Bedrijfsarts stelt voor om thuis te blijven in ziekenverlof

frank van de bank
Topic Starter
Berichten: 3

Bedrijfsarts stelt voor om thuis te blijven in ziekenverlof

#1 , 08 sep 2012 10:30

Korte situatieschets :
Ik ben bediende bij bankinstelling. Heb een spierziekte (Charcot Marie Tooth), net terug aan het werk na zeven maanden ziekenverlof.
Werk nog halftijds (sinds enkele jaren) tussenkomst van VDAB (vlaams fonds) t.o. mijn werkgever voor verlies want ik word nog steeds 100 procent uitbetaald door werkgever.
Maandag ging ik terug naar bank en moest ik eerst bij bedrijfsdokter komen voor gesprek.
Die stelde me voor om terug naar huis te gaan in ziekenverlof tot ..... aan mijn pensioen !!
Ik word, binnen drie weken, 50 jaar.
Volgende week gaat iemand van personeelsdienst een afspraak maken met mij om over het financiele te praten indien ik zou akkoord gaan.
Ik vrees echter dat ik veel geld zal verliezen door in te gaan op hun vraag maar ... heb ik rechten ?
Ik ben geen vragende partij om te stoppen met werken, bank wel. Kan ik hierdoor iets 'eisen' ?
Indien ik niet akkoord zou gaan met stoppen kunnen ze me dan ontslagen ?
Dank alvast voor uw info
Met vriendelijke groeten,
Frank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 08 sep 2012 12:42

Zelf ben ik ooit in het extra legale invaliditeitspensioen gestapt na een jaar arbeidsongeschiktheid.

Ik vond het toen ook raar dat de firma me blijkbaar in dat systeem kon plaatsen voordat het RIZIV me arbeidsongeschikt verklaarde, maar dat is later dan toch gebeurd. Indien het RIZIV me wel werkbekwaam had gevonden zou ik verplicht ander werk hebben moeten zoeken, maar bleef de uitkering van mijn vroegere firma wel doorlopen.

Of U veel geld gaat verliezen hangt (vooral) af van die extra legale voorzieningen indien die voorhanden zijn.

Uw periode van arbeidsongeschiktheid loopt door tot aan uw pensioenleeftijd en die jaren tellen mee als "gewerkt" weliswaar met het laatst verdiende loon als basis.

Ook belangrijk om weten is dat bij een uitkering als arbeidsongeschikte er geen 16%(of hoeveel is het?) RSZ meer wordt afgehouden. Bij uw berekening voor het al of niet loonsverlies is dit wel belangrijk.
Uiteraard is er geen 13de maand noch dubbel verlofgeld voorzien, dit lijkt me logisch.

De uitkering van de ziekenkas wordt berekend op 2/3 van het inkomen, maar die uitkering is begrensd en de maxima liggen zeer laag. In mijn geval kreeg ik in realiteit minder dan 1/3 van mijn vroeger loon dat gelukkig dus werd bijgepast via het extra legale invaliditeitspensioen dat tot 75% bijpaste.

frank van de bank
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 08 sep 2012 20:57

Dank u voor uw Reactie Mariette;

Ik kreeg, buiten mijn loon, 13de maand, winstpremies, maaltijdcheques en eco cheques.
Maar ik lees dat jij het hebt over extra legaal invaliditeitspensioen ?
En dat die tot 75 % bijleggen ?
Is dat een pensioen dat ik dan zou moeten aanvragen bij ministerie ? Of komt dat van de werkgever ?

Dank voor je feedback.
Vriendelijke groeten,
Frank

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 sep 2012 21:38

dat is een onderdeel van vele groepsverzekeringen.

frank van de bank
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 08 sep 2012 22:09

Dank u JPV, dus kan ik best op het werk eens checken of ik, via mijn groepsverzekering, een tussenkomst kan bekomen voor mjin loonverlies ?

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 09 sep 2012 09:15

Zelf ben ik ooit in het extra legale invaliditeitspensioen gestapt na een jaar arbeidsongeschiktheid.

Ik vond het toen ook raar dat de firma me blijkbaar in dat systeem kon plaatsen voordat het RIZIV me arbeidsongeschikt verklaarde, maar dat is later dan toch gebeurd. Indien het RIZIV me wel werkbekwaam had gevonden zou ik verplicht ander werk hebben moeten zoeken, maar bleef de uitkering van mijn vroegere firma wel doorlopen.

Of U veel geld gaat verliezen hangt (vooral) af van die extra legale voorzieningen indien die voorhanden zijn.

Uw periode van arbeidsongeschiktheid loopt door tot aan uw pensioenleeftijd en die jaren tellen mee als "gewerkt" weliswaar met het laatst verdiende loon als basis.

Ook belangrijk om weten is dat bij een uitkering als arbeidsongeschikte er geen 16%(of hoeveel is het?) RSZ meer wordt afgehouden. Bij uw berekening voor het al of niet loonsverlies is dit wel belangrijk.
Uiteraard is er geen 13de maand noch dubbel verlofgeld voorzien, dit lijkt me logisch.

De uitkering van de ziekenkas wordt berekend op 2/3 van het inkomen, maar die uitkering is begrensd en de maxima liggen zeer laag. In mijn geval kreeg ik in realiteit minder dan 1/3 van mijn vroeger loon dat gelukkig dus werd bijgepast via het extra legale invaliditeitspensioen dat tot 75% bijpaste.
"zeer laag" is een relatief begrip : max NETTO ongeveer 2500 euro per maand voor mensen met hulp van derden, ietsje meer dan 2000 euro netto voor mensen zonder hulp van derden. Er zijn mensen die werken die bruto minder hebben.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 09 sep 2012 11:04

Zelf ben ik ooit in het extra legale invaliditeitspensioen gestapt na een jaar arbeidsongeschiktheid.

Ik vond het toen ook raar dat de firma me blijkbaar in dat systeem kon plaatsen voordat het RIZIV me arbeidsongeschikt verklaarde, maar dat is later dan toch gebeurd. Indien het RIZIV me wel werkbekwaam had gevonden zou ik verplicht ander werk hebben moeten zoeken, maar bleef de uitkering van mijn vroegere firma wel doorlopen.

Of U veel geld gaat verliezen hangt (vooral) af van die extra legale voorzieningen indien die voorhanden zijn.

Uw periode van arbeidsongeschiktheid loopt door tot aan uw pensioenleeftijd en die jaren tellen mee als "gewerkt" weliswaar met het laatst verdiende loon als basis.

Ook belangrijk om weten is dat bij een uitkering als arbeidsongeschikte er geen 16%(of hoeveel is het?) RSZ meer wordt afgehouden. Bij uw berekening voor het al of niet loonsverlies is dit wel belangrijk.
Uiteraard is er geen 13de maand noch dubbel verlofgeld voorzien, dit lijkt me logisch.

De uitkering van de ziekenkas wordt berekend op 2/3 van het inkomen, maar die uitkering is begrensd en de maxima liggen zeer laag. In mijn geval kreeg ik in realiteit minder dan 1/3 van mijn vroeger loon dat gelukkig dus werd bijgepast via het extra legale invaliditeitspensioen dat tot 75% bijpaste.
"zeer laag" is een relatief begrip : max NETTO ongeveer 2500 euro per maand voor mensen met hulp van derden, ietsje meer dan 2000 euro netto voor mensen zonder hulp van derden. Er zijn mensen die werken die bruto minder hebben.
Ik weet niet waar u die cijfers haalt, maar in 1998 was het maximum 1100 EURO BRUTO per maand. Dit is alvast wat ik ontving. Dit bedrag werd een aantal jaar geleden opgetrokken. Maar iemand die in 1998 op invaliditeit gaat, loopt niet onmiddellijk mee met vernieuwde maxima. Ergens in 2000 of zo werden de maxima opgetrokken, maar daar kreeg ik totaal niks extra voor: het gold enkel voor degenen die vanaf die datum ingeschreven werden.
De latere regularisatie (2009 of zoiets) gold dan weer voor alle personen die voordien op invaliditeit werden gesteld.
Het criterium "hulp door derden" is heel ingewikkeld en afhankelijk van een aantal punten. Als men niet lang genoeg kan rechtstaan om zelf naar de winkel te gaan (met auto weliswaar), dan heeft de vraag "kan je zelf aardappelen schillen" weinig relevantie: ik hàd namelijk geen aardappelen als ik geen hulp van derden had gekregen. Minimale zelfredzaamheid zorgt er ook niet voor dat het huis gepoetst is.
Het viel me op dat de vragenlijst de huishoudelijke taken amper aanstipte, gebaseerd op het vroegere rollenpatroon met thuisblijvende huisvrouw die deze taken op zich nam als de man arbeidsongeschikt werd.
Ondertussen krijgt diezelfde thuisblijvende huisvrouw nu een premie voor mantelzorg als ze die taken uitvoert.
Een alleenstaande heeft noch mantelzorg noch in mijn geval genoeg punten om tegemoetkoming van derden te verkrijgen. Hier wonen namelijk kabouterkes.

----------------------

PS. : u spreekt van netto bedragen. Noteer dat op de uitkeringen van ziekenkas géén voorafhoudingen van de belastingen worden gedaan. De persoon in kwestie mag zich aan een lekkere belastingbrief verwachten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 sep 2012 14:51

Ik weet niet waar u die cijfers haalt, maar in 1998 was het maximum 1100 EURO BRUTO per maand. Dit is alvast wat ik ontving. Dit bedrag werd een aantal jaar geleden opgetrokken. Maar iemand die in 1998 op invaliditeit gaat, loopt niet onmiddellijk mee met vernieuwde maxima. Ergens in 2000 of zo werden de maxima opgetrokken, maar daar kreeg ik totaal niks extra voor: het gold enkel voor degenen die vanaf die datum ingeschreven werden.
invaliditeit werd in 2003 aangepast. Maar je bedrag klopt niet qua maximum (net zoals de andere poster). In 2000 was het maximum bvb zo'n 1487,56 euro.

Het criterium "hulp door derden" is heel ingewikkeld en afhankelijk van een aantal punten. Als men niet lang genoeg kan rechtstaan om zelf naar de winkel te gaan (met auto weliswaar), dan heeft de vraag "kan je zelf aardappelen schillen" weinig relevantie: ik hàd namelijk geen aardappelen als ik geen hulp van derden had gekregen. Minimale zelfredzaamheid zorgt er ook niet voor dat het huis gepoetst is.
dan kreeg je wel putnen voor je mobiliteit, want dat was ook een vraag.
Het viel me op dat de vragenlijst de huishoudelijke taken amper aanstipte, gebaseerd op het vroegere rollenpatroon met thuisblijvende huisvrouw die deze taken op zich nam als de man arbeidsongeschikt werd.
euh? die vragenlijst gaat over 6 punten:
1. verplaatsingsmogelijkheden;
2. mogelijkheden om zijn voeding te nuttigen of te bereiden;
3. mogelijkheid om voor zijn persoonlijke hygiëne in te staan en zich te kleden;
4. mogelijkheid om de woning te onderhouden en huishoudelijk werk te verrichten;
5. mogelijkheid om te leven zonder toezicht, bewust te zijn van gevaar, en het gevaar te kunnen vermijden;
6. mogelijkheden tot communicatie en sociaal contact.

voeding bereiden, persoonlijke hygiëne, onderhoud woning zijn toch allemaal zaken die te maken hebben met huishouding.
Ondertussen krijgt diezelfde thuisblijvende huisvrouw nu een premie voor mantelzorg als ze die taken uitvoert.
heeft niks te maken met huisvrouw, noch met mantelzorg. Er bestaat nu eenmaal PAB daarvoor. Mantelzorgpremies zijn niet overal beschikbaar.

Enneuh: "Een alleenstaande heeft noch mantelzorg noch in mijn geval genoeg punten om tegemoetkoming van derden te verkrijgen. Hier wonen namelijk kabouterkes."

Het is niet omdat je alleenstaand bent, dat je geen mantelzorg kan hebben. Mantelzorg is niet enkel door de partner, maar ook door vrienden of familie. Bovendien heeft je alleenstaande situatie niks te maken met al dan niet genoeg punten krijgen.

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 09 sep 2012 15:09

Ik weet niet waar u die cijfers haalt, maar in 1998 was het maximum 1100 EURO BRUTO per maand. Dit is alvast wat ik ontving. Dit bedrag werd een aantal jaar geleden opgetrokken. Maar iemand die in 1998 op invaliditeit gaat, loopt niet onmiddellijk mee met vernieuwde maxima. Ergens in 2000 of zo werden de maxima opgetrokken, maar daar kreeg ik totaal niks extra voor: het gold enkel voor degenen die vanaf die datum ingeschreven werden
invaliditeit werd in 2003 aangepast. Maar je bedrag klopt niet qua maximum (net zoals de andere poster). In 2000 was het maximum bvb zo'n 1487,56 euro.

In 1998 was het - naargelang het aantal werkdagen in de maand weldegelijk rond de 1100 euro, en dit werd niet opgetrokken in 2000.
De aanpassing waar ik het over heb gebeurde begin 2010 (vandaar mijn lidmaatschap op dit forum in juli 2010 omdat in februari/maart van dit jaar die aanpassing werd doorgevoerd en de vroegere situatie waar bij samenwonen = alleenstaand (maximale uitkering was gelijk) toen werd aangepast en er een verschil van +500 euro ontstond in geval er iemand anders hier was gedomicilieerd.


Het criterium "hulp door derden" is heel ingewikkeld en afhankelijk van een aantal punten. Als men niet lang genoeg kan rechtstaan om zelf naar de winkel te gaan (met auto weliswaar), dan heeft de vraag "kan je zelf aardappelen schillen" weinig relevantie: ik hàd namelijk geen aardappelen als ik geen hulp van derden had gekregen. Minimale zelfredzaamheid zorgt er ook niet voor dat het huis gepoetst is.
dan kreeg je wel putnen voor je mobiliteit, want dat was ook een vraag.
Mijn gebrek aan mobiliteit (soms slechts 50m) werd overruled door het feit dat ik een auto had.
Ik heb toen wel veel aangebrand eten gegeten omdat ik niet in de keuken kon blijven staan (moest gaan liggen) terwijl het eten opstond. Maar daar krijg je geen punten voor.
Het viel me op dat de vragenlijst de huishoudelijke taken amper aanstipte, gebaseerd op het vroegere rollenpatroon met thuisblijvende huisvrouw die deze taken op zich nam als de man arbeidsongeschikt werd.
euh? die vragenlijst gaat over 6 punten:
1. verplaatsingsmogelijkheden;
2. mogelijkheden om zijn voeding te nuttigen of te bereiden;
3. mogelijkheid om voor zijn persoonlijke hygiëne in te staan en zich te kleden;
4. mogelijkheid om de woning te onderhouden en huishoudelijk werk te verrichten;
5. mogelijkheid om te leven zonder toezicht, bewust te zijn van gevaar, en het gevaar te kunnen vermijden;
6. mogelijkheden tot communicatie en sociaal contact.

voeding bereiden, persoonlijke hygiëne, onderhoud woning zijn toch allemaal zaken die te maken hebben met huishouding.
inderdaad. Maar alhoewel ik in die periode 's morgens moest kiezen tussen douchen (en halve dag liggen en dan koffiemaken en halve dag liggen) of koffiemaken (en halve dag liggen en dan douchen en halve dag liggen) kon ik dus beide acties ondernemen.

In ieder geval kwam ik een hoop punten tekort om hulp van derden te kunnen verkrijgen. Zo kon ik dus ook de stofzuiger gebruiken en op tien dagen tijd zelfs heel de living stofzuigen....
al liggend kan men ook telefoneren en sociale contacten onderhouden, mijn hersenen waren nog min of meer in orde, dus kon ik zonder toezicht blijven, de moeilijkheden van onderhoud en huishoudelijk werk werden blijkbaar niet voldoende geacht, persoonlijke hygiene en kleding (die ik niet kon gaan aankopen) waren voldoende - een joggingpak is ook kleding.
En ik kon me dus met de auto verplaatsen naar plaatsen waar ik een parkeerplaats voor de deur had. Indien niet moest ik maar taxi nemen, geen punten.

ik word niet graag herinnerd aan die periode in feite.



Ondertussen krijgt diezelfde thuisblijvende huisvrouw nu een premie voor mantelzorg als ze die taken uitvoert.
heeft niks te maken met huisvrouw, noch met mantelzorg. Er bestaat nu eenmaal PAB daarvoor. Mantelzorgpremies zijn niet overal beschikbaar.

Enneuh: "Een alleenstaande heeft noch mantelzorg noch in mijn geval genoeg punten om tegemoetkoming van derden te verkrijgen. Hier wonen namelijk kabouterkes."

Het is niet omdat je alleenstaand bent, dat je geen mantelzorg kan hebben. Mantelzorg is niet enkel door de partner, maar ook door vrienden of familie. Bovendien heeft je alleenstaande situatie niks te maken met al dan niet genoeg punten krijgen.[/quote]
klopt volledig.
maar met een inwonende echtgenote zijn de problemen een pak minder dan als alleenstaande die amper uit de zetel geraakt. En nogmaals: ik heb te weinig punten. Mijn buurman met beroerte (geen fysieke gevolgen, enkel zware psychische gevolgen) heeft slechts nèt genoeg punten behaald. die kan nochtans ook aardappelen schillen en douchen, alleen weet hij niet meer wanneer hij voldoende aardappelen heeft bereid, noch waar de warm en koud waterknopjes staan. Gelukkig heeft hij een echtgenote die hem constant bijstaat. Als zo iemand zelfs moet scharrelen om genoeg punten te behalen, dan ligt die lat dus wel héél hoog.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 09 sep 2012 21:16

http://www.riziv.be/citizen/nl/allowanc ... nces01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Maximum bedraagt ongeveer 2139 euro per maand bruto ( zonde hulp van derden )-82,46 euro per dag in de zesdagenweek
Dit zijn wel bedragen MET gezinslast, zonder gezinslast zijn ze véél lager.

Vervangingsinkomen worden fiscaal vriendelijker behandeld dan inkomen uit arbeid

met hulp van derden komt daar ongeveer nog 16 euro per dag in de zesdagenweek bij, die 2500 euro klopt wel degelijk , weet ik van experten

En liefst niet de vergoeding van het ministerie van sociale voorzorg doorelkaar halen met de "hulp van derden" die door de ziekteverzekering wordt betaald.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”