stopzetting onderneming - rechten van arbeiders

Dragstar I
Topic Starter
Berichten: 4

stopzetting onderneming - rechten van arbeiders

#1 , 31 aug 2012 19:37

Sinds april dit jaar wisten we al dat de onderneming waar ik al 17 jaar werk op 30/09/2012 de deuren zal sluiten.
Het betreft een stopzetting van hotelactiviteit en de huidige baas stopt ermee.
Op 01/10/2012 volgt er direct een overname met een andere activiteit, nl zorghotel onder een nieuwe baas en nieuw statuut. Er is sprake dat een deel van het personeel mee kan overgaan, maar daar zijn nog geen gesprekken over gevoerd.

Op 09/07 heb ik mijn opzegperiode aangevangen die afloopt op 10/09 (contract van onbepaalde duur als arbeider).
Andere collega's met minder anciënniteit hebben op 24/08 al hun laatste dag gedraaid, maar omdat het hotel nog klanten heeft tot 30/09 hebben ze hen voorgesteld om op 25/08 een verlofdag in te vullen en vanaf 26/08 t/m 30/09 een verlengend contract van bepaalde duur te tekenen. Deze collega's zijn met hun C4 van einde contract onbepaalde duur (dat afliep op 24/08) naar hun syndicaat geweest. Blijkt dat de ontslagvergoeding "misschien" wel gaat uitbetaald worden, maar doordat zij direct een nieuw contract van bepaalde duur getekend hebben bij dezelfde werkgever zal de premie van sluiting van ondernemingen waarschijnlijk niet gelden over de anciënniteitsperiode. Dit wordt momenteel nog uitgezocht door het syndicaat, maar niemand heeft op dit moment een sluitend antwoord.

Wat ook raar is : op de C4 zou vermeld staan "stopzetting werkgever". Moet hier normaal niet op staan "stopzetting onderneming"???

Hoewel ik mijn werkgever na 17j niet in de steek wil laten, wil ik toch wel zeker weten dat ik mijn ontslag- en sluitingspremie niet misloop. Mijn opzeg loopt af op 10/09, maar ook mij zal gevraagd worden een verlengend contract te tekenen tot 30/09. De huidige baas zegt dat dit allemaal wel zal uitbetaald worden, maar daar staat niets over op papier. Het gaat hier over "blind vertrouwen".

Iemand ervaring of raad hieromtrent? Of waar ik best met deze specifieke vraag terecht kan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2012 20:18

kan u even duidelijk maken of die collega's ontslagen zijn met een opzegtermijn? Wanneer zijn ze ontslagen? Bent u arbeider (zoals het lijkt)?

Dragstar I
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 sep 2012 11:18

Mijn opzegtermijn bedraagt 64 dagen (anderen hebben dacht ik 48 dagen). Heb nu mijn C4 ontvangen, kan hem helaas niet binnen doen bij syndicaat omdat verkeerde aanvangsdatum contract onbepaalde duur arbeider vermeld staat. Mail met probleem gestuurd naar hoofdbureau. Nu aan het wachten op nieuwe C4

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 sep 2012 11:26

en wat is je concrete vraag nu?

Dragstar I
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 17 sep 2012 11:40

contract van onbepaalde duur werd beëindigd wegens stopzetting hotelactiviteit en sluiting. 64 dagen opzegperiode van 09/07 t/m 10/09. op 11/09 1 dag betaald verlof genoteerd en vanaf 12/09 een contract van bepaalde duur getekend (van 12/09 t/m 30/09) bij dezelfde werkgever omdat er nog klanten in het hotel zitten tot 30/09.

Nu wordt hier en daar gezegd in de wandelgangen dat we de grote ontslagpremie (in mijn geval 3750 euro) en sluitingspremie (150,79 euro per anciënniteitsjaar) die bij het beëindigen van het lange contract onbepaalde duur arbeider hoort, niet zouden krijgen omdat we bij dezelfde werkgever aansluitend een contract van bepaalde duur getekend hebben van 3 weken om onze klanten niet in de kou te laten staan. Bij acv en abvv bellen ze wel rond tussen de diensten, maar niemand kan een sluitend antwoord geven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 sep 2012 12:00

je hebt zeker recht op de ontslagpremie (tenzij je een inschakelingsvergoeding zou krijgen), de sluitingspremie hangt af van iets meer parameters :).

Dragstar I
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 17 sep 2012 12:08

alvast bedankt voor je info JPV. Ik hou je zeker op de hoogte van de uitkomst.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”