Rechten bij ontslag nemen in proefperiode?

WouterD
Topic Starter
Berichten: 2

Rechten bij ontslag nemen in proefperiode?

#1 , 06 sep 2012 13:43

Goeiemiddag,

Ik heb een halve maand geleden mijn job opgezegd bij mijn vorige werkgever, in onderlinge overeenstemming. Ik ben daar gestopt op 15/08/2012 en ben bij een nieuwe werkgever begonnen op 20/08/2012, contract voor onbepaalde duur met 6 maand proefperiode. Nu blijkt die job écht niet mee te vallen en wil ik graag het contract stopzetten.
Nu vraag ik mij af wat mijn rechten zijn als ik mijn ontslag geef in proefperiode (ik heb hiervoor 5 jaar onafgebroken full-time gewerkt)?
Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering of niet?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 sep 2012 14:32

je hebt geen recht op werkloosheidsuitkering als je zelf je ontslag geeft. Je hebt immers geen laatste tewersktelling van minstens 4 weken waar je ontslagen werd.

WouterD
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 06 sep 2012 14:44

Gaat er dan een bepaalde wachttijd in voor dewelke ik een uitkering kan aanvragen of krijg je hier dan nooit recht op vooraleer je 4 weken ergens hebt gewerkt waar je je ontslag krijgt?
En wat indien er in onderlinge overeenstemming uit elkaar wordt gegaan?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 sep 2012 20:33

je kan eventueel uitkeringen aanvragen, maar je zal minstens een schorsing van een aantal maanden krijgen.

ONderlinge overeenkomst staat gelijk aan zelf je ontslag nemen.

4ringsdude
Berichten: 274

#5 , 07 sep 2012 08:22

Al gedacht om met je nieuwe werkgever rond tafel te gaan zitten en hierover te praten? Je hebt je oude job opgegeven voor deze dus ja als er verbetering mogelijk is door een goed gesprek dan zou ik dat toch proberen te verkrijgen. Zo niet is hij dan tenminste op de hoogte dat het je ding niet is en misschien is hij een menselijke baas die inziet dat je daar toch niet zal blijven en je zal laten gaan zonder vergoeding maar met een C4

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 sep 2012 08:48

Als je nu je ontslag zou krijgen, mag je het nog altijd uitleggen aan de RVA, gezien je nog minder dan 4 weken werkt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”