Bijkomend verlof / wettelijk verlof bij ontslag

sje001
Topic Starter
Berichten: 4

Bijkomend verlof / wettelijk verlof bij ontslag

#1 , 16 aug 2012 09:52

Hi Iedereen,
Ik heb vorige week mijn ontslag ingediend bij mijn werkgever en heb nu discussie over mijn verdere verlof.
Wij hebben op jaarbasis : 20dagen wettelijk verlof + 9 dagen bijkomend verlof/extralegaal verlof.
Bij opname van mijn verlof is deze in de loop van het jaar automatisch voortdurend van mijn wettelijk verlof gegaan, waardoor ik nu 6dagen wettelijk nog heb en 9 dagen bijkomend. Dit bijkomend verlof kan ik niet overdragen naar een volgende werkgever.
Nu zegt HR echter het volgende:
Ik kan het bijkomend verlof pas opnemen wanneer al mijn wettelijk eerst is opgenomen.
Dit wil zeggen dat ik hier zonder enig verlof zou moeten vertrekken of ik verlies gewoon die 9 dagen (worden niet overgedragen noch uitbetaald).
In mijn contract noch in het arbeidsreglement staat over dit alles iets vermeld, ik ben hier ook nooit over geïnformeerd.
Klopt dit?
Thanks!
Grts, Sarah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2012 10:52

die 9 dagen bijkomend verlof, op welke basis zijn deze bepaald? gaat het over adv-dagen, ...?

sje001
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 aug 2012 14:19

Hi,
Bedankt alvast voor de interesse.
Neen is geen ADV. Staat nergens echt bepaald.
In contract staat het volgende:
De werknemer die voltijds tewerkgesteld werd in het vakantiedienstjaar, zal in
het vakantiejaar gerechtigd zijn op de toekenning van 20 wettelijke
vakantiedagen + 9 extralegale X (naam bedrijf) vakantiedagen.
Voor een deeltijdse tewerkstelling wordt dit aantal aangepast pro rato het
percentage van tewerkstelling.
Partijen komen volgende modaliteiten inzake de opname van de vakantiedagen
overeen:
- X is collectief gesloten de week tussen Kerstmis en
Nieuwjaar.Arbeidsovereenkomst X p. 3
-De overige vakantiedagen worden bepaald in overleg met het diensthoofd.

Verder wordt er over verlof niets vermeld.

Groeten,
Sarah

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 aug 2012 15:49

Het antwoord moet ik schuldig blijven. Zelfs SDWorx helpt me in deze niet ;).

http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/ ... rmindering" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat er gebeurt indien er geen afspraak gemaakt is, zal een mysterie blijven als je er bij neerlegt, of zal de rechter bepalen indien je naar de rechtbank stapt hiervoor. Vraag voor dat laatste of de vakbond eventueel principieel een rechtzaak wil starten.

Kan je je 6+9 dagen verlof niet nu nog nemen? Indien je werkgever weigert je die 6+9 verlof toe te kennen, wat is de reden hiervoor?

sje001
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 16 aug 2012 15:55

Hi, bedankt om het even te bekijken.
Ik kan mijn 6+9 dagen nu moeilijk opnemen, aangezien ik die 6 dagen nog nodig heb voor een geplande verlof in november (wanneer ik al bij mijn toekomstige werkgever werk).
Dus deze wettelijke zou ik zeker moeten behouden...
Ik zoek verder ;-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 aug 2012 16:12

Vraag aan je toekomstige werkgever 6 dagen onbetaald verlof (leg uit dat je reeds 2 vakanties gepland had en dit nu de enige mogelijkheid is door de starre houding van je oude werkgever) en neem je 15 dagen op bij je oude werkgever ;).

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 18 aug 2012 08:11

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De werknemer die voltijds tewerkgesteld werd in het vakantiedienstjaar, zal in het vakantiejaar gerechtigd zijn op de toekenning van 20 wettelijke vakantiedagen + 9 extralegale X (naam bedrijf) vakantiedagen.’

Die 9 extralegale vakantiedagen zijn dus van contractuele aard,zodat de werkgever hieraan niet eenzijdig mag toevoegen dat u het bijkomend verlof pas mag opnemen wanneer al uw wettelijk verlof eerst is opgenomen.

Deel uw werkgever desnoods aangetekend mee dat u bij verdere weigering het geschil aanhangig maakt bij Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false; ,al dan niet via uw vakbond.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sje001
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 20 aug 2012 12:53

Bedankt, dit geeft mij inderdaad al wat meer achtergrondinformatie!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 aug 2012 14:29

Bedankt, dit geeft mij inderdaad al wat meer achtergrondinformatie!
ik ben het slechts gedeeltelijk mee eens , hetgeen j.demoor zegt is weliswaar volledig correct
maar .........zal in uw contract , arbeidsreglement (bedrijfs)cao of enig ander vigerend geschrift moeten worden nagekeken of dit wordt omzeild
en je hebt geen afdwingbaar recht om op bepaalde data's verlof te nemen pas na onderling akkoord en er van uitgaande dat de belangen van het bedrijf primeren
zal je zelfs bij het ontbreken van een (normatieve) bepaling nog steeds het akkoord van je werkgever nodig hebben

ik denk jammer maar helaas want het zijn allicht betaalde dagen verlof
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”