Ontslagbrief indienen

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

Ontslagbrief indienen

#1 , 30 aug 2012 22:04

Geachte,

Na heel wat problemen met m'n huidige werkgever heb ik het besluit genomen om mijn ontslag in te dienen. Nu heb ik op de site van het ACV gelezen dat je hem ook zelf mag indienen in plaats van op sturen? Mag dit echt? Zo ja, als ik morgen zou gaan om hem in te dienen, loopt mijn opzegtermijn dan vanaf 3 september?

Hopelijk kan er mij vandaag nog iemand helpen. Het zou heel handig zijn.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 31 aug 2012 08:04

Opzeg loopt vanaf het begin van de maand volgend op het indienen van uw ontslag.

U kan uw opzegbrief aangetekend versturen of afgeven aan uw diensthoofd/personeelsdienst en een papiertje laten tekenen voor ontvangst (soort ontvangstbewijs). Als u dit vandaag nog zou doen, dan loopt uw opzeg vanaf 01/09.

Hierna volgt dan wel nog een opzegperiode.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 aug 2012 08:15

opassen, xastheron, je bedoelt het wss goed, maar het klopt niet:

- hij kan idd zijn opzegbrief aangetekend versturen. Als hij dit vandaag doet, zal de brief niet ontvangen worden deze maand en kan hij (even veronderstelling dat hij bediende is) NIET op 1/9 ingaan. Dan zal het pas 1/10 zijn.
- hij kan zijn opzegbrief wél laten aftekenen voor ontvangst (indien de werkgever dit wil) of, indien nodig, via een gerechtsdeurwaarder laten betekenen. Dan gaat de opzeg wél vanaf 01/09 in.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2012 08:29

Ik vermoed dat het "Als u dit vandaag nog zou doen" van xastheron, enkel op het deeltje "of afgeven aan uw diensthoofd/personeelsdienst en een papiertje laten tekenen" slaat.

Indien er in de ontslabrief ook een opzegtermijn vermeld is (wat normaal wel zou moeten) kan de werkgever (of vertegenwoordiger van de werkgever) best tekenen met "voor ontvangst en akkoord", zodat er over die opzeg ook geen discussie meer kan zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

#5 , 31 aug 2012 10:02

Ik ben arbeider en zou een opzegperiode moeten doen van 14 dagen. Maandag ben ik in verlof dus ik veronderstel dat ik dan zou moeten werken tot en met 18 september. Vanaf 24 september kan ik ergens anders starten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 aug 2012 10:44

verlof schorst geen opzegtermijn indien je zelf ontslag neemt.

Als je de brief vandaag nog kan laten ondetrtekenen door je werkgever of laten afleveren door een gerechtsdeurwaarder (kostprijs: zo'n 120 euro), zal je opzeg lopen tot en met zondag 16 september. Indien niet zal die lopen tot 23 september als je ten laatste woensdag je brief aangetekend naar je werkgever opstuurt. Op zich nog geen probleem dus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2012 11:17

Indien niet zal die lopen tot 23 september als je ten laatste woensdag je brief aangetekend naar je werkgever opstuurt. Op zich nog geen probleem dus.
In feite beter: de topic starter zit geen enkele dag zonder loon in dat geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

#8 , 31 aug 2012 11:24

och ik wil gerust enkele dagen zonder loon zitten. ik werk liever wat minder bij mijn huidige werkgever. Hij heeft het me al heel zwaar gemaakt maar ik moest op mijn tanden bijten voor mijn ouderschapsverlof (is nu bijna voorbij) ik wilde starten met een nieuwe lei maar toen ik om mijn schema ging begonnen ze alweer te dreigen en me uit te lachen dat ik mijn werk niet goed doe terwijl ze geen enkel bewijs hebben. Ze zeiden me dat mensen bellen naar de bureau om te zeggen dat ik een ganse tijd zit te zeggen dat ik mijn werk niet goed doe.
Het is allemaal begonnen met het feit dat als ze geen werk voor me hadden, ik een blaadje "toegestaan afwezig" moest tekenen. Zo ben ik meer dan 60 uur verloren zonder dat ik wist dat dat niet mocht. Tot iemand me zei eens naar het acv te gaan en idd ik moest weigeren nog langer van die blaadjes te tekenen. Sinds die dag deden ze rot tegen mij en stond ik constant onder controle.
Toen ik woensdag naar de bureau ging om mijn papieren om dinsdag te starten zeiden ze dat ik eerst nog naar al mijn plaatsen moet bellen en eventueel eens langs gaan om kennis te maken. Dat zou ik nog in mijn laatste dagen verlof moeten doen en onbetaald...
Ik ben het echt beu, ik kan zo niet meer met plezier gaan werken. Ik mag 24 september starten bij een andere werkgever maar het blijft dezelfde job en er zijn meer voordelen bij m'n nieuwe werkgever en het belangrijkste van al, ze zijn eerlijk

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

#9 , 31 aug 2012 17:00

Vandaag met mijn brief geweest naar het werk, ze hebben getekend en het is in orde. Mijn opzegperiode start maandag 3 september :)

Bedankt voor de reacties

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 aug 2012 23:03

och ik wil gerust enkele dagen zonder loon zitten.
en een gat in uw loopbaan krijg je er gratis bij
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”