Van voltijds naar deeltijds

blueberrish
Topic Starter
Berichten: 1

Van voltijds naar deeltijds

#1 , 31 aug 2012 23:30

Hallo!

Ik heb een vraag A.U.B.!

Enkele maanden geleden, direct na mijn moederschapverlof heb ik mijn
voltijdse werk verlaten (onderling akkoord met de baas zonder opzegtermijn).

De reden was dat ik deeltijds werk heb gevonden en het kwam goed van pas met
mijn kleine baby nu.
Ik heb mij ook ingeschreven voor opleiding ingenieur in de hogeschool die
van start gaat in oktober en deeltijds werk zou beter combineerbaar zijn met
mijn studies.

Spijtig genoeg is het niet gelukt op mijn nieuw werk. Na twee maanden ben ik
ontslagen tijdens mijn proefperiode.
Nu moet ik nog een week opzeg doen en dan ander werk gaan zoeken.

Heb ik nu recht op stempelgeld, moest ik niet onmiddellijk iets passend kunnen vinden?

Volgens mijn vriendin is ingenieur een knelpuntberoep en ik zou normaal
gezien gesteund door de vakbond en RVA worden.

Op 10 september ga ik naar mijn syndicaat maar het zou goed zijn om op
voorhand te weten wat ik kan verwachten.

Dank bij voorbaat voor eender welke antwoord die mij zou kunnen verlichten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 sep 2012 08:06

“Art.51,§1...In afwijking van...wordt de werknemer niet beschouwd als werkloos afhankelijk van zijn wil indien hij het bewijs levert dat hij onmiddellijk na het einde van zijn arbeidsovereenkomst het werk heeft hervat als loontrekkende bij een nieuwe werkgever of als zelfstandige voor rekening van een opdrachtgever gedurende een ononderbroken periode van minstens twee maanden, gerekend van datum tot datum...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘Na twee maanden ben ik ontslagen tijdens mijn proefperiode. Nu moet ik nog een week opzeg doen’ = 2 maanden + 1 week

U voldoet dus aan ‘een ononderbroken periode van minstens twee maanden, gerekend van datum tot datum’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 sep 2012 17:19

J.demoor, je gebruikt wel de verkeerde tekst :). Je stuk slaat op outplacementbegeleiding.

"De bepalingen inzake werkverlating en ontslag zijn niet van toepassing :

1° wanneer de werknemer vóór zijn uitkeringsaanvraag een nieuwe dienstbetrekking heeft uitgeoefend gedurende ten minste vier weken;"

Wat betreft je ontslag is er dus geen probleem, gezien je echter slechts deeltijds werkt, kan het zijn dat je ook maar deeltijdse uitkeringen zal krijgen. Om uitsluitsel te geven, zal men bij ej vakbond echter naar de volledige loopbaan moeten kijken.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”