Boete bij opzeg van contract?

Dirk Verbeecken
Topic Starter
Berichten: 1

Boete bij opzeg van contract?

#1 , 29 aug 2012 19:30

Beste juristen,

Ik heb een vraag over een juridisch geschil rond het stopzetten van een contract.

Ik ben een 21-jarige student en heb in 2010 een contract getekend bij het studiebegeleidingsbureau X. Het systeem is dat zij voorstellen aanbieden om leerlingen uit lager, middelbaar en hoger onderwijs te coachen voor bepaald aantal uren, je kunt deze opdrachten aanvaarden en tegen betaling uitvoeren.

Deze vakantie aanvaardde ik telefonisch een voorstel om een meisje te coachen in Overijse voor zeven sessies van twee uur. Op internet stond vermeld dat er een vervoersvergoeding voorzien werd. Ik veronderstelde dat dit alle vervoerskosten betrof en dat dus alle treinticketjes en busticketjes vergoed werden. Op de website noch in het contract dat ik in 2010 werd echter gespecifieerd wat het systeem is van deze vervoersvergoedingen.

Later bleek echter dat ik per sessie van twee uur een vast bedrag van 5€ kreeg als vervoersvergoeding. Nu moet ik naar Overijse een trein en een bus nemen, en dit tweemaal. Op het goedkoopste met een Go-pass kwam dit neer op 2*5€+2*2€=14€. Gezien ik ook nog eens twee uur onderweg zou zijn naar Overijse moest ik twee uur gaan lesgeven en twee uur onderweg zijn voor 12,5€*2 (het vastgelegde uurloon) - 14€ (vervoerskosten) + 5€ (vervoersvergoeding). Bovendien is mijn grootvader de week voor de lessen begonnen onverwachts overleden en voelde ik mezelf niet in staat ’s avonds bijles te gaan geven.

Deze begeleiding wou ik niet geven voor deze prijs en in deze omstandigheden. Ik heb dit gemeld aan de verantwoordelijke, die me echter zei dat ik deze opdracht toch moest uitvoeren. Hij wees mij vervolgens op het contract, waarin staat:
“De duur van de opzeg bedraagt één kalendermaand” en “bij gebreke aan naleving van een opzeg, is de partij die de overeenkomst verbreekt gehouden een som te betalen gelijkwaardig aan de lessen voorzien binnen de maand volgend op de verbreking.”
De volgende stap was dat hij mij een e-mail stuurde: “Gelieve de som van €560 over te schrijven op rekeningnummer…” (volgens mij ook een overdreven bedrag gezien tien uur les normaal 290€ kosten aan de ouders en ik er veertien moest geven).

Ik vroeg me af of zij mij werkelijk juridisch kunnen verplichten dit bedrag over te maken. Kunnen zij procederen tegen mij indien ik dit niet doe? Er staat ook in het contract: “Wanneer uitzonderlijke omstandigheden elke professionele samenwerking tussen de opdrachtgever en ede medewerker definitief onmogelijk maken, of omwille van ernstige tekortkoming door de andere partij aan haar verplichtingen, kan elke partij, onder voorbehoud van het vorderen van een schadevergoeding, de overeenkomst verbreken zonder opzeg of voor de afloop van de termijn.”

Kunt u mij alstublieft advies geven hoe ik deze zaak verder aanpak?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Y

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 aug 2012 11:20

in principe zal u idd een overeenkomst die u maakt moeten naleven, dus een opzeg van 1 maand. Om te weten of het bedrag van de vervoersvergoeding realistisch is, of u iets kan inbrengen tegen het bedrag, ... zal u best uw overeenkomst inscannen en pm'en aan iedereen die het nuttig kan analyseren.

Best geen naam van bedrijf plaatsen, tenzij u nog een juridisch geschil met hen wil. Daarom heb ik hun naam verwijderd.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”