Ontslagen door buitenlandse werkgever

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

Ontslagen door buitenlandse werkgever

#1 , 25 aug 2012 02:37

Hallo,

Ik heb volgend probleem:

Mijn werkgever heeft mijn arbeidsovereenkomst verbroken (tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid).
Het betreft een Zwitserse werkgever met woonplaats in Zwitserland. De werkgever heeft geen vestiging, goederen of rekeningen in België.
Mijn arbeidsovereenkomst is naar Belgisch recht en mijn plaats van tewerkstelling is in België (mijn woonplaats).

Gezien de werkgever na herhaaldelijk aandringen de sociale documenten weigert af te leveren en eveneens de verbrekingsvergoeding, vakantiegeld over 2011, vervroegd vakantiegeld, pro rata eindejaarspremie etc weigert te betalen overweeg ik een rechtszaak aan te spannen.

Stel dat er uitspraak volgt door de belgische arbeidsrechtbank, en de werkgever weigert dan alsnog over te gaan tot betaling of kan niet overgaan tot betaling aangezien het bedrijf in slechte papieren zit en mogelijks failliet zou kunnen gaan.
Hoe (gemakkelijk) is dit vonnis dan uitvoerbaar in Zwitserland en hoe gebeurt gaat dit praktisch in zijn werk? Kun je bvb na een belgisch vonnis beslag laten leggen op de goederen in Zwitserland en de zwitserse bankrekening(en)?

Het probleem is dat een rechtszaak natuurlijk heel wat kosten (advocatenkosten, gerechtskosten, ...), tijd en negatieve energie met zich meebrengt en ik niet zeker ben of ik deze kosten kan recupereren in geval van faillissement of in het geval dat een vonnis moeilijk of niet uitvoerbaar zou zijn in Zwitserland of de uitvoering in Zwitserland misschien zeer duur zou kunnen uitvallen.

Nu ben ik aangesloten bij een vakbond maar kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat ze mij hierbij niet kunnen helpen. Na een half jaar herhaaldelijk langsgaan heb ik denk ik er aan toch maar een advocaat in te schakelen om een aantal sterke ingebrekestellingen te laten versturen naar de werkgever. Kan ik hierna nog, de dagvaarding en het proces voor de belgische arbeidsrechtbank toch nog laten uitvoeren via de vakbond? Mag de vakbond mij dat weigeren?

Is een rechtszaak voor wat betreft de schuldinvordering van het totaal verschuldigde bedrag absoluut noodzakelijk? Kun je hiervoor niet beter bv een (zwitsers) incassobureau inschakelen? Zijn er andere (goedkopere) mogelijkheden?

De werkgever weigert eveneens een aanbevelingsbrief te schrijven. Ik heb tijdens mijn werkzaamheden voor het bedrijf nooit enige negatieve evaluatie gekregen. Niettemin is hij wel bereid een "wervelende aanbevelingsbrief" schrijven gekoppeld aan de voorwaarde dat ik nog een aantal lopende zaken kom afhandelen.
Als mijn periode van arbeidsongeschiktheid voorbij is en ik ga solliciteren, hoe kan ik dat dan best aanpakken indien men mij referenties of een aanbevelingsbrief vraagt? Zijn er daar wetten omtrent? Kan een werkgever van een sollicitant eisen dat hij een aantal aanbevelingsbrieven en/of referenties voorlegt?

Alvast dank bij voorbaat voor de info.

mvg,

Julius

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 aug 2012 13:49

Het lijkt me verstandig om eerst in België de procedure aan te vatten vooraleer in Zwitserland je zonder uitvoerbare titel je te geven.

Dat iemand weigert een aanbevelingsbrief te schrijven is hierbij z'n goed recht. Als de werkgever je vraagt om een aantal lopende zaken af te handelen, geef ik je de raad om, indien je arbeidsgeschikt bent, daar het werk opnieuw te hervatten en op die manier ondubbelzinnig een nieuwe arbeidsovereeenkomst (of hervatting van de oude) te beginnen. Dan moet de werkgever je opnieuw ontslaan, zelfs al is er geen getekende arbeidsovereenkomst.

Gezien de toestand (quasi faillissement) van de werkgever, lijkt het me niet moeilijk om aan een toekomstige werkgever uit te leggen dat u van uw laatste tewerkstelling geen referentie hebt. U kan natuurlijk altijd zelf het telefoonnummer van een oude collega als referentie geven, als die persoon daar tenminste mee instemt.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”