uitbetalingsproblemen bij ontslag

pessimistje
Topic Starter
Berichten: 7

uitbetalingsproblemen bij ontslag

#1 , 20 mar 2007 09:29

Mijn man heeft onlangs ontslag genomen in onderling akkoord met zijn baas. Normaal moet het bedrijf zijn laatste loon uitbetalen, alsook zijn vervroegd vakantiegeld en ons de nodige documenten bezorgen voor zijn nieuwe werkgever.
Zij weigeren dit echter op basis van allerlei excuses.
Eerst beweerden ze dat hij nog zaken moest inleveren, maar welke zaken dat konden ze me niet zeggen. Mijn man heeft dan alles dat in aanmerking zou kunnen komen aangetekend opgestuurd.
Vervolgens kregen we een brief met een lijst van allerlei materiaal dat aangekocht geweest is in het bedrijf tijdens de periode dat mijn man daar werkte. Ze beweren dat ze dat niet meer terugvinden en vragen dat mijn man verklaart waar het naartoe is. Maw. ze betichten hem van diefstal.
Ik krijg de indruk dat alle excuses goed zijn om maar niet te moeten betalen.
Volgens mij staat dit alles los van de uitbetaling van het loon/vakantiegeld en kan het geen reden zijn om dit in te houden. Als ze bewijs van diefstal hebben (wat onmogelijk is, mijn man is geen dief), dan moeten ze klacht neerleggen, maar niet zijn loon inhouden.
Welke stappen kunnen we ondernemen als ze blijven weigeren? Mogen ze mijn man toch zomaar valselijk betichten en zijn loon inhouden?
Het is voor ons in principe onmogelijk om sluitend te bewijzen dat alle bestellingen van de laatste jaren ergens in het bedrijf liggen. Dit is voor hen dus een prachtig excuus om de betaling voor onbepaalde tijd uit te stellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 mar 2007 11:53

?Art.11.Wanneer de dienstbetrekking een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon onverwijld worden uitbetaald en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt...Art.23.Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht:...3? de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten...?(Loonbeschermingswet 12 april 1965).

?Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld...De werkgever kan de vergoedingen en de schadeloosstellingen die hem krachtens dit artikel verschuldigd zijn en die na de feiten met de werknemer zijn overeengekomen of door de rechter vastgesteld, op het loon inhouden in de voorwaarden als bepaald bij artikel 23 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

?Art.137.?1.De werkgever overhandigt uit eigen beweging:1?.een ?werkloosheidsbewijs?,aan de werkgever wiens arbeidsovereenkomst...een einde heeft genomen,uiterlijk de laatste arbeidsdag...?(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Maan de werkgever aangetekend aan het verschuldigde loon onverwijld te betalen en het ?werkloosheidsbewijs? onverwijld te overhandigen.Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg leg dan klacht neer bij de Arbeidsinspectie.Ga daartoe naar: http://www.meta.fgov.be/pa/paa/framesetnlcf00.htm > Arbeidsinspectie

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

pessimistje
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 21 mar 2007 16:43

Bedankt! Hier had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. We zaten te denken in de richting van de vakbond (maar mijn man is op dit moment niet aangesloten bij een vakbond) of een advocaat, maar dat loopt direct op qua kosten.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”