Probleem met contract voor in bijberoep te gaan.

Xastheron
Berichten: 719

Re: Probleem met contract voor in bijberoep te gaan.

#16 , 10 aug 2012 08:31

Ik zal eens proberen met wat bedrijven te contacteren als "Freelance loodgieter" , wie weet.
Dit is dus werken in onderaanneming als zelfstandige...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 10 aug 2012 08:54

Het blijft dus een "gevaarlijke onderneming", ik zal dus best eerst nog ergens anders gaan werken, wat ik op zich spijtig vind, ik kan moeilijk gaan soliciteren en zeggen dat het voor enkele maanden is tot ik genoeg werk heb, want dan nemen ze me toch niet aan, en langs de andere kant moet ik die mensen dan weer blaasjes gaan wijsmaken.
U hoeft helemaal niet te zeggen dat het voor enkele maanden is. Denkt u dat een werkgever dit aan u zou zeggen, moesten ze u aannemen en op voorhand weten dat ze u waarschijnlijk uw opzeg zullen geven na een paar maand?

Indien u solliciteert en wordt aangenomen, hebt u het recht om nadien (na enkele jaren, na enkele maanden, ...) uw opzeg te geven en ontslag te nemen. Niemand verplicht u om, indien je die intentie hebt, dit meteen aan uw wergever mee te delen. Het zou edelmoedig zijn van u om dit wel te doen, maar voor wie of wat? Een werkgever werft u ook enkel aan als je voor hem geld opbrengt, hoor, geloof me vrij...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 aug 2012 10:39


Je gooit eerlijke en oneerlijke concurrentie nog altijd op één hoop. Ten onrechte...
het laat u blijkbaar koud dat vraagsteller de rekening gepresenteerd krijgt , kan u eens voor 1 keer een degelijk juridisch onderbouwd antwoord geven

28/6/2006 arbeidshof brussel

Artikel 17,3° van de Arbeidsovereenkomstenwet van 03.07.1978 (AOW) bepaalt dat : ¿De werknemer is verplicht zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan zich te onthouden van :

a)fabrieksgeheimen, zakengeheimen of geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van zijn beroepsarbeid kennis kan hebben, bekend te maken;
b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mee te werken.¿

Het voeren van oneerlijke concurrentie, dat altijd verboden is, onderscheidt zich duidelijk van de (eerlijke) normale concurrentie die steunt op het principe van de vrijheid van handel en nijverheid (art.7 van het Decreet d'Allarde) en uiteraard geoorloofd is, behoudens de door een geldig gesloten concurrentiebeding opgelegde beperkingen met uitwerking na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, terwijl tijdens de uitvoering ervan ook gewone concurrentie niet toelaatbaar zal zijn gezien hetzelfde art. 17,1° de werknemer evenzo verplicht ¿zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten ...¿ en het principe van het werken in ondergeschikt verband alleen reeds principieel geen concurrentie toelaat.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 aug 2012 08:59

het laat u blijkbaar koud dat vraagsteller de rekening gepresenteerd krijgt , kan u eens voor 1 keer een degelijk juridisch onderbouwd antwoord geven.
Lees wat ik al 5 keer herhaald heb: er zijn duizenden zelfstandigen in bijberoep die net hetzelfde werk doen als hun hoofdberoep. Vorig weekend nog een chauffagist over de vloer gehad die in bijberoep verwarmingsketels herstelt. Zijn hoofdberoep: verwarmingsketels installeren en herstellen. Denk jij echt dat die allemaal illegaal bezig zijn?
28/6/2006 arbeidshof brussel
Nogmaals: dit is de interpretatie van één rechter in één zaak. De wet is niet sluitend wat dit betreft en zal door verschillende rechters anders kunnen geïnterpreteerd worden. Maar goed, als jij de TS zodanig angst wil aanjagen dat hij zijn plannen om zelfstandige in bijberoep te worden laat varen, why not?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 15 aug 2012 15:28

Het voeren van oneerlijke concurrentie, dat altijd verboden is, onderscheidt zich duidelijk van de (eerlijke) normale concurrentie die steunt op het principe van de vrijheid van handel en nijverheid (art.7 van het Decreet d'Allarde) en uiteraard geoorloofd is, behoudens de door een geldig gesloten concurrentiebeding opgelegde beperkingen met uitwerking na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, terwijl tijdens de uitvoering ervan ook gewone concurrentie niet toelaatbaar zal zijn gezien hetzelfde art. 17,1° de werknemer evenzo verplicht ¿zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten ...¿ en het principe van het werken in ondergeschikt verband alleen reeds principieel geen concurrentie toelaat.
Deze rechtspraak gaat over oneerlijke concurrentie door het geven van valse informatie NA de arbeidsrelatie. Heeft dus niets te maken met deze zaak.

Hetzelfde werk uitvoeren NA de arbeidsovereenkomst (niet tijdens de uren) met je werkgever kan perfect, indien je kan aantonen dat je géén klanten afneemt van je werkgever. Heb je dezelfde klanten, dan voer je in principe wél oneerlijke concurrentie uit als je hetzelfde werk levert.

Gelieve anderen trouwens niet te wijzen op hun fouten indien je in dezelfde post een juridische denkfout maakt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#21 , 15 aug 2012 16:24

Hoop van harte dat je gelijk hebt , geef eens een uitspraak die dat bevestigd ik heb 2 uitspraken hier gezet die de jouw mening tegen spreken
er zijn duizenden als juridische basis gebruiken is als een kasteel bouwen op drijfzand
Voor mij discussie gesloten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 15 aug 2012 21:20

Je referentie naar die rechtzaak van 2004 heeft ook niks te maken met deze vraag, gaat over een werknemer die bij een firma waar hij in dienst zal gaan info geeft.

Het is simpel: concurrentie met de werkgever mag niet (zoals ook je ref van 2004 zegt), maar niet alles is concurrentie. Als je eigen activiteit bvb niet in de regio waar de werkgever actief is ligt, is er al geen probleem, gezien dit geen concurrentie is.

PeterBa
Berichten: 1
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#23 , 21 aug 2012 17:07

Nog niemand heeft dit voorgesteld, maar je kan ook gewoon aan je werkgever vragen of hij dit een probleem vindt. Vergeet er natuurlijk niet bij te vermelden dat je zeker geen klanten zal afsnoepen. Eventueel kan je ook argumenteren dat dit extra ervaring zal opleveren die je ook in je hoofdberoep kan gebruiken (dus win-win).

Ik heb het zo gedaan. Ik ben vrij open over mijn bijberoep en vertel regelmatig waarmee ik bezig ben. Zo staat niemand voor plotse verrassingen.

Indien je hem echt niet vertrouwt kan je zelfs voorstellen om een document te ondertekenen waarin je opsomt wat je plannen wel en niet zijn.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#24 , 22 aug 2012 19:18

Gelieve anderen trouwens niet te wijzen op hun fouten indien je in dezelfde post een juridische denkfout maakt.
dit is het antwoord van de arbeidsinspectie op de vraag

Geachte,

de werkgever kan zich idd beroepen op art. 17, 3 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

MVG

+++++++++++++
sociaal inspecteur



--------------------------------------------------------------------------------
Van: de reden
Verzonden: maandag 20 augustus 2012 16:11
Aan: TSW Directie Antwerpen
Onderwerp: oneerlijke concurrentie


beste ,

betreft een vraagje inzake oneerlijke concurrentie

in art 17 arbeidsovereenkomstenwet heeft men het over oneerlijke concurrentie ,
mag iemand die als loodgieter bij een werkgever werkt ook als loodgieter een zelfstandig bijberoep uitoefenen of kan een werkgever op basis van art 17 zich hiertegen verzetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 23 aug 2012 10:52

duh... ik zeg ook niet dat het géén probleem kan zijn. Ik heb duidelijk gezegd in welke gevallen art. 17 van toepassing kan zijn en welke niet. Je geeft zelf al aan dat het een vraag is over oneerlijke concurrentie. Als je oneerlijk concurrentie voert, is art. 17 natuurlijk van toepassing. Gelieve andermans woorden niet te verdraaien of posts te negeren.

De eerste vraag die een rechter zich zal stellen is of het effectief concurrentie is. Zie hierboven. Is er geen concurrentie, dan is er ook geen toepassing van art. 17

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 23 aug 2012 11:14

de werkgever kan zich idd beroepen op art. 17, 3 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
Iedereen kan zich op gelijk welk artikel uit gelijk welke wetgeving beroepen om gelijk wat te proberen aanvechten. Het is niet omdat iets kan, dat het ook terecht is (anders zou iedere rechtzaak sowieso door de klager gewonnen worden). Uiteindelijk beslist een rechter. Zie ook antwoord van JPV.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Loodgieter
Topic Starter
Berichten: 13

#27 , 10 sep 2012 22:05

Heren,

Alvast mijn dank voor jullie reacties. Ik ga geen risico nemen en eerst in loondienst bij een ander bedrijf gaan werken en ervoor zorgen dat ze me geen contract meer aansmeren met dergelijke dingen. Het is totaal mijn bedoeling niet om een concurrentiestrijd aan te gaan met die firma, ik ben het gewoon kotsmoe om in familiebedrijfjes te werken waar je steeds de schandpaal bent wanneer er in de familie ruzie is. Dus eerst nog even ergens anders gaan werken dus .....

Nogmaals mijn dank voor jullie antwoorden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#28 , 11 sep 2012 11:57

Heren,

Alvast mijn dank voor jullie reacties. Ik ga geen risico nemen en eerst in loondienst bij een ander bedrijf gaan werken en ervoor zorgen dat ze me geen contract meer aansmeren met dergelijke dingen. Het is totaal mijn bedoeling niet om een concurrentiestrijd aan te gaan met die firma, ik ben het gewoon kotsmoe om in familiebedrijfjes te werken waar je steeds de schandpaal bent wanneer er in de familie ruzie is. Dus eerst nog even ergens anders gaan werken dus .....

Nogmaals mijn dank voor jullie antwoorden.
laat het dan opnemen in je arbeidsovereenkomst dat het wel mag , want het integreert automatisch in je arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Elena71
Berichten: 3

#29 , 30 mar 2013 11:54

Hallo,

Ik heb een deeltijdse contract in accountantskantoor getekend . Maar ik ben een stagiar van BIBF en heb een bijberoep als zelfstandige boekhouder.
Ik woon in de andere regio dan mijn werkgever. Ik heb hem niks gezegd dat ik een bijberoep heb. Kunnen dan gevolgen zijn of moet ik dat beter zeggen?
Ik begin werken vanaf 2 april.

Alvast bedankt

monty_burns_007
Berichten: 46

#30 , 30 mar 2013 12:34

Als je weg gaat bij je werkgever, kan hij inderdaad een concurrentiebeding inroepen waardoor je x tijd niet mag werken bij dezelfde klanten in dezelfde visvijver.
Echter geen enkel werkgever gaat dit inroepen aangezien hij dan ook voor de looptijd van z'n ingeroepen beding jou moet gaan betalen voor een verlies van inkomsten.

Stel ik ben actief in een bepaalde software "niche" branche, dan kan mijn werkgever toch niet eisen dat ik bij een nieuwe werkgever mijn talent/opleiding/vak niet meer kan uitoefenen ?

Om een vergelijkbaar voorbeeld te geven : als een bakkersgast morgen opstapt bij z'n werkgever (eigenaar bakkerij), dan moet die toch opnieuw als bakker aan de kost kunnen komen aangezien dit zijn enige talent/kunde is. Ook als hij zelf beslist zelfstandig bakker te worden en zelfs in dezelfde streek moet dit toch kunnen ?
Een eventueel concurrentiebeding kan de vorige werkgever dan beroepen indien hij hier ook voor betaald, niet ? (en trouwens in tijd gelimiteerd beding)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”