Ontslag/Zwangerschap

Wim&Nina
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag/Zwangerschap

#1 , 13 aug 2012 17:36

Beste,

Mijn vrouw kreeg op dinsdag 7augustus 2012 te horen dat ze ontslagen was.
Een paar dagen voor het ontslag van mijn vrouw had ze vertelt dat ze zwanger was, omdat de baas het gezien had. De buik die iets dikker toonde dan voorheen kon je inderdaad zien.
De baas was heel blij en mijn vrouw mocht zeker blijven, geen vuiltje aan de lucht dus...

Ze werkte als bediende, proefperiode van 3 maanden, gestart op donderdag 10mei 2012.
Heeft 2dagen verlof genomen en 1 dag onwettig afwezig.

De baas had geen ontslagbrief bij. Hij zei dat de ontslagbrief aangetekend verstuurd is.
Wij waren dus aan het wachten op een aangetekend schrijven, maar toen die woensdag 8augustus en donderdag 9augustus nog niet te bekennen was besloot mijn vrouw om toch te gaan werken...
Zolang ze niets getekend had en niets ontvangen had was ze dus nog niet ontslagen.
Om 3dagen onwettige afwezigheid te vermijden vatte mijn vrouw haar werk in de middag op het normale tijdstip aan.
Ze bracht haar baas op de hoogte, via telefoon, dat ze gewoon ging werken. In eerste instantie mocht ze haar werkplaats niet betreden, maar in tweede instantie uiteindelijk wel.
De baas was er niet, maar haar collega moest er op toezien dat mijn vrouw niets deed en gewoon bleef staan op dezelfde plaats, in opdracht van de baas.
Nu, opdat mijn vrouw wilde bewijzen dat ze daar daadwerkelijk was heeft ze een deurwaarder laten komen.
De aanwezige collega heeft bevestigt dat mijn vrouw mondeling is ontslagen, zonder enig ander document.
De aanwezige collega heeft bevestigt dat de baas op de hoogte was van de zwangerschap.
De deurwaarder vond het het niet nodig nog om nog te werken. Er waren genoeg bewijzen dat mijn vrouw dus wel wilde, maar niet mocht.

Op donderdag 09augustus hebben wij een aangetekend schrijven gestuurd naar de baas met een doktersattest betreffende de zwangerschap. (poststempel 09/08/2012)
Op maandag 13augustus hebben wij een aangetekend schrijven gekregen met het ontslag van mijn vrouw. (poststempel 10/08/2012)

Nu een paar opmerkingen:
-> Adres is verkeerd. Huisnummer klopt niet op de brief.
-> Ontslag die ingaat op 07/08/2012 17h30 -> Mijn vrouw heeft gewerkt tot 18h
-> Er is geen reden vermeld (mondeling was de reden economisch).
-> De vergoeding van 7 kalenderdagen zal op de gebruikelijke wijze uitbetaald worden. Tot op heden nog niets ontvangen...

Ik denk dat wij hier heel wat mee kunnen doen, maar ik ben het niet zeker...


Bedankt alvast, groetjes Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 aug 2012 09:01

U kan daar zeker en vast wat mee. Hier alvast wat leesmateriaal:

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU031304" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: link verwijst blijkbaar naar een inschrijvingspagina. Het volledige artikel kan je vinden door in google te zoeken op "Zwanger tijdens de proef" en dan vind je het resultaat op ongeveer de 7e plaats (Zwanger tijdens de proef ! - ondernemingsdatabank.be).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Wim&Nina
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 14 aug 2012 17:06

Ja, lijkt mij zeker de moeite om iets te ondernemen.
Gaan eens piepen wat de vakbond kan doen.

Bedankt alsinds...

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”