Geen Ontslag, Geen loon, Geen faillissement... wat nu?

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

Geen Ontslag, Geen loon, Geen faillissement... wat nu?

#1 , 15 aug 2012 23:08

Beste allen,

Ik ben volledig einde raad. Eind Juli kreeg ik op een avond van een collega telefoon dat onze baas had besloten ermee te stoppen wegens faillissement (kleine zelfstandige). De dag erna ben ik nog op het werk binnen geraakt om mijn persoonlijke spullen te gaan halen en mijn sleutel af te geven. Daarna ben ik ook niet meer binnen geraakt in de kantoren en zit ik dus thuis.
Sindsdien heb ik echter helemaal NIETS meer gehoord. Ik heb nog steeds geen C4 ontvangen, geen papieren i.v.m. een faillissement of dergelijke. Mijn baas antwoord geen telefoon of sms. Normaal had mijn loon op 10 augustus gestort moeten worden maar dit is ook niet gebeurd. Een mede-werknemer is reeds naar de vakbond geweest maar deze beweren voor ons niets te kunnen doen.
Een andere collega zou een tijd geleden wel vernomen hebben dat onze baas maar aannam dat wij economisch werkloos waren maar ook hiervoor heb ik nooit papieren ontvangen noch een melding...
Ik heb ook vernomen via een deurwaarder (ingeschakeld door een andere schuldeiser van mijn baas) dat er nog steeds geen faillissement is aangevraagd voor de firma waar ik werkte.

Heeft er iemand een idee wat ik nu best kan doen?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2012 09:35

kan je de naam van het bedrijf in pm doorgeven (met adres). Dan kan ik kijken of er ondertussen al een faillissement is.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 aug 2012 08:42

Onderzoek in het Belgisch Staatsblad of uw werkgever al dan niet failliet is door er zijn naam in te tikken. Is hij failliet deel dan uw schuldvordering mee zoals vermeld in het Staatsblad

Is hij niet failliet:
“Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te DOEN arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen...3° het loon te betalen op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Maan dan uw werkgever aangetekend aan voornoemde verplichtingen onverwijld na te komen. Deel hem daarin tevens mee dat u bij niet nakoming klacht neerlegt bij Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false; ,al dan niet via uw vakbond.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

#4 , 18 apr 2013 14:08

Kort na dit bericht ontving ik papieren om een schuldvordering in te vullen.
Ik heb dit ook gedaan mbv de vakbond.
Kort erna ontving ik ook mijn C4 maar nog geen vakantieattest.
Dit heb ik dus aangevraag en nu onlangs ontvangen. Maar dit was een document dat het vakantieattest zou "vervangen".
Hier stond volgende tekst in:
Voor het vakantiegeld wordt de tussenkomst gevraagd van het fonds voor sluiting van ondernemingen.

Betekend dit dat er geen geld meer over is bij het faillissement en dat alles via het fonds zal moeten gaan of kan dit enkel over het vakantiegeld gaan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 apr 2013 08:56

dat is gewoon een snellere manier om het geld te krijgen, wil niet noodzakelijk zeggen dat er geen geld meer is.

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

#6 , 19 apr 2013 10:30

Klopt het dat als het via het fonds moet gaan dat ik ook minder krijg?
Mijn schuldvordering bestaat enkel uit:
- nog te betalen loon
- 3 maand ontslagsvergoeding
- verschuldigd vakantiegeld
- verschuldigde maaltijdcheques

Het is wel een totaal bedrag van een 15 000 euro bruto.
Daar gaat natuurlijk nog ongeveer de helft af neem ik aan?

Kan dit dus dat als het via dat fonds van sluiting gaat dat ik minder ga krijgen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”