Ontslag - Interimcontract NA vast contract

Myrthelilith
Topic Starter
Berichten: 13

Ontslag - Interimcontract NA vast contract

#1 , 28 aug 2012 14:57

Hoi
Bij een IT bedrijf werden onlangs een heleboel mensen aangeworven. Van velen loopt de proeftijd van 6 maand nu af. Van anderen is die al een lange tijd voorbij.
Vandaag komen verschillende collega's te weten dat ze ontslagen worden en nog enkele weken verder kunnen via interim contract.
Het gaat om een vast contract van onbepaalde duur met proefperiode van 6 maand.

Kan dit zomaar gedaan worden? Dit lijkt me niet helemaal correct.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 28 aug 2012 15:27

Proefperiode is een dubbelsnijdend mes. Zolang de regels van de kunst gevolgd zijn bij het geven van het ontslag, denk ik niet dat er veel op in te brengen is. Voor de mensen die al een vast contract hebben, moet wel de gebruikelijke opzegperiode of vergoeding volgen.

Myrthelilith
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 28 aug 2012 15:41

Heb net even contact opgenomen met mijn werkgever en ondertussen wat geïnformeerd. Er zou sprake zijn dat er nadien dan terug een "vast" contract gegeven kan worden. Moet de proefperiode dan opnieuw doorlopen worden?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2012 16:59

Heh? Tijdelijk op een interim contract om daarna terug vast aangeworven te worden? Dit klinkt niet héél erg kosjer... Wat is volgens de werkgever de reden van deze "constructie"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Myrthelilith
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 28 aug 2012 20:40

Dit IT bedrijft huurt mensen uit aan een groter bedrijf. Volgens mijn werkgever is er momenteel niet voldoende werk in de aanbod om iedereen in dienst te houden.
Volgende week vliegt de eerste buiten (definitief)
Anderen vliegen eind september buiten
Tot nu toe zijn we met 2 die in oktober buiten liggen indien er geen nieuw contract met het groter bedrijf gesloten wordt.

Xastheron
Berichten: 719

#6 , 29 aug 2012 09:38

Dus jouw werkgever runt een bedrijf die jullie doorverhuurt aan een grotere firma als contractors? Beetje als een studiebureau?

Even losstaand van het juridisch aspect: Ik zou, eerlijk gezegd, zelf al eens rondkijken naar een andere job. IT personeel ligt momenteel nog altijd goed in de markt...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”