altijd maar overuren....

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

altijd maar overuren....

#1 , 07 sep 2012 12:46

Ik ben de laatste tijd veel ziek geweest...vermoeidheid en depressie omdat ik mijn werk niet meer graag doe...(ben ondertussen aan het solliciteren!). Ik heb een contract van 32 uren...Ze doen me altijd 34 uren per week werken en de komende weken zelfs 36 uren!! Ik had gezegd dat ik dit moeilijk kan omdat ik me echt nie goe voel én niet veel aankan...Gaan niet akkoord en moet dus alsnog 2 weken 36 uren werken!! Er rest me weinig tijd om te solliciteren ook,ben een alleenstaande moeder...Ik sta ondertussen met 39 overuren en als ik vraag om ze op te nemen dan gaat het nooit...(of eens 2uurtjes ofzo)...Ik weet me geen raad meer!! Ik krijg 1150 euro per maand voor dit werk (op papier werk ik 85 %,in realiteit 90 à 95 %)....Voel me stilaan écht opbranden....:-((

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2012 17:30

in welk paritair comité werkt u en hoeveel uur werkt een voltijdse persoon?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 07 sep 2012 18:46

begrijp ik goed dat je eigenlijk geen voltijdse job hebt: 85% ? Dat wil dus zeggen dat je elke dag korter zou moeten werken dan een andere werknemer van je bedrijf. Je zit al aan 39 overuren: dat is veel (en zeker voor een niet-voltijdse werknemer) Afhankelijk van het arbeidsregelement van de sector of het soort contract waarin je werkt staat meestal goed omschreven hoe overuren moeten opgenomen worden. Zo mag dat meestal niet oplopen tot een te groot overtal en moet dat vaak binnen een bepaalde periode opgenomen worden. (bijvoorbeeld binnen de maand!) Informeer je dus best eerst even bij de vakbondsafgevaardigde van je bedrijf hoe dat precies zit.
Het is nogal duidelijk dat als men je elke week telkens 2 tot 4 uur laat overwerken, klopt je contract al eigenlijk niet: want dat bewijst dat je functie méér uren vereist. (ook even aan de vakbondsdélégué voorleggen)
Maar practisch nu; ik vermoed dat je elke dag 6, 15 uur werkt ongeveer. Laat je baas gewoon weten dat je om aan een voltijdse loopbaan te komen je een bijkomend contract bij een ander bedrijf hebt getekend (wat je volste recht is)
en dat je dus elke dag tijdig moet vertrekken naar je andere job en dus ook tijdig wenst te stoppen :-) Als ze vragen stellen over waar wat en hoe je werkt, antwoord je eenvoudig dat dit behoort tot je privé.
Ook verwijs je naar het arbeidsreglement dat je vanaf nu wettelijk je overuren wenst op te nemen zoals het voorzien in is in arbeidsregelement.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2012 23:23

Ook verwijs je naar het arbeidsreglement dat je vanaf nu wettelijk je overuren wenst op te nemen zoals het voorzien in is in arbeidsregelement.
en welk arbeidsreglement mag dat dan wel zijn ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

#5 , 08 sep 2012 15:09

een voltijds contract is 38 uren...pc 318.02. Ik vraag me ook af of ik een klacht zou kunnen neerleggen wegens pesterijen? Want het houdt niet op...Ik verplaats me nu met de fiets. Zorgkundige in de thuiszorg van de ene klant naar de andere klant. Soms fiets ik 25 km per dag...In de winter wil ik dit met de bus doen. Ze zeggen me dat dit niet mogelijk is!! Ik ben enorm razend en kheb schrik dat ik op den duur een fout ga maken die me mijn ontslag ga kosten met schorsing vd rva erbovenop....Ik heb me al geinformeerd ivm opnemen vd uren en het is zo dat de overuren boven de 40 uren pas moeten opgenomen worden binnen het jaar...Kan ik feitelijk zeggen dat ik niet méér dan 32 uren wil werken? (ik heb dat al gedaan maar houden ze toch geen rekening mee!) En als ze me toch méér doen werken dat ik het dan gewoonweg niet doe? Zeggen dat ik bij een andere werkgever ook werk heb gaan ze niet geloven. Ben momenteel in behandeling bij een pyschiater omwille van het feit dat ik volledig opgebrand ben en in het uz gaan er onderzoeken starten naar CVS...mijn verantwoordelijke weet dit...omdat ik dacht dat hij hier dan rekening met ging houden! Ik heb het gevoel dat ze me nu 'beboeten' voor mijn ziekteperiodes van het laatste jaar. Kheb gewoon schrik als ik naar de vakbon d ga stappen dat het nog erger gaat worden...het zal uiteraard voor conflicten zorgen...maar nu weet ik het ook niet meer...

eylis
Berichten: 8840

#6 , 08 sep 2012 16:45

maar elsje, als je contract een 85% bedraagt ipv een voltijds, zeg je gewoon: ik heb een 2e baan bijgenomen om tot een voltijdse loopbaan te geraken en ik werk dus elke dag 6,15 uur voor u. Daarna moet ik naar mijn andere acitviteit. en dan houdt het probleem gewoon op. Want men kan je niet verplichten voortdurend boven die contractuele 85% te gaan. Over die tweede baan moet je aan hen niets uitleggen of mededelen. Dat je is privéleven. En het uurrooster moet zodanig opgesteld worden dat je elke week maar 32 uur doet. zoniet is het eigenlijk fraude van de werkgever (je toch méér laten werken binnen een 85% contract)

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

#7 , 08 sep 2012 18:47

maar het is niet zo dat ik 6u15 per dag werk. Ze noemen het een 'vlindercontract',wat inhoudt dat zij beslissen welke momenten ik werk. Ik heb dus geen vast uurrooster,wél 32 uren maar is elke week verschillend de momenten dat ik moet werken. Het staat ook zo in mijn contract...:-(werkuren zijn altijd tussen 8u en 16u30...de woe nam ben ik wel altijd thuis en de vrijdag stop ik altijd om 14u30...Mr als je een goede berekening maakt dan kom ik altijd aan 34 uren en nooit aan 32....

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 09 sep 2012 08:56

“Art.38bis.Het is verboden arbeid te doen of te laten verrichten buiten de arbeidstijd vastgesteld in het arbeidsreglement of in het bericht bedoeld in artikel 14, 1°, van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bij toepassing van artikel 25 van deze wet.
Het eerste lid is niet van toepassing :
1° in geval van arbeid om het hoofd te bieden aan een voorgekomen of dreigend ongeval;
2° in geval van dringende arbeid aan machines of materieel voor zover de uitvoering ervan buiten de normale arbeidsuren onontbeerlijk is;
3° in geval van arbeid die door een onvoorziene noodzakelijkheid wordt vereist, mits de bij artikel 26, § 1, 3°, bedoelde procedure wordt gerespecteerd;
4° voor het uitvoeren van werken van inventarissen en balansen op voorwaarde dat er per werknemer en per kalenderjaar niet meer dan zeven dagen wordt gewerkt;
5° in ondernemingen voor scheepsherstellingen en -onderhoud;
6° voor het uitvoeren van werken van vervoer, laden en lossen;
7° in geval van toepassing van de afwijking bedoeld bij artikel 24, § 2, van deze wet.”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

Indien uw werkgever u verboden arbeid doet verrichten wend u dan tot : Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Xastheron
Berichten: 719

#9 , 10 sep 2012 12:45

Klein detail, gezien ik niet weet hoe jouw uurrooster er uit ziet is dit dan ook onder voorbehoud:

Als bediende wordt jouw lunchpauze niet meegerekend als werkuren. Dit betekent dus dat je per week +/-2u "verliest" (cfr 38 urenweek waarbij je eigenlijk 40u aanwezig bent). Heb je hier rekening mee gehouden wanneer je jouw gepresteerde uren uitrekent?

elsjepelsje
Topic Starter
Berichten: 65

#10 , 11 sep 2012 18:53

ja hoor,tuurlijk heb ik daar rekening met gehouden. de middagpauze van 30 minuten zit niet in de berekening.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”