ontslag tijdens zwangerschap/moederschapsrust

Viktoria
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag tijdens zwangerschap/moederschapsrust

#1 , 05 sep 2012 14:17

Door een reorganisatie op mijn werk, verandert mijn jobinhoud volledig. Ik ga binnen twee maanden in zwangerschapsverlof en ben met mijn werkgever (ik werk als bediende) overeengekomen dat ik daarna 3 maanden ouderschapsverlof opneem. Mijn werkgever kan me nu, door de reorganisatie, niet garanderen dat er voor mij werk zal zijn als ik terugkom. Het hangt er va naf of er projecten/financiering binnenkomt tijdens mijn afwezigheid. Ik heb mijn ontslag dus (nog) niet gekregen, maar zit wel met vraagtekens.

Ste dat er zich geen opportuniteiten voordoen en mijn werkgever ziet zich genoodzaakt om mij toch te laten gaan tijdens mijn zwangerschapsverlof, wanneer gaat de opzegperiode dan in?

Ik weet dat je in principe niet ontslagen kunt worden tijdens zwangerschap/moederschapsrust, maar ik denk dat de werkgever hier misschien wel kan bewijzen dat het om redenen gaan die niets met de zwangerschap te maken hebben (ook niet met mijn persoonlijk functioneren, want daarover heb ik geen klachten gekregen, ze zijn tevreden). Gaat een opzegperiode dan onmiddellijk in of pas na de moederschapsrust en/of het ouderschapsverlof (waarvan ik akkoord formeel op e-mail heb)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2012 18:37

geniet van je zwangerschap ,
er is ook nog een beschermde periode na uw ouderschapsverlof dat men dit reeds heeft goedgekeurd doet toch vermoeden dat men verder wil met u
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 sep 2012 20:31

1) u bent idd beschermd tegen ontslag behalve indien de werkgever kan bewijzen dat het ontslag niks te maken heeft met de zwangerschap/tijdskrediet. Een normale werkgever zal je niet vlug ontslaan als daar mogelijks twijfel over zou kunnen bestaan, het risico voor hem is groot.

2) indien u voltijds tijdskrediet neemt, schorst dat tijdskrediet (ouderschapsverlof, ...) de opzegtermijn. Zie: http://www.groups.be/doc/VUM_2009_03_07.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Viktoria
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 05 sep 2012 20:51

bedankt voor de reactie! dus zelfs al kunnen ze bewijzen dat het niets met de zwangerschap zelf te maken heeft, dan nog wordt de opzegperiode geschorst tijdens zwangerschapsverlof en voltijds ouderschapsverlof... dat is alvast geruststellend.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 07 sep 2012 08:15

“Art.28.De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :...2° tijdens de periodes van verlof en arbeidsonderbreking bedoeld in de artikelen 39 en 42 tot 43bis(=zwangerschapsverlof), van de arbeidswet van 16 maart 1971...Art.38...§ 2. Onverminderd het bepaalde in § 3 van dit artikel en in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971, kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de periode van acht weken, bedoeld in artikel 39, derde lid, van de arbeidswet van 16 maart 1971, gedurende dewelke de werkneemster haar verlofdagen van postnatale rust opneemt, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens de ganse periode van acht weken.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”