wou de werkgever mijn ontslag niet geven want ik ben bediende met toch heel wat jaren dienst. Zou te duur uitkomen weet je ...

Nu, jij hebt recht op 1047.**€, dat is het leefloon dat je zou krijgen van het ocmw. Je krijgt 60% van je loon, dat is onder het leefloon. Maak zo snel mogelijk een afspraak bij je ocmw, zeker melden dat het dringend is, leg je zaak voor, wat je inkomen is, dat je ziek bent en niet in staat te werken, laat je psy EN huisdokter hier desnoods een verslag van maken. Opgelet, ze vergaderen maar 1X per maand hierover, het duurt dus een tijdje voor je weet waar je aan toe bent. Stel het dus niet uit.
Ik hoop voor jou dat je niet in mijn schuitje zit en dat ze bijpassen tot aan het leefloon zonder voorwaarden te stellen.
Laat je niet afschepen met enkel hulp onder de vorm van een voedselpakket.

Tenslotte nog dit. Gelukkig wonen we in België en hebben we een sociaal vangnet. Al zijn er nog steeds mensen die tussen de mazen vallen.

SUCCES! En vergeet niet, na regen komt zonneschijn! ALTIJD!

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

#9 , 15 sep 2012 14:33

merci misschili.....:-)Ik ben niet van plan om te werken voor het ocmw,ik ga liever zélf op zoek naar een job en desnoods is dat dan maar even wat interimjobs doen,i don't care......

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 15 sep 2012 15:09

Ik viel op 60% van mijn zeer laag loon dat al lager is dan wat je krijgt van stempelgeld. Ocmw wou niet bijpassen want ik weigerde voor hen te werken als huishoudhulp. Ja in België kunnen ocmw's u verplichten voor hen te werken ook al sta je op ziekenkas.
...
Onmogelijk! Je kan geen jaar van de ziekenkas leven dus ik was ook verplicht terug te gaan werken. Veel keuze is er niet hé? Ga je je kinderen afstaan aan de staat als je geen eten meer kan kopen? Nee, dan ga je werken ook al wordt je nog zieker van de stress.
In mijn geval wou de werkgever mijn ontslag niet geven want ik ben bediende met toch heel wat jaren dienst. Zou te duur uitkomen weet je ...
Een OCMW kan niemand verplichten om voor hen te werken. In België heb je het recht om niet te werken. Het is enkel zo dat, als je wil genieten van OCMW-steun, je werkbereidheid moet tonen. Als je dus op voorhand reeds zegt dat je niet wil werken als huishoudhulp, je geen OCMW-steun kan krijgen, zelfs heb je een attest van ziekte. Het is je werkbereidheid die ook een voorwaarde is om OCMW-steun te krijgen (let wel: werkbereidheid, het feit dat je de komende 10 jaar bvb niet zou kunnen werken is niet noodzakelijk een beletsel).

En ik ken jammer genoeg véél mensen die jarenlang van de ziekenkas moeten leven. Dat is dus wel degelijk mogelijk, alleen moet je héél karig leven.

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 15 sep 2012 16:48

Als je ziekenkasuitkering lager is dan het leefloon, heb je dan sowieso recht op bijpassing door het OCMW? (dus onder de eventuele voorwaarden van werkbereidheid als je genezen bent...).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 15 sep 2012 20:56

als je aan alle andere voorwaarden voldoet.

MissChilli
Berichten: 63

#13 , 16 sep 2012 15:57

Idd. En als je privé huurt en lang genoeg een vervangingsinkomen geniet kan je zelfs in aanmerking komen op tijdelijke huursubsidie. Hangen ook voorwaarden aan vast.
Maar toch zijn er personen bij het ocmw die eigen wetten hanteren.
Zo werd me onmiddellijk gezegd dat ik voor hen als huishoudshulp moest werken. Op mijn opmerking dat ik ziek was en niet in staat te werken werd idd gezegd dat ik niet aan de voorwaarden voldeed.
Een vriend van me kreeg ook geen bijpassing maar ter vervanging daarvan betaalden ze z'n huur gedurende z'n revalidatie. Kwam ongeveer overeen met wat hij zou krijgen als bijpassing en is mijns inziens zeker aanvaardbaar.

Artis
Berichten: 184

#14 , 16 sep 2012 20:27

Idd. En als je privé huurt en lang genoeg een vervangingsinkomen geniet kan je zelfs in aanmerking komen op tijdelijke huursubsidie. Hangen ook voorwaarden aan vast.
Maar toch zijn er personen bij het ocmw die eigen wetten hanteren.
Zo werd me onmiddellijk gezegd dat ik voor hen als huishoudshulp moest werken. Op mijn opmerking dat ik ziek was en niet in staat te werken werd idd gezegd dat ik niet aan de voorwaarden voldeed.
Een vriend van me kreeg ook geen bijpassing maar ter vervanging daarvan betaalden ze z'n huur gedurende z'n revalidatie. Kwam ongeveer overeen met wat hij zou krijgen als bijpassing en is mijns inziens zeker aanvaardbaar.
De RMI-wet stelt wel degelijk via artikel 3, 5° dat wegens gezondheidsredenen je ontslaan kan worden van de voorwaarde werkbereidheid.
Heb je een officiële aanvraag leefloon gedaan? (register getekend, ontvangstbewijs, beslissing van het comité?) Zoniet, een officiële aanvraag indienen.

Timothi111
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 okt 2017 09:33

Hallotjes, de vraag is dat ik wil veranderen vant werk zoo snell mogelijk maar niet altijd gemakelijk om direct werk te vinden dus weet ik ook als ik onslag neem dat ik geen recht heb op dop geld maar is dat juist het zelvde bij het ocmw ook dat ik geen leefloon zou krijgen alvast bedankt ! Gr tm

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”