ontslag wegens dringende reden

RoosMechelen
Topic Starter
Berichten: 14

ontslag wegens dringende reden

#1 , 28 aug 2012 10:32

Hallo
mijn vriend heeft een paar gesprekken gehad met zijn baas ivm beeindiging vd bediendenovereenkomst (hij wil weer gaan studeren). Hij is sinds 1 jaar in dienst en wenst die job op te zeggen omdat hij er helemaal niet gelukkig mee is. Ondertussen is hij ziek geworden maar geen geldig bewijs ingeleverd waardoor hij nu 3AS ontvangen heeft met de laatste die vermeld dat zij dus stappen zullen nemen om zijn contract te beeindigen. Mijn vriend stelde alsnog een ontslagbrief op, maar heeft dit zin dat hij deze stuurt terwijl zij zijn ontslag aan t voorbereiden zijn wegens verzuim van verplichtingen (onwettelijk afwezig)?
Mvg
R

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 aug 2012 10:50

heeft hij ondertussen al zijn ziektebriefje opgestuurd na die 3 aangetekende zendingen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2012 10:52

Uw vriend heeft al 3 AS-en ontvangen? Waarom reageerde hij hier niet op? Waarschijnlijk zal het eerste AS een melding geweest zijn dat hij ongewettigd afwezig was, met de vraag hier een bewijsje voor in te leveren of te reageren. De tweede zal een herinnering geweest zijn. Tja, als je daar dan ook niet op reageert, zal het bedrijf terecht een ontslag om dringende reden opstarten. Gezien de situatie zal je hier niets aan kunnen doen. Tegenopzeg is dan ook totaal zinloos (wat zou het uw vriend trouwens aan voordeel opleveren?)

Als uw vriend echt niet gereageerd heeft, kan dit trouwens als een impliciete beëindiging van het contract van zijn kant beschouwd worden, en zou de werkgever zelfs schadevergoeding kunnen eisen, als hij het hard speelt. Toch een beetje opletten, dus!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”