verandering arbeidsvoorwaarden op dag 1 indienst-treding

fleche
Topic Starter
Berichten: 3

verandering arbeidsvoorwaarden op dag 1 indienst-treding

#1 , 06 aug 2012 15:52

Ik heb vandaag een verhaal gehoord dat ik nog nooit heb gehoord en vraag me af of dit zomaar kan.

Een aantal weken geleden doorloopt een vriend van mij een aanwervingsprocedure (interviews + assessment) voor een tijdelijke functie (+/- 6 maand) met na afloop de mogelijkheid tot een vast contract (eerste 6maand een contract via een interim kantoor). Hij krijgt een positieve reaktie en wordt verzocht zich zo snel mogelijk aan te melden bij het interimkantoor ter ondertekening van de overeenkomst (weekcontracten). Hij stelt zich in regel hiermee en keert naar huis met ondertekende contracten.

Enkele dagen voor de start van de functie krijgt hij nog de vraag om een paar dagen eerder te starten. Door verblijf in het buitenland was dit niet mogelijk.

Deze morgen meldt de betrokken persoon zich aan op de personeelsdienst (voor afhaling toegangsbadge). Ipv een badge te ontvangen wordt hij binnen geroepen voor een extra gesprek.

Wat blijkt is
1. dat hij toch niet de functie krijgt die hem tijdens de solicitatieprocedure werd voorgehouden maar dat hem een functie wordt voorgeschoteld van een lager niveau.
2. dat hij te horen krijgt dat ze bij nader inzicht toch niet zo overtuigd zijn van zijn kwaliteiten (ondanks meer dan 20 jaar ervaring in een soorgelijke functie) en dat kan starten maar dat hij zich zou moeten bewijzen om dat gevoel weg te werken :?
3. dat hij toch 600€ minder zou gaan verdienen.

De persoon in kwestie was uiteraard totaal verrast en nam contact op met het desbetreffend interimkantoor met dewelke hij het contract had afgesloten. Daar kreeg hij de melding dat het kantoor al ingelicht werd dat de tewerkstelling niet doorging omwille van een "meningsverschil".

Volgens de wetgeving zou een weekcontract een "proefperiode" bevatten van 3 dagen waarbinnen op eender welk moment het contract kan worden stopgezet. Gevolg: 3u zal worden uitbetaald en contract werd stopgezet.

De eerste dag in een nieuwe functie werd in ieder geval wel anders voorgesteld. Wat oorspronkelijk een nieuwe uitdaging leek eindigde amper een paar uur later met lege handen en een uitbetaling van amper 3u.

Ik geloofde mijn oren niet toen ik dit hoorde.
Kan die firma dat zo maar om bij aanvang van het contract een zo drastische verandering door te voeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 06 aug 2012 16:33

Ja en neen...

het contract is getekend, dus er kan geen sprake zijn van een verlaging van het loon! De uren moeten uitbetaald worden aan het tarief dat in het contract staat.

Langs de andere kant, kan de klant de functie wijzigen. Uiteindelijk is de klant gebruiker, en het interimbureau de werkgever. Hier zal vrees ik niet veel tegen te doen zijn. Het is woord tegen woord. Als uw kennis wil hameren op het feit dat de functie niet de functie is die in het contract staat, zal de klant zich wellicht beroepen op de proefperiode.

Het schoentje wringt wellicht bij het feit dat jouw kennis niet vroeger kon beginnen. Wellicht hebben ze dan maar iemand anders aangetrokken.

Waarom zouden er slechts 3 uur worden uitbetaald?

Greetz,

P.

fleche
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 07 aug 2012 10:06

De klant heeft inderdaad gebruikt gemaakt van de proefperiode en volgens het interimkantoor wordt er 3uur uitbetaald omdat er sprake is van proefperiode conform Art 5 wet 24/7/1987

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 07 aug 2012 13:19

interimwet 24/7/1987
Art. 5. Behoudens strijdige overeenkomst worden de eerste drie arbeidsdagen als proeftijd beschouwd. Tot bij het verstrijken van die tijdsduur mag ieder van de partijen de overeenkomst beëindigen, zonder opzegging noch vergoeding.

Hoeveel uren/dagen heb je gewerkt?

Greetz,

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”