ontslag, kiezen voor Claeys of voorstel werkgever?

Nicky_
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag, kiezen voor Claeys of voorstel werkgever?

#1 , 04 sep 2012 09:31

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik na bijna 17 jaar dienst niet meer langer in dienst kan blijven wegen zeer dringende en nodige besparingen.
Het zat eraan te komen, maar het kwam harder aan dan verwacht.
Nu hebben ze me een contract laten ondertekenen waarin ik tot nu vrijdag conventioneel geschorst ben met behoud van loon. Tegen het eind van deze week moet ik nog eens langs gaan om het definitieve contract te ondertekenen.
Volgens de regeling van Claeys zouden ze me voor 15 maanden moeten vergoeden, maar dat kunnen ze niet omdat ze virtueel failliet zijn en ze proberen te redden wat er te redden valt. Hun voorstel is om me 12 maanden opzeg te vergoeden, maar dan telkens op het einde van elke maand zonder maaltijdcheques en na die 12 maanden zou ik een uitkering krijgen en zouden zij die pijpassen zodat ik nog drie maanden extra mijn volledig loon heb. Een beetje ter compensatie om onder de regeling van Clays uit te komen. Nu weet ik niet goed wat doen. Moet ik akkoord gaan met hun voorstel, of toch naar de arbeidsrechtbank trekken om alles in een keer uitbetaald te krijgen en zodoende minder belast te worden, maar dan misschien lang moet wachten omdat ze eigenlijk geen geld hebben om uit te betalen.
Moest ik akkoord gaan met hun voorstel, waar ik voor de moment naar tendeer, wat gebeurt er dan wanneer ze toch alsnog failliet gaan tijdens mijn opzegtermijn van 12 maanden, of net erna. Kom ik dan ook bij de curator terecht?
Weet iemand wat er gebeurt met de levensverzekering en het pensioensparen dat via de werkgever loopt?

Alle hulp is welkom, met vriendelijke groet, Nicky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 04 sep 2012 10:38

Weet iemand wat er gebeurt met de levensverzekering en het pensioensparen dat via de werkgever loopt?
Deze staan normaliter beiden op uw naam en hier zou u jaarlijks een afrekening moeten krijgen. De stortingen door de firma op deze rekeningen zullen stoppen (zoals je kan verwachten), het openstaand kapitaal blijft bewaard. U kan kiezen om zelf verder op deze rekeningen te storten, ze "in te vriezen" (niets storten, gewoon interest laten verzamelen tot datum van uitbetaling) of uw volgende werkgever vragen deze over te nemen en hier maandelijkse bijdragen op te storten.

Voor het eerste (en voor u waarschijnlijk belangerijkste) deel van de vraag zal ik het antwoord schuldig moeten blijven, maar ik ben zeker dat er snel iemand anders u verder kan helpen hiermee.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 sep 2012 19:05

Om goed te kunnen antwoorden, zouden we je brutoloon moeten kunnen weten. Is dat hoger dan pakweg 2000 euro bruto?

Reclame

Nicky_
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 04 sep 2012 20:49

Merci voor de snelle reacties, nu weet ik toch al wat er met de groepsverzekering kan gebeuren. Mijn laatste brutoloon was 3050€

MVG, Nicole

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 sep 2012 22:21

OK. Er zijn verschillende mogelijkheden, met verschillende uitkomsten naargelang ze failliet gaan of niet.

1) ze verbreken je arbeidsovereenkomst

in dat geval moeten ze in 1 keer je volledig overeengekomen bedrag betalen. Dat is eventueel 12 maand + bijpassing van 3 maand, dat kan 15 maand zijn, ... . Daarover moet jij onderhandelen, indien onderhandelingen niets opleveren, hangt het af van de rechter (die meestal Claeys zal gebruiken). Gaan ze failliet voor ze uitbetalen, dan zal je maximaal zo'n 25000 euro krijgen (bruto) als er geen geld meer is uit het faillissement (je bent immers bevoorrechte schuldeiser). Die 25000 euro is inclusief vakantiegeld, lopend loon, ... .

2) ze zeggen je arbeidsovereenkomst op met vrijstelling van prestaties.

Dit is wat ze je eigenlijk willen doen akkoord mee gaan. Jij hebt het recht om dat te weigeren, dan val je in scenario 3. Aanvaard je het, dan betalen ze maandelijks uit en zal je bij faillissement tijdens die periode maximaal nog die 25000 euro krijgen. Dan kom je in problemen met de laatste 3 maand, gezien het kan zijn dat dit een uitbetaling is die de RVA wss niet zomaar zal aanvaarden. Gaan ze niet failliet, zal je natuurlijk wél alles krijgen.

3) ze zeggen je arbeidsovereenkomst op mét prestaties te leveren

Kunnen ze ook doen. Dan moet je nog je 15 maand (of wat je overeenkomt) effectief presteren, mét alle voordelen (onkostenvergoeding, ...). Opnieuw: gaan ze failliet, kan je max 25k krijgen. Je kan hiermee "dreigen" als zij scenario 2 voorstellen, omdat werkgevers soms niet graag hebben dat een ontslagen iemand nog werkt voor hen. Dan zijn ze soms geneigd om over te gaan naar scenario 1.

Hou er telkens rekening mee dat, als je akkoord gaat met een opzeg < 15 maand, het kan zijn dat de RVA zegt dat je vrijwillig je rechten op een hogere opzeg afstond en dan kan je voor die maand géén werkloosheidsuitkering krijgen. Normaal gezien zal de RVA dit bij jou maar doen als je <12 maand opzeg krijgt.

Nicky_
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 05 sep 2012 07:39

Merci JPV, vooral dat van de RVA is nieuw voor mij.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”