Tijdens tijdskrediet ontslag nemen.

Ting
Topic Starter
Berichten: 5

Tijdens tijdskrediet ontslag nemen.

#1 , 08 sep 2012 16:43

Even een situatieschets om mijn vragen te verduideliken.

Ik werk in Antwerpen als bediende in een bank. Een tweetal jaar geleden heeft het bedrijf beslist om het hoofdkantoor te verplaatsen van Brussel naar Antwerpen. Omdat ik elke dag 4 uur onderweg ben, heeft men mij een compensatie gegeven (onder druk van de vakbonden) in tijd voor twee jaar. Deze loopt binnenkort af. (nog niet 100% zeker, vakbonden onderhandelen nog steeds voor een verlenging)

Momenteel ben ik zwanger. Ik ben verplicht in mijn laatste maanden om terug 7:30 uur per dag te presteren i.p.v 6 uur + daarbij mijn reistijd is meer dan 12 uur onderweg, als mijn compensatie zou wegvallen. Een oplossing om in het kantoor te werken in Brussel voor één maand (dan is het minder zwaar voor mij) is mij geweigerd. Ik vertel dit om te vertellen dat de bereidwilligheid van mijn werkgever = 0

Door het afschaffen van deze compensatie heb ik nog een groter probleem na mijn (post nataal) zwangerschapsverlof. De onthaalmoeder werkt tot half zes. Ik ben moet werken tot 17,00u. Ik kan ten vroegste thuis komen om kwart na zeven.

Dus zo vlug mogelijk een solliciteren na mijn bevalling. Maar als ik niet zo vlot een nieuwe functie vind moet ik zien dat ik via tijdskrediet of ouderschapsverlof vroeger kan stoppen zodat ik op tijd bij de onthaalmoeder ben als ik terug ga werken.
Dus ouderschapsverlof nemen of tijdskrediet. Daar ben ik nog niet uit. Ben ook bang dat mijn werkgever dit zou weigeren.

1. Kan ik na mijn zwangerschapsverlof 1 maand fulltime ouderschapsverlof nemen en nadien tijdskrediet? Bv 1/5 of 1/2
2. Kan je je ontslag geven tijdens ouderschapsverlof of tijdskrediet als ik een nieuwe job heb gevonden en wanneer begint je opzeggingstermijn te lopen tijdens je tijdskrediet of pas er na. Hoelang is mijn opzegperiode. Ik heb 13 jaar anciënniteit.

3. Wat als je, je ontslag kan geven nog voor je tijdskrediet begint te lopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 sep 2012 21:36

1. ja
2. als je zélf ontslag neemt, is er niets dat je opzegtermijn schorst; Je kan eventueel zelfs de dag dat je bevalt je ontslag geven.
3. dat kan :)

Ting
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 sep 2012 09:09

Bedankt JPV voor je antwoord. Enig idee wat ik kan vragen als opzegtermijn als ik mijn ontslagbrief opstel? Stel dat ik in een firma kan beginnen vanaf 1 mei 2013, kan ik dan in maart (laatste weken zwangerschapsverlof) vragen dat ik na mijn ouderschapsverlof in april gewoon niet terug kom? Of zit er een minimum termijn op die ik verplicht ben te volgen als ik zelf ontslag neem. Momenteel zijn ze in de bank liever mensen kwijt dan rijk dat is overduidelijk gezien de pesterijen. Aangezien ik zelf onslag neem, moeten ze mij geen ontslagpremie betalen en kunnen ze weer een naam in hun lijstje doorstrepen.
Ik zou ook al van begin december in verlof zijn en nadien zwangerschapsverlof. Dus ik zou er al 5 mnd niet meer gaan werken zijn)

Ik werk er 11 jaar + 2 jaar anciënniteit (Hebben ze overgenomen van mijn vorige werkgever, toen er nog mensen zaten in de personeelsdienst i.p.v. bloedhonden :) ) en ben gewoon profecioneel medewerker. Geen kader.
Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 sep 2012 14:54

in de veronderstelling dat je loon > 2200 euro bruto is, valt je opzegtermijn te onderhandelen met je werkgever. Opzegtermijn is minimaal 0 seconden, maximaal 4,5 maand. Als je geen akkoord kan sluiten met de werkgever, bepaalt de rechter de opzegtermijn. Hij bekijkt de tijd die nodig is om een vervanger te vinden (NIET voor de volledige sollicitatieperiode). In crisistijden is die altijd kleiner, in goeie economscihe situatie is dat langer.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”