Weetelijke bepalingen rond C4 en onslagbrief

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Weetelijke bepalingen rond C4 en onslagbrief

#1 , 04 aug 2012 20:39

Zoals ik al in een ander topic had gezet ben ik deze week ontslagen.
Ik kreeg na start van mijn shift te horen dat ik met onmiddellijke ingang mocht beschikken. Ik kreeg een brief voorgeschoteld waarin stond dat ze de overeenkomst met mij stopzetten op datum van vandaag (zijnde 1 augustus)
Volgens wat ik ondertussen al gehoord heb zouden ze hier al in de fout gegaan zijn want ik was mijn shift begonnen. Deze dag zou dus naar het schijnt als gewone bezoldiging moeten gelden en mijn opzegperiode zou dus pas ingaan vanaf 2 augustus (7 dagen uitbetaald)

Ik kreeg de aangetekende brief op 3 augustus in mijn bus. Maar deze was NIET ondertekend door de verantwoordelijke van het bedrijf. Maar was wel dezelfde brief als diegene die ik ondertekende toen ze mij het nieuws geven.

Het is maar een handtekening... maar zonder is mijn ontslag toch niet correct of wel???

Verder kunnen ze mij nog altijd niet zeggen wanneer ik eindelijk mijn contract in handen zou krijgen...
En hetzelfde wat mijn C4 betreft.

Zijn hier geen wettelijke termijnen voor voorzien?
En wat moet doen met het feit dat ze mijn ontslagbrief niet hebben ondertekend?

ik voel dat de problemen hier nog niet gedaan zijn... ze willen alvast niets weten van het feit dat ik mijn 6 overuren die ik in de kalmere periode mocht opnenen uitbetaald wil hebben. Ze zeggen dat ik er geen gedaan heb en daar er geen tikklok is kan ik mijn overuren idd niet rechtvaardigen :(
Ook wat de kledijvergoeding betreft zeggen ze nu dat ik de kans heb gekregen om werkkledij te bestellen (maar het was bouwverlof en die winkel ging 3 weken dicht... en trouwens alles moest besteld worden. De schade aan mijn broek willen ze niet vergoeden... ik had maar voorzichtiger moeten zijn. En dan is er nog het feit dat ik verschillenden keren mijn eigen wagen heb moeten gebruiken omdat mijn baas zijn zaken niet kunnen regelen en ik ergens in putje Brussel zat (en mijn vrouw mij moest komen ophalen)... daar was zijn antwoord je hebt toch ook de camionette mogen gebruiken om naar huis te rijden... ja natuurlijk al ik al 1u langer werkte en het bedrijf dicht was moest ik wel naar huis rijden met deze camionette. Straks gaat hij nog komen zeggen dat ik geen maaltijdcheques krijg omdat ik maar 1 maand gewerkt heb ofzo...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#2 , 07 aug 2012 22:23

Kan iemand mij zeggen of er een wettelijke termijn bestaat voor de werkgever om een C4 af te leveren?
We zijn vandaag morgen 8 dagen na mijn ontslag en ik krijg geen gehoor voor om mijn C4 te krijgen en natuurlijk ook niets wat betreft mijn contract...
Ik moest binnen de 8 dagen met de C4 bij de VDAB zijn... wat dus niet gelukt is.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2012 00:47

Ik moest binnen de 8 dagen met de C4 bij de VDAB zijn... wat dus niet gelukt is.
u heeft zich toch al laten inschrijven bij de vdab ?
voor uw C4 klacht indienen bij de rva
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#4 , 09 aug 2012 00:03

Ik heb mij online ingeschreven als werkzoekende, maar ben sinds maandag al terug aan de slag (interim) dus heb het zo kunnen oplossen (hoop ik)
want ze reageren niet op mails, noch op het feit dat ik verschillende keren gebeld heb.

Dus nu ga ik zien of ik hier iets kan uit halen want volgens de vakbond is mijn ontslag niet correct aangezien er geen handtekening op mijn ontslagbrief staat. En ze hadden mij na mijn shift of voor de start van mijn shirt moeten melden dat ik ontslagen werd. Niet als ik al bezig was. Die dag moeten ze mij gewoon betalen en vanaf de dag erna 7 dagen. Da's toch al 1 dag extra... maar dat zal denk ik via de rechtbank gebeuren want zelfs de MC's geven ze mij dus niet. Echt puur om te kloten dus.

Dus als ik het goed versta bestaat er geen wettelijk termijn om een C4 te krijgen van de werkgever?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2012 06:48


Dus als ik het goed versta bestaat er geen wettelijk termijn om een C4 te krijgen van de werkgever?
laat je vakbond eens controleren dat je correct gehandeld hebt inzake die inschrijving bij de vdab
en vergeet geen klacht in te dienen bij de rva uw C4 moet daar binnen de 2 maanden afgeleverd worden

kb 25/11/1991
Art. 137.
§ 1. De werkgever overhandigt uit eigen beweging:
1° (een "werkloosheidsbewijs", aan de werknemer wiens arbeidsovereenkomst, niet bedoeld in artikel 79, § 4, een einde heeft genomen, uiterlijk de laatste arbeidsdag

Art. 175. [1 De inbreuken op de bepalingen van dit koninklijk besluit en van de uitvoeringsbesluiten ervan worden opgespoord, vastgesteld en bestraft overeenkomstig het Sociaal Strafwetboek.
De sociaal inspecteurs beschikken over de in de artikelen 23 tot 39 van het Sociaal Strafwetboek bedoelde bevoegdheden wanneer zij, ambtshalve of op verzoek, optreden in het kader van hun opdracht tot informatie, bemiddeling en toezicht inzake de naleving van de bepalingen van dit koninklijk besluit en de uitvoeringsbesluiten ervan.]1
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#6 , 10 aug 2012 18:28

Ik heb nog een vraagje...

Als ze spreken over 7 dagen opzegvergoeding, bedoelen ze dan effectief 7 dagen uitbetaald of wil dat gewoon zeggen dat ze een werkweek uitbetalen?
En wordt dit berekend in een 5-dagen stelsel of rekenen ze gewoon door van bijvoorbeeld maandag tot en met zondag en betalen ze dan 7 dagen gewoon uit?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 aug 2012 23:09

kalenderdagen

en 15 augustus ni vergeten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#8 , 13 aug 2012 04:29

Ik heb gisteren mijn contract en mijn C4 in mijn mailbox ontvangen... eindelijk zou ik moeten zeggen, maar da's niet zo.
Blijkt dat mijn contract niet is ondertekend, dat mijn ontslagbrief niet is ondertekend en dat zelf de C4 niet ondertekend werd.

Er staat dat ze mij van 2/08 tot 8/08 uitbetalen. Dus de 1ste augustus ben ik kwijt... ook al was ik de werkdag begonnen.
Er was ook een mail bij waarin stond dat er nooit sprake was geweest van MC's maar ik weet goed genoeg dat dit in mijn contract stond.... nu blijkt dat contract dus maar 4 pagina's te bevatten en de paraf op ieder blad die ik aangebracht had is verdwenen... die hebben dus gewoon het laatste blad gehouden en de rest herschreven zonder ook maar 1 extra legaal voordeel...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”