is mijn ontslag geldig

CinV
Topic Starter
Berichten: 2

is mijn ontslag geldig

#1 , 28 aug 2012 12:41

Ik ben sinds 20/06/2011 in dienst, mijn contract ging vanaf september gewijzigd worden naar een 34 uren week ipv 38 uur (woensdagnamiddag), dit was al mondeling overeengekomen. Gisterenavond word ik bij mijn baas geroepen, ervan uitgaande dat het over de wijziging van het contract ging aangezien ik vanaf woensdag t.e.m volgende week woensdag in verlof ben (3d verlof en 3d onbezoldigd verlof, was al goedgekeurd op papier). Maar het was om mijn contract op te zeggen met onmiddelijke ingang, 3m opzegvergoeding zonder te presteren, is was in de eerste plaats geschokt. Als ik minder ging werken moesten ze iemand extra aannemen en dat konden ze niet.
Ik heb de ontslagbrief niet getekend, en er stond ook geen reden tot ontslag vermeld. Is dit ontslag geldig? Heb ik recht op 6m vergoeding, indien niet begint mijn ontslag niet te lopen vanaf september aangezien ik morgen mijn ontslagbrief pas zal ontvangen en ik nog verlof heb tot volgende week woensdag?
Graag uw bevindingen, alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2012 13:31

Als uw bruto jaarloon lager is dan (ik ken het exacte bedrag niet, maar het is iets meer dan 30.000 €) is de opzegtermijn van 3 maanden correct. Moest er met een opzegperiode gewerkt worden, zou deze ingaan drie dagen na het versturen van het AS. Als dit AS dus vandaag nog verstuurd wordt, loopt dit vanaf september, anders vanaf oktober.

De werkgever gaat echter een verbrekingsvergoeding betalen (gelijk aan het loon van de opzegperiode) en in dat geval is de kous af. Jij stopt meteen met werken, krijgt je verbrekingsvergoeding en kan op zoek naar een andere job (om het even cru te zeggen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

puttemanp
Berichten: 615

#3 , 28 aug 2012 13:31

Kijk de brief na. Indien er gesproken wordt over verbreking en verbrekinsgvergoeding, gaat je ontslag onmiddellijk in, en krijg je 3 maand verbrekingsvergoeding uitbetaald.
Je zal nog aangetekend een copij van deze brief ontvangen.

Indien er gesproken wordt over 'ontslag' of 'beëindiging overeenkomst', begint de opzegtermijn te lopen op 1/9/2012 en duurt 3 maand. Vakantie schorst echter de arbeidsovereenkomst, dus ook de opzeg.
Ook in dit geval moet je de brief ook aangetekend krijgen.

Een ontslagbrief die je aangeboden wordt door de werkgever hoef je helemaal niet te tekenen. Hooguit kan je tekenen 'voor ontvangst'.

Groeten,

P.

Reclame

CinV
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 28 aug 2012 14:56

Beste,

Alvast bedankt voor deze info.

Mvg,

CinV

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2012 23:20

Indien er gesproken wordt over 'ontslag' of 'beëindiging overeenkomst', begint de opzegtermijn te lopen op 1/9/2012
kan niet , want dan is de kennisgeving nietig (niet het ontslag)
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 37 ...........Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief..............deurwaarder........
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

puttemanp
Berichten: 615

#6 , 01 sep 2012 07:11

@ De Reden: kan perfect indien de werkgever ook een aangetekende brief stuurt. Vermits de feiten gebeurd zijn op 27/8 had de WG nog de tijd om een AS te sturen om de opzeg te betekenen.

Greetz,

P.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2012 15:57

@ De Reden: kan perfect indien de werkgever ook een aangetekende brief stuurt. Vermits de feiten gebeurd zijn op 27/8 had de WG nog de tijd om een AS te sturen om de opzeg te betekenen.

Greetz,

P.
dan moet men dit per aangetekende doen en het begin en duur van de opzeggingstermijn vermelden en niet eerst de arbeidsovereenkomst beeindigen met een onmiddellijke ingang

Code: Selecteer alles

Maar het was om mijn contract op te zeggen [u]met onmiddelijke ingang[/u], 3m opzegvergoeding zonder te presteren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”